Hallo, Mijn dochter van 7 maand moet altijd kokhalzen als ik haar brood probeer te geven. Toen ze 6 maanden was heb ik ook verschillende soorten pap geprobeerd te geven, maar ook daarvan begon ze te kokhalzen. Omdat dat alweer even geleden is, ga ik dat wel weer proberen. Maar hoe doe ik dat met het brood? Groente en fruit gaan er momenteel wel goed in. Dat was in het begin ook drama. Haar schema is momenteel: 8.00: fles 210 10.00: fruit 12.30: fles 210 15.00: soepstengel met flesje drinken 17.00: groente + yoghurt 19.00: fles 210 Ze heeft af en toe eens nachten dat ze wel wakker wordt en dan krijgt ze een flesje van 120. De soepstengel gaat ook nog niet heel goed. Krijgt ze zo niet te weinig binnen? Ze is wel heel tevreden, maar heeft naar mijn idee wat moeite met vast voedsel.
De kokhalsreflex zit bij een baby van 7 maanden nog vooraan in de mond. Dus eigenlijk is het normaal dat ze gaan kokhalsen, al begrijp ik dat het voor jou als moeder een eng gezicht is. Eigenlijk maakt elke baby deze fase door.
Blijven oefenen en je baby af toe een stukje brood in de hand geven om aan te sabbelen ( zorg wel dat ze goed rechtop zit tijdens het eten). Dat ze kokhalst komt inderdaad doordat het kokhals reflect nog voorin de mond ligt. Het gaat vanzelf beter. Met 7 maand is melk nog de belangrijkste voeding, ik zou me niet te druk maken dat ze te weinig krijgt zolang ze gewoon tevreden en vrolijk is.
ter aanvulling op de rest: Wij duwde het broodstukje bij de jongste op een gegeven moment altijd in het wangetje zeg maar. Zodat het gelijk tussen de kaakjes kwam. Dan krijg je ook minder snel dat kokhalzen en verslikken.
Athína, dat deed ik bij de oudste ook en dat ging goed. Bij de jongste ook geprobeerd, maar dat gaat nog niet heel goed. Maar ik blijf het dan maar gewoon proberen.