Mijn dochter waren geen van alles ‘s nachts zindelijk. Een paar maanden geleden heb ik beslist om bij de oudste 2 gewoon de luier uit te laten. Ze drinken niet meer na 18.00 uur en we laten ze nog plassen als wij zelf naar bed gaan. Mia daarentegen had 7x haar luier droog en dan mogen ze zonder. Haar maken we niet wakker en ze blijft droog. Maar wanneer maken we ze niet meer wakker? Kwestie van gewoon proberen?
Geen idee. Als wij t niet doen is het bed tm kussen helemaal doorweekt. Plaswekker werkte wel om uit de luier te komen maar niet om volledig nachtzindelijk te worden. Ik heb met kamp ook wel kids van 10 nog wakker moeten maken. Nr2 nooit wakker hoeven te maken. Was 2,5 en besloot dat hij oud genoeg was om zonder luier te zijn. Dag en nacht in 1 dag zonder oefenen.
We hebben ze nog nooit wakker gemaakt, het lijkt me zo vervelend voor een kind. Dus ik zou het niet meer doen en dan kijken of het lukt
Bij ons werkte wakker maken gewoon wel heel goed en hielden we de bedden droog. Af en toe stop ik even en kijk ik dan of het zonder kan. Bij mijn zoon een keer of drie weer opnieuw begonnen maar nu is hij wel stabiel droog. Bij mijn dochter zitten we toevallig nu weer in een periode van niet wakker maken en dat gaat goed dus wellicht zijn we erdoor maar anders beginnen we gewoon weer.
Ik heb ze net wel wakker gemaakt en de oudste was al nat Het ging een hele tijd goed, maar ze heeft vandaag haar 9 jaars prikken gehad en dat vond ze heel spannend. Ik hoop dat het een beetje met spanning te maken heeft.
Ik laat mijn 8.5 jarige iedere nacht plassen nog. Hij is al 5 jaar zindelijk dag en nacht maar gezien de hoeveelheid die hij plast op dat moment ben ik bang dat hij anders sochtends heel vroeg komt. En de wc is in de badkamer in onze slaapkamer dus daar zitten we niet op te wachten.
Mijn zoontje is sinds zijn 2 jaar en 2 maanden ongeveer zindelijk en we hebben hem altijd voordat wij naar bed gingen laten plassen (of als hij daarvoor zelf wakker werd) maar sinds een half jaartje ongeveer maken we hem niet meer wakker. Hij gaat zelf naar de wc als hij er wakker van wordt en daarna weer naar bed (meestal, vaak gaat hij 10000 smoesjes bedenken om mij wakker te maken snachts)
Hier G nooit wakker gemaakt voor. Die ging plassen voor naar bed gaan en de rest moest ze zelf regelen. Nu stond die sowieso meer naast dan in dr bed in de nachten (voor hele andere dingen dan plassen), dus extra motivatie en reden konden we daar niet bij gebruiken.
Hier bij de oudste 2 tot 8,5 jaar (maar daarbij ging nachtzindelijk worden lastig. Plaswekker ook moeten gebruiken). Jongste tot een jaar of 5. Jongste gaat wel rond half 6, 6 uur naar de wc, maar slaapt daarna verder
Toen hij jonger was liet ik hem wel plassen. Tot een jaar of 6. Daarna gewoon vragen midden in de nacht. Zoon kun je vragen of hij naar de wc moet. Is het antwoorden nee slaapt hij binnen een paar sec weer
Hier nooit wakker gemaakt, dat schijnt juist averechts te werken met zindelijk worden ‘s nachts en stoort hun slaap. Slaap was hier sowieso heilig, ik heb twee heel moeilijke slapers die snel wakker worden en dan ook niet meer verder kunnen slapen. Ze waren allebei zo’n drie maanden nadat ze overdag zindelijk waren ook ‘s nachts zindelijk, maar hoeven er eigenlijk nooit ‘s nachts uit om te plassen.
Ik heb ze nooit wakker gemaakt om te laten plassen. Ze waren vanaf 3 jaar (oudste) en 2 jaar (middelste) dag en nacht zindelijk. De middelste komt soms vroeg in de ochtend om te plassen, oudste nooit. Die plast sowieso niet vaak.
Hier nooit wakker gemaakt, maar waren ook vlot nadat ze dagzindelijk waren ook in de nacht zindelijk. Net voorbij hun 3e verjaardag. Dus dat is waarschijnlijk ook anders dan een ouder kind dat eigenlijk niet uit zichzelf nachtzindelijk is geworden. Hier riepen ze tot ze een jaar of 4-5 waren nog wel eens, maar sindsdien gaan ze gewoon zelf 's nachts of 's morgensvroeg, ik heb daar echt geen weet van.
Onze middelste was met 3 jaar ineens overdag en de nachten zindelijk. De oudste was overdag met 2 jaar al zindelijk maar heeft heel lang ‘s nachts nog een luier gedragen (tot 5 of 6 jaar). Daarna hebben we hem tot afgelopen december altijd nog om 23 uur wakker gemaakt omdat het anders vaak mis ging halverwege de nacht. Hij wilde het zelf in de vakantie graag zonder wakker maken proberen en dat is gelukt! Ben heel blij voor hem. Hij wordt in mei 8 jaar.
Maar is het dan op een gegeven moment ook geen gewenning, dat ze altijd moeten plassen 's avonds juist omdat je ze elke avond wakker maakt? Als ik bij mezelf na ga: ik moest altijd verplicht naar de wc voordat we ergens heen gingen met een beetje reistijd. Gevolg: ik kon dus ook niet meer 'niet' naar de wc, anders had ik onderweg hoge nood. Uiteindelijk wel afgewend, maar dat ging niet vanzelf. Edit: hier bij beide op het moment dat ze zindelijk waren hooguit nog een week 's nachts een luierbroekje aan, maar die was de hele week droog, dus daarna niets meer. Ook niet wakker gemaakt.
Dit herken ik, als ik 1x ‘s nachts uit bed ga om te plassen, weet ik dat ik de nachten daarna ook moet. Mijn jongste was met 3 jaar en 10 maanden zindelijk, net op tijd en ondanks natte luiers in de ochtend zei hij vorige week (nu 4,5 jaar): ik ga zonder luier slapen. En sindsdien is hij droog. Ik weet niet zo goed wat nu een goede aanpak is, ik zou ze niet eens wakker krijgen denk ik. Er is een plaspolie toch? Misschien kunnen zij advies geven?