Hallo allemaal, We gaan over een tijdje op vakantie met onze dochter van 14 maand (gecorrigeerd). Ik zie daar een beetje tegenop. We zijn afgelopen weekend weggeweest en dat viel toch wel beetje tegen. Nu was het ook ontzettend warm en in de duinen lopen met buggy was mnisschien ook geen goed idee, maar we hadden van te voren gedacht dat ze wel zou gaan slapen in de buggy of kinderwagen, maar in plaats daarvan kwartiertje slapen en de resterende tijd met een knalrood gezicht huilen. Toen zijn we maar terug gegaan naar waar we verbleven, haar op bed gelegd en zelf zitten wachten totdat ze weer wakker was. Niet echt leuk dus, terwijl de rest van het gezelschap waar we mee waren het leuk had en lekker buiten waren. Is dit waar je maar mee rekening moet houden op vakantie met een klein kind? Dat je alleen dus in de ochtend weg kunt? De grote vakantie gaan we met z'n drietjes, dus mijn man, onze dochter en ikzelf. Tuurlijk weet ik wel dat je niet je vrije leven hebt als daarvoor, maar ik ben even benieuwd hoe jullie dat doen en ervaren. Groetjes, Birdie
Wij zijn inmiddels twee keer op vakantie geweest met onze kleine man (inmiddels 22 maanden). Met 3 maanden was het appeltje-eitje en toen met 12 maanden. Ging ook hartstikke goed maar je moet je er inderdaad wel op instellen. Wij hebben vanwege de slaapjes gekozen voor heel kleinschalige accommodaties zodat wij hem in bed konden leggen met een babyfoon en wij gewoon nog buiten / bij het zwembad / strand etc konden liggen. In de ochtend gingen we dingen ondernemen en een paar keer ook 's middags (dan sliep hij soms in z'n buggy maar soms ook nauwelijks...) 's avonds zijn we een enkele keer uit eten gegaan met meneertje slapend in de buggy (ging goed). Over het algemeen probeerden we gewoon het ritme van thuis toch aan te houden. Wij hebben heerlijk gelezen, gepraat, gezwommen en vooral genoten van Spanje, Spaans eten etc etc. Verwachtingen aanpassen en gaan! In augustus gaan we weer op vakantie en dit keer weer met een baby van 3 maanden erbij!
wij gaan volgende maand voor het eerst op vakantie, en tja het is wel aanpassen natuurlijk. dat is nu ook zo, wij plannen nu ook de dingen (80-90%) op haar ritme aan. Soms wil het wel is zijn dat ze haar slaapje dan maar in de buggy moet doen maar over het algemeen slaapt ze in haar campingbedje.. En we plannen dus de dag er om heen. Die vrienden hebben die ook kinderen?
Het vershilt ook per kind. Mijn dochter sliep niet in de kinderwagen, de vakantie toen zij 11 maanden was speelde zich vaak af in het vakantiehuisje.. Maar mijn zoon valt wel weer in slaap in de kinderwagen. Maar als je dochter het echt heel warm had lukte het slapen misschien niet...? Ik weet niet wat ze droeg, maar een romper was dit weekend meer dan voldoende (in Friesland). Vaak vallen kinderen wel in slaap in een doek bijvoorbeeld, heb je een draagdoek die je kunt knopen? Kijk anders eens op een draagdoekenforum. misschien is dat een optie voor je komende vakantie, kind op je rug .
Ik denk inderdaad dat je verwachtingen wat moet aanpassen als ik jouw stukje zo lees. Wij proberen 2 keer per jaar 1 of 2 nachtjes samen weg te gaan maar de grote vakantie... die gaat op het ritme van ons meisje. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ze heeeeel erg makkelijk is. We hebben 3 weken Indonesie achter de rug en ik zou het zo weer doen. Net wat Cygnet2 zegt..babyfoon mee. We hebben ook een aantal keren een babysit vanuit het hotel geregeld. En denk bijv. aan een Deryan bedje... die kan je ook overal neerzetten terwijl je zelf aan het zwembad zit, zit te pichnicken of mee op de boot. Ondanks het aanpassen veel plezier gehad door het ontspannen samen kunnen zijn met haar (werk 32 uur). Maar die boeken die ik meegenomen had... die zijn nog lang niet uit
Wij gaan vaak op vakantie, zijn lichtelijk verslaafd vrees ik. Ik denk dat wij de laatste 3 jaar ongeveer 10x met kleine kinderen op vakantie zijn geweest + talloze weekendjes kamperen etc. We passen ons wel een beetje aan, maar onze kinderen zijn ook wel wat gewend. Als je nooit weggaat, is het natuurlijk voor een kind heel ingrijpend en sommige kinderen kunnen daar gewoon niet zo goed tegen. Afgelopen weekend zijn we nog even wezen kamperen. Ik probeer wel de jongste dan min of meer op zijn normale tijden in zijn campingbedje te laten slapen en om op normale tijden te eten. Als we moeten reizen, vertrekken we bij voorkeur op slaaptijd, zodat de jongste in elk geval lekker een paar uurtjes in de auto slaapt. De oudste van 3,5 slaapt vaak ook nog wel een uurtje onderweg. Als we gaan wandelen zitten ze in de draagdoeken en vooral de jongste gaat dan al snel in de slaapstand. Verder vinden ze het ook heerlijk, volle aandacht van papa en mama, leuke dingen doen, buiten spelen, fietsen, lekker rondstruinen over het veld. En ze slapen heerlijk, na zo'n hele dag in de buitenlucht. Ik moet wel zeggen, dat ik een hotel niet ideaal vind met kleine kinderen. Ben altijd bang voor geluidsoverlast voor andere gasten (onze jongste kan 's nachts urenlang huilen en hard ook) en als ze slapen, moet je zo verplicht in je kamer gaan zitten wachten en heel stil zijn. Als het regent zit je zo opgesloten in zo'n kamer. Een huisje, tent of caravan vind ik vele malen ontspannender. Kun je zelf lekker buiten zijn, je hebt meer leefruimte en je eigen keuken, badkamer, terras of veld en meer contact met mensen (en kinderen!) om je heen. Mijn kinderen zijn misschien ook wel gewoon erfelijk belast met het vakantiegen hoor. Gisteren reden we naar huis, zit de oudste ineens keihard te huilen achterin: "Boehoe, ik wil niet dat de vakantie afgelopen is. Ik vind vakantie zo leuk", haha.
Wij gaan met grote regelmaat op vakantie (ver weg) en ook vaak weekendjes weg. Tja, het is anders dan vroeger. Met name de dat de dagen vroeg beginnen. Wij passen ons aan aan ons meisje. Activiteiten doen we in de ochtend meestal. Soms slaapt ze wel in de wagen, soms niet. Dat bekijken we per keer. Toch probeer ik haar vaak wel een middagslaapje in bed te laten doen. Puur omdat ze het dan 's avonds langer volhoud. In de tijd dat meisje slaapt zitten wij heerlijk met een boekje op het terras of we gaan zelf ook even slapen. In de namiddag kunnen we dan weer prima op pad. We wisselen de dagen om en om. De ene dag gaan we uit eten en direct naar het appartement (spelletjes mee, dvd speler mee, boekjes) en kan zij op tijd naar bed, de andere dag gaan we uit eten en daarna nog ergens een terrasje pakken. Het is even wennen aan de dagindeling maar met z'n drieeen is vakantie ook echt leuk hoor!
Wij zijn net terug en gingen OF de ochtend weg OF de middag. Maar meestal de ochtend ivm de warmte. Niet de hele dag, want ventje slaapt nog veel en doet dat alleen in zijn bedje, niet in de buggy. Is ie echt moe, hebben we een klein drama, dat wil je voor zijn. Als ventje sliep, hadden wij heerlijk de tijd voor onszelf. Soms gingen we aan het eind van de middag nog naar een stadje, strandje en even een terrasje pakken oid.
wij gaan ook op vakantie mee met het ritme van onze dochter. Vorig jaar was ze 9 maanden en sliep 2x per dag. Nu ga ik al vanaf week 6 regelmatig shoppen met haar en is ze gewend in de kinderwagen een tukkie te doen Dus dat hebben we af en toe wel gedaan. maar voor de rest hebben we gewoon de dingen rondom haar slaapjes gepland. (ze is wel reuze flexibel in hoe laat ze slaapt hoor) Nu slaapt ze nog maar 1x per dag, dus al wat handiger. En ook komende vakantie gaan we met haar ritme mee. We zitten op de camping. Dus als zij ligt te slapen, liggen wij buiten in onze stoeltjes te pitten Ik denk dat het ook een beetje aan je houding ligt, ik vind het geen probleem (we blijven ook bewust nu in nederland, zodat we geen drang hebben om van alles te bezoeken en bekijken) en genieten enorm van onze 2 weken met zn drietjes!
Zoals al eerder genoemd is denk ik ook verwachtingen aanpassen. Wij gaan altijd met de kleintjes vliegen en naar een warm land. Niet te moeilijk willen doen en laat het schema van thuis los anders heb je volgens mij echt geen leuke vakantie. Als wij 's-middags lekker op het strand willen zijn nemen we de parasols en luchtbed mee en zo sliepen ze altijd heerlijk in de schaduw. Hebben daar nooit problemen mee gehad bij alledrie de kids niet. "s-Avonds allemaal wat later naar bed heb ik ook nooit een probleem van gemaakt met de vakantie. Ipv 19.00 zoals thuis meestal op vakantie rond de klok van 21.30. De kids hebben altijd een heerlijke vakantie en wij dus ook. Dus eind juli gaan wij weer vliegen... Kwebbel
Wij vinden vakantie zálig en gaan dan ook regelmatig, minimaal 2x per jaar in ieder geval en liefst 3 of 4x. Ook nu met een kind, ik blijf er echt niet voor thuis! Gewoon je ritme aanpassen maar zo moeilijk is dat niet want dat doe je thuis toch ook? Heerlijk, over 7 weken gaan we 3 weken naar Italië, kan niet wachten!