Wanneer oppassen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door leutjj, 23 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. leutjj

leutjj Niet meer actief

Weer niet of ik het hier goed zet.

Mijn vraag is wanneer hebben jullie voor het eerst jullie kindje door opa en oma of iemand anders laten oppassen?
    Zelf ben ik heledagen gewoon thuis, zorg dus altijd voor onze kleine meid.
    Nu willen mijn man en ik binnenkort waarschijnlijk gewoon even naar de film of iets anders (even kort weg) en de kleine dan door opa en oma laten oppassen. Maar als ik er aan denk heb ik zoiets dat wil ik niet, ze is mijn verantwoording ook als iemand anders dan oppast, en zou haar niet zo achter kunnen laten.

Hoe hebben jullie dat ervaren en hoe oud was jullie kleine?

2. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    6 maanden, logeren met 9,5 maand.

Eerder durfde ik niet aan. Maar dat kwam door haar hartafwijking waar ze nog aan moest worden geopereerd.

3. Alex1982

Alex1982 Bekend lid

18 jan 2011
    607
    0
    0
    Ik werk in de jeugdzorg!
    in het o zo mooie zuiden van het land!
    De eerste x is altijd lastig. Zoon was 4 weken toen die één uurtje weg is geweest. Hij was vijf maanden voor het eerst logeerde.
    En nu met tien maanden is het soms werkelijk heerlijk als die ff weg is. Kan geen stap zetten of meneer brult, vernield iets of doet andere 'stoute dingen'.
    Maar goed ik werk ook drie dgn, dus we zijn het gewend om niet constant bij elkaar te zijn.

Jij moet doen waar jij je goed bij vult. Misschien eerst wens ff kort lunchen un de buurt van de oppas? Je zult dan vertrouwen krijgen in je baby en in de oppas als het goed gegaan is. Voor de oma's en opa's is de kwality time ook geweldig! Succes!

4. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Moet je inderdaad helemaal voor jezelf bekijken. Onze oudste was 1,5 (jaar ;)) toen hij de eerste keer ergens is gebleven zonder een van ons erbij. Logeren heeft hij nog nooit gedaan (is nu 3). Onze jongste is 6 maanden en is ook nog nooit ergens geweest zonder een van ons.

Wij vinden het gewoon geen van beiden prettig om ze ergens te laten als ze zo jong zijn en het is voor ons eigenlijk ook vrijwel nooit een noodzaak om het te doen. Maar als je twijfelt, dan zou je inderdaad gewoon eventjes kunnen proberen, desnoods ga je gewoon een stukje wandelen of zo, gewoon voelen hoe het voor je is. :)

5. Hopefultimes

Hopefultimes Fanatiek lid

5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Denk dat het echt voor iedereen verschillend is. En volgens mij moeten jullie gewoon doen, wat prettig voor jullie voelt.
    Vriendin van mij was twee weken na de bevalling al een dagje zonder haar kindje, vond ze heerlijk.
    Nu heeft ze de derde en 't kindje is nog geen één keer naar een oppas geweest... ze moet er niet aan denken:D.

Ik bedoel maar....

DL hier is vierenhalve maand, maar nog nooit zonder haar papa of mama geweest en voorlopig gaat dat ook zo blijven.;)

6. KnuffieQ

KnuffieQ Niet meer actief

hier was ukske 3 weken. Toen een paar uurtjes bij oma geweest. maar voelde wel vreemd maar niet angstig gelukkig alle vertrouwen in oma hier

7. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hangt van jezelf en je baby af, I guess.

Dochter was een refluxkindje, dus op 2 weken was ze voor het eerst een paar uurtjes bij oma. Op 2 maand eerste avondje weg zonder haar, vanaf 3.5 maand meerdere dagen per week naar de opvang en op 1 jaar voor het eerst ergens gaan logeren.

8. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Met 4 weken, ik was helemaal kapot.

9. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.674
    113
    Met 3 maand een nachtje bij opa en oma omdat wij een feest hadden. Met 5 maand buurmeisje thuis als oppas, wij gingen naar een concert.
    Met 5,5 maand 3 nachtjes bij opa en oma omdat wij een kerstdiner van het werk hadden in het buitenland.

Wij vinden het allebei totaal niet moeilijk om onze dochter te laten logeren. Zij heeft het leuk, opa en oma ook, en wij ook. Heerlijk toch?

10. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    4 weken en was gelijk logeren. ik vond het heerlijk. had ook niet de behoefte om te bellen hoe het ging ofzo.
    heb dat vertrouwen wel.
    ik vind het goed dat kindjes dat snel leren en moeders ook. ik vind het erg als kindjes jaren bij moeder onder de rok blijven. je bent geen twee-eenheid

11. vaddie

vaddie Fanatiek lid

30 nov 2010
    4.016
    1
    38
    Vrouw
    In de buurt van Utrecht
    Logeren: maand of 6 oud.
    Oppassen. Enkele weken. Eerste keer hadden we een bruiloft. enige weken later omdat ik met man uit eten wilde.
    Is dan bij vrienden van ons want opa's en oma's wonen niet naast de deur.

12. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Wij hebben 1 november een bruiloft dus dan gaat onze kleine man logeren. Wel bij mijn ouders, dat voelt toch net iets vertrouwder als mijn schoonouders :).
    Verder heb ik ook niet de behoefte om te gaan bellen als hij een paar uurtjes bij mijn moeder of mijn schoonmoeder is, ik vind het wel prettig om even niet met de kleine meneer bezig te zijn.
    Maar begrijp me niet verkeerd, ik zou hem niet meer kunnen missen uit mijn leven!!!

13. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Tja, dat is ieder zijn eigen keuze hoor hoe ze het doen.. Misschien een beetje respect hebben voor anderen hun keuze.. ;)

14. sjak

sjak Niet meer actief

Met zes weken. Ik ben erg ziek geweest (HELLP) en ze vonden het nodig mij en mijn man een nachtje 'weg te sturen'. Ik vond het vreselijk, haha. Maar het is zeker wel goed voor ons geweest.
    Daarna ging ze eigenlijk elke maand wel naar één van de oma's (3) om te logeren, nog vindt ze het helemaal een feest!

15. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier met 4 maanden. Wilde het eigenlijk niet maar hadden een etentje van oma die 60 werd en daar kon de kleine helaas niet mee... dus hebben mijn ouders opgepast bij ons thuis. Met 5 maanden andere opa en oma opgepast vanwege paas- eten met mijn familie waar de kleintjes ook niet bij mogen en later nog een keer met ruim 6 maanden voor een hele dag bij mijn ouders vanwege een verrassing... Verder elke week 1x naar oma vanaf 3,5 maand ivm werken.

Maar wij vragen alleen op te passen als het echt niet anders kan.... ik vind het nog altijd niet echt prettig, maar dit komt voornamelijk omdat ons mannetje een moeilijke slaper is geweest, zowel overdag als s avonds en s nachts.. en hij nu s avonds en s nachts nog vrij vaak wakker word en dan moeilijk te troosten is.

Doe waar jij je goed bij voelt en laat je niet lijden door wat andere mensen er van zullen denken. Praat er over met je man/vriend en neem samen de beslissing!

16. leutjj

leutjj Niet meer actief

#16 leutjj, 23 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2013
    Ze is al wel twee weken terug een half uurtje alleen bij mijn ouders geweest, dat was meer huilen enz (ook laat van darmpjes), ze krijgt borstvoeding en oefenen nu ook met fles dat is ook iets natuurlijk.
    Bij mijn ouders zal ik er niet zo moeite mee hebben. Maar mijn schoonmoeder is een beetje te, (vindt ik) heel erg knuffelig ( is niks mis mee maar het is een beetje te veel van het goeie), en gelijk als ze een kik geeft wil ze haar pakken. Ze heeft zelf nog een 10jarige rond lopen, en ja die mag alles, niks word haar echt verboden, zij is niet rustig, veel gaat stuk, hard roepen, geen respect, zegt steeds sorry maar meent het niet, roekeloos zegmaar.

Mijn man zal er niet zo veel moeite mee hebben. Hij vindt het ook niet erg als iedereen haar vasthoud.
    Dat vond ik ook niet erg in het begin al niet.
    Maar mannen zijn daar volgens mij over het algemeen wel makkelijker in, ze snappen niet echt hoe het voelt voor ons moeders.
    (zo gevoel heb ik dan bij de mijne).

17. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Hm, als ik de reacties hier zo lees, ben ik een ontaarde moeder denk ik: mijn schoonouders kwamen na een week al een avondje oppassen..Ik vloog tegen de muren op, moest echt ff een avondje eruit.
    Toen ze 6 weken oud was, moesten wij een nachtje weg ivm een bruiloft van onze beste vrienden, en toen zijn mijn schoonouders bij ons thuisgeweest om op te passen. Ook is ze samen met ons al een aantal keer uit logeren geweest: familieweekendje in de Efteling, dat soort dingen.
    Over 2 weken hebben wij weer een bruiloft en dan gaat ze voor het eerst zonder ons elders logeren, bij mijn zus. Ze is dan bijna 5 maanden.

Ik heb er eigenlijk helemaal geen moeite mee gehad, ik laat haar niet zomaar bij de eerste de beste achter en ik merk dat af en toe even weg mij erg goed doet.

18. podiki25

podiki25 Fanatiek lid

18 mei 2012
    3.897
    124
    63
    Tandheelkunde
    Barcelona
    3 weken oud. We moesten naar een bruiloft. Kan wel vind ik.
    Daarna ook af en toe is een paar uurtjes dat hij bij oma bleef als wij iets moesten doen. Vermits oma bij ons woonde was dat prima.
    Bij mijn schoonouders was hij al iets ouder, 3-4 maand of zo.

19. LBlue

LBlue Bekend lid

10 jan 2012
    764
    0
    0
    Hier ook al vroeg. Met nog geen 3 weken bij mijn ouders terwijl mijn man ging voetballen en ik even rustig boodschappen wilde doen. Met ruim 3 weken 4 uur bij mijn sz omdat mijn tante was overleden De crematie was toen en met een huilende baby bij zo'n emotioneel moment was geen goed plan.
    Met 5 weken hadden we een bruiloft, dus toen is ze gaan logeren bij mijn ouders. Nu slaapt ze regelmatig ergens anders, wat erg goed is voor de intimiteit van mijn man en mij. Omdat we maar 1 slaapkamer hebben en ook wel eens uitgebreid van elkaar willen genieten.

20. Annette123

Annette123 Niet meer actief

De eerste keer was ze 4 weken, want we gingen naar een doopdienst in de kerk en wij zouden de volgende x gaan dopen. Dus we wilden het allebei meemaken, anders had ik mijn schoonouders nog niet laten oppassen. Maar het was helemaal goed gegaan. Nu passen iedere week mijn (schoon)ouders 1 x op als ik moet werken. Dit gebeurt vanaf dat ik weer moest gaan werken.

Deel Deze Pagina