Dochter 9 mnd wil geen stukjes in avondeten

Discussie in 'Voeding' gestart door Marae, 26 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marae

Marae Niet meer actief

Mijn dochter van 9 maanden eet heel goed. Een boterham in stukjes vind ze heerlijk en fruit prak/rasp ik grof en ook dat gaat goed. Ze heeft nog geen tandjes maar gaat wel zitten kauwen en smakken en krijgt het goed weg.

Eind van de middag krijgt ze altijd een warme maaltijd van olvarit. Ook dit ging altijd goed, totdat we een paar weken geleden overstapten naar de potjes voor 8 maanden en ouder. Daar zitten stukjes in. Geen probleem dacht ik, stukjes krijgt ze goed weg. Maar daar dacht mevrouw anders over. Ze begon te kokhalzen, huilen en weigerde nog maar één hap te nemen.

Natuurlijk nog regelmatig geprobeerd maar geen resultaat. Misschien ligt het aan de smaak, dacht ik. Dus ik het prutje gepureerd tot een glad papje en dat vond ze heerlijk! Het ligt dus echt aan de stukjes. We geven nu dus potjes vanaf 6 maanden en proberen af en toe een 8 maanden potje. Werkt nog steeds niet.

Na dit lange verhaal zijn hier mijn vragen:
    Wat kan ik, naast geduld hebben, doen om mijn dochter te helpen wennen aan stukjes in haar avondeten? Pureren en prakken heb ik al geprobeerd zonder resultaat.

Zit er qua voedingsstoffen verschil tussen de potjes van 6 mnd en 8 mnd? Hiermee bedoel ik of ik de potjes van 6 mnd kan blijven geven of beter een potje van 8 mnd kan pureren en geven. Het lijkt mij hetzelfde maar toch.

2. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Hier had dl hetzelfde. Heeft ongeveer 1.5 maand geduurd. Tot die tijd nog gewoon de potjes van 6 maanden gegeven. Na een tijdje had ik (droge) rijst op mijn bord liggen die onze dame toch ook graag wilde hebben. Wat korreltjes gegeven en die at ze met smaak op, daarna potje met stukjes geprobeerd en vanaf toen eet ze het gewoon. Net of er een knop om is gegaan. Dl at toen inderdaad ook al brood, soepstengel, rijstwafel etc dus stukjes was ze wel gewend.

Verder is het verschil tussen 6 en 8 maanden volgens mij alleen de stukjes.
    Enige tip is dus geduld hebben en af en toe weer wat met stukjes proberen. Verder kan je ook nog wat gare groente (of komkommer etc) voor haar neerleggen wat ze zelf kan eten en dan went ze er hopelijk ook aan. En kan ze zelf eten, dat vind dl hier soms het einde :D

3. one of kind

one of kind VIP lid

14 feb 2006
    22.149
    278
    83
    Hier heeft mijn zoon dit heeeeeeeel lang gehad tot 1.5.
    Nou hij eet alles nu hoor:p

4. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    Herkenbaar!! Echt huilen huilen huilen en overgeven hier bij de olvarit 8 mnd potjes. En na 3 happen echt hoofd omdraaien en mond stijf dichthouden, na een week proberen ben ik weer gestopt. Eten moet leuk zijn en geen drama ;) Ik ben nu weer terug naar de 6 mnd potjes, ben hem nu opnieuw aan het laten wennen met brood eten, dat gaat nu steeds beter. Als dat zonder problemen gaat, dan gaan we het warm eten wat grover maken..

Het nadeel van de olvarit 8 mnd potjes vind ik dat het heel andere smaken zijn dan de 6 mnd potjes (en ik kan me ergens voorstellen dat hij de smaak niet lekker vind, ik ben er ook niet kwijt van en die van 6 maanden zijn wat zachter/milder). Dus voor zo'n kleintje is het wennen aan een nieuwe smaak en wennen aan stukjes erin en ik geloof dat dat voor onze kleine man een te grote overgang is..
    Ik ben van plan om als het brood eten goed gaat, hem wel de 6 mnd potjes te blijven geven en dan zelf wat rijst/pasta/aardappelstukjes er doorheen te doen.. Of het gaat werken geen idee, daar kan ik over een tijdje antwoord op geven..

5. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Dl (bijna 2) eet dat soort dingen inmiddels wel, maar ze houdt wel meer van gladgepureerde hapjes, of juist droge dingen zoals quiche.

Ik ben zelf ook niet zo dol op b.v. soepen met stukjes erin :)

6. Delina04

Delina04 Actief lid

14 apr 2014
    192
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn zoon eet vers wel geprakt dus stukjes.

Maar de potjes met stukjes hoeft hij ook niet haha.

7. twinklestar1978

17 okt 2010
    10
    0
    0
    Die potjes met stukjes zijn verwarrend omdat het glad is met stukjes. Je kan proberen om een geprakte aardappel door de potjes voor 6 maanden te doen. Zodat ze langzaam kan wennen aan iets grover. Of vers maken. Ik prureer de verse groente plus vlees/ ei wel en doe er dan een geprakte aardappel door. Vers wordt het sowieso iets minder glad dan uit zo'n potje.

8. Marae

Marae Niet meer actief

Ik vind het zo vreemd dat ze heel goed met stukjes overweg kan, behalve bij die potjes dus.
    Ik ga eens proberen om zelf stukjes toe te voegen in een 6 mnd potje. Ik koop ze tegenwoordig al van jumbo huismerk ipv olvarit. Die zijn ook al wat grover.
    Als het dan nog niet werkt ga ik zelf weer voor haar koken. Met ons mee eten is nog niet echt een optie. We zijn niet bepaald aardappel/groente/vlees eters.
    Bedankt allemaal voor de tips, ik blijf m'n best doen!

Deel Deze Pagina