De oudste is na de zomervakantie gestart op de basisschool. Ik heb echt 0 ervaring, alles is nieuw. Ik weet dan ook niet wat gebruikelijk is wat wordt gevraagd aan ouders. We wonen in een dorp en er zitten max 70 leerlingen op school. In groep 1,2 zitten in totaal 10 leerlingen. Om even een idee te geven. Bijna iedere week ontvangen we mailtjes dat er weer iets meegenomen moet worden en dan gaat het niet over kosteloos knutselmateriaal, ze weer ergens naartoe gaan en vervoer nodig hebben etc. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het super leuk dat ze veel ondernemen. Maar ik vraag mij af of het allemaal wel haalbaar is als ze steeds de planning niet rond krijgen. Vandaag weer een mail of we een pot willen meenemen om een kerststukje te maken, kerstversiering, oase, een schaal en nog een hele waslijst. Ik moet er weer voor naar de winkel en ik heb daar helemaal geen tijd voor. Is dit een beetje de standaard? wat ik overigens ook heel storend vind van deze school; De werkloosheid in deze omgeving is groot. De meeste moeders zitten hier thuis. Ze plannen daarom ook regelmatig workshops in op de ochtend oid. Hele leuke workshops die ik ook best zou willen volgen, maar ik moet dan gewoon werken. En het gaat me net te ver om steeds vrij te nemen.
November/December is wel heftiger qua hulpvragen en dingen die mee moeten dan andere maanden. Wel vaste zaken zoals luizen pluizen hulpvraag na elke vakantie. Maar verder valt t wel mee. Ene kant fijn dat jullie zo'n actieve school/ouderraad hebben, maar ik snap je als t elke week weer wat moet gebeuren dat je denkt pfff
Wat een kleine school, met 10 kinderen heb je ook weinig spreiding voor ouderhulp. Potje vind ik niet raar, moesten we ook elk jaar, maar niet de rest van het materiaal. Ze knutselde er met verf of papier een kaarsje van voor de kerstviering. Eierdozen, melkpakken e,d, kwam regelmatig voor, maar geen dingen die geld waard zijn. Uitstapjes af en toe, maar niet zo vaak.
Hier vragen ze af en toe ouder hulp, denk 2x per jaar voor rijden en soms helpen met koken,.lezen of spelletje doen op school. Maar alles vrijwillig dus geen probleem als je niet kan. Soms moet er knutselmateriaal mee maar dan gaat het om een wc rol/keukenrol. Dus dat is vaak wel in huis.
Mijn ervaring is dat hoe jonger de kinderen zijn, hoe meer hulp wordt gevraagd. Als vb: groep 8 fietst zelfstandig naar de kinderboerderij met alleen de leerkracht en eventueel 1 extra begeleider. Kleuters gaan in groepjes van 4 (max 5) kinderen en hebben dus meer ouders nodig. De mate van een hulpvraag werd hier minder naar mate de kindren in hogere groepen kwamen. Mbt het kersstukje knutselen: Toen mijn oudste dochters klein waren werke ik ook nog en had ik ook geen zin en een zoektocht naar zowel oase, als takken als versierspul. Dus ik kocht gewoon een goedkoop kant en klaar kerststukje, plukte dat uit elkaar en gaf dat mee En alle versierspul bewaarde ik voor het volgende jaar.
Hier is dat niet zo. Maar er zitten in groep 1/2 al 70 leerlingen. Uitjes zijn dan natuurlijk ook al lastiger. En de dingen waar ze lopend heen kunnen zijn dan al 3 leerkrachten bij. Moesten nu voor de kerst alleen een glazen potje met waxinelichtje meegeven. Verder zijn er wat voorleesochtenden, 6 in het hele jaar dacht ik, daar heb ik me voor opgegeven.
Haha @Adje dat kerststukje vind ik wel erg grappig Ik denk dat het een nadeel van een kleinere school kan zijn. Hier een grote school, wat ook nadelen heeft, maar wel veel ouders die kunnen helpen en ook grootschalig inkopen. Bakjes/ oase/ kaarsen en groen was allemaal geregeld voor de 150/ 180 kleuters. Je kocht volgens mij alleen je eigen kaars.
Kijk eens onder “mama en gezin” en dan het topic over werkende moeders en helpen op de basisschool December is wel altijd de piekmaand qua hulp. Bij de kleuters wordt altijd de meeste hulp gevraagd…en met de jaren wordt he er handiger in… maar ik heb ook vanavond kerstspullen voor het kerststukje staan uitzoeken en potjes uitgespoeld en alle kasten uitgezocht naar een kaars
Wat ik niet vind matchen in je verhaal is dat je en schrijft dat de werkeloosheid hoog is en dat je daarbij weer naar de winkel moet Hoe doen die gezinnen dat die met werkeloosheid kampen? Hoe leuk het ook is voor de kinderen, je kunt zeker in deze tijd dit niet blijven vragen van ouders. On topic, hier wordt bijna niets gevraagd, klein gerecht voor bij de kerstviering, dat is tot nu toe alles deze winter. (En die van dat goedkope kerststukje ga ik onthouden ).
Ik vind het vooral niet passen in de huidige tijd. Willen ze wel een baan, of zijn ze tijdelijk liever thuis? Er zijn zo ontzettend veel vacatures.
Dat vond ik eerlijk gezegd zelf ook wel Heb daar nog jaren plezier van gehad. Mijn meiden hebben jaar in jaar uit in ieder geval hetzelfde bakje en dezelfde kaars meegenomen. En het versierspul varieerde wel wat, maar er kwam altijd wat terug, wat ik natuurlijk ook weer bewaarde. Oase werd daarna ook vaak door school geregeld, dus scheelde echt veel ‘kerststress’. Was dus een prima investering
Oooh dit vind ik wel een geniaal idee, hahaha Goed om te horen dat de hulpvraag wel minder wordt. Ik krijg er nu helemaal stress van
Ik denk dat er veel thuisblijfmoeders zijn. ik zie iig bijna alleen moeders aan het schoolplein staan. Maar als je de statistieken bekijkt zou het ook goed kunnen zijn dat partner ook thuis is. Armoede is in deze gemeente best flink aanwezig. Ik vind het dan idd ook gek dat je knutselspul moet kopen.. of zouden ze echt denken dat mensen dat 'gewoon' in huis hebben? Overigens is het de bedoeling dat je versiering voor de hele school mee neemt om te knutselen. Dat wordt op een hoop gegooid en verdeeld over de klassen. Zo vangen ze een groot deel op. Hetzelfde geldt voor het kerstdiner. Je maakt iets voor de hele school en het wordt verdeeld.
Hier vragen ze niet veel. Heb nog nooit knutselspullen mee móeten geven, een enkele keer komt er bv een oproepje voor lege potjes of schoenendozen, en dan zijn er altijd wel mensen die meteen een heleboel komen brengen. Maar na groep 2 nooit meer zulke oproepjes gehad. Geen bieb-ouders, er is 1 vaste bieb-juf die ook helpt met leesgroepjes enzo. Met activiteiten en uitstapjes is er soms hulp nodig, maar dat is maar een paar keer per jaar. Sint, Kerst, Carnaval, Pasen, Koningsspelen, Eindfeest, schoolreisje… En dan per klas nog uitstapjes, maar dan gaan er ook niet altijd ouders mee. Bv museum, schaatsbaan, park, bos - doen ze allemaal zonder ouders. Versiering voor bv Kerst heeft school zelf. Iedere klas een kerstboom met versiering, lampjes en slingers in de hal en gangen. Niets van ouders. Hier werken ze met thema’s en hebben ze in de klas een thema-tafel, dan mogen kinderen iets van huis nemen voor op die tafel. Maar móet niet. Gaat prima zo, ik heb niet het idee dat ze hier minder activiteiten en uitstapjes hebben dan op andere scholen, en ze knutselen wekelijks, dus dat kan kennelijk prima zonder spullen van thuis
Hier valt het wel mee Met de kleuters het drukst voor een uitstapje. Maar er zijn altijd meer ouders die mee willen dan nodig is. Een glazen potje moeten ze altijd mee met kerst, verder geen versiering. Soms vragen ze eens lege schoenendozen, wcrolletjes of restjes wol. Met kerst gaan ze een diner doen. Er is een intekenlijst en dat haal of maak je dan. Om te voorkomen dat er geen zelfde dingen komen maar ook niet dat de 1 uren in de keuken staat en de ander een stokbrood haalt.
Sorry, moeders op t schoolplein is toch niet een definitie van werkloos zijn?! Haha ik heb een fulltime baan en sta toch ook op het schoolplein s morgens en woensdag middag... zijn tegenwoordig zat banen waarbij thuiswerken mogelijk is en je dus tussendoor de kids kunt halen en brengen
Afgeven op moeders die veel op het schoolplein te zien zijn doen vaak degenen die vinden dat ze zelf te kort schieten op dat gebied.
Maar je hoeft toch ook geen nieuw spul te kopen. Laatst vroegen ze een pot. Bij de kringloop 1 gekocht voor 0.50. Mini balletjes en andere stekers komen uit een gekregen ding. Net als bij @Adje dat gaat in de kast tegelijk met het potje. Ben ik heel erg dat ik zeg dat de oase er nog steeds in zit en gewoon elk jaar wat takken ingedrukt worden Je valt over de tijd wanneer ze dat doen. Als het smiddags was geweest kon je dan wel? Ik zou blij zijn dat het een actieve school is. Misschien valt het meer op in de maand december. Overigens maakt niet elke klas nu een kerststukje Dus na de kerst in een zakje bewaren voor volgend jaar