Dochter bijna 3 eet zelden groente, help?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lizzthrasher22, 11 mrt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

11 sep 2011
    2.188
    823
    113
    Voor onze oudste heb ik een tijdje broccolipannenenkoekjes en wortelpannenkoekjes gebakken. Bloemkool kan ook. Gewoon pannenkoekbeslag maken (eiwitten zijn goed voor ze!) groente 5 minuutjes koken en met staafmixer door beslag doen. Ging hier heel goed! Steeds een beetje meer groente door de mix en de structuur een beetje grover laten. Zon 3x per week kreeg ze dit. En als je het pureert kan er echt best wel wat groente door! En geraspte komkommer en geraspte worteltjes vond ze wel heel lekker om zo te eten. Je kunt ook zelf lekkere moesjes maken van rabarber of een mix van appel en rabarber of rabarber koken en dan geraspte wortel er doorheen.

Nu krijgen allebei de kids om 17uur een bakje groenvoer; rauwe worteltjes, paprika, komkommer, tomaatjes, zelfs stengels bleekselderij. Om 17u hebben ze namelijk echt al trek. Als we dan echt gaan eten om 18uur krijgen ze gekookte groenten en alles wat ze daarvan binnen krijgen is een mooi extraatje!

2. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.371
    10.321
    113
    Wij doen al sinds hij klein is mee laten helpen met brood en koekjes bakken. Proeven is hier iets positiefs, ik hoef maar te roepen wie wil er even proeven en hij staat er heel snel. Hij is bijna 4 en zegt dan mag wel een beetje mer zout of zoeter haha.

De periode dat hij zei ik wil niet eten kennen we ook wel maar dan ging zijn bord weg, dat wou hij ook niet en vroeg het terug. Zo lang hij er niet mee verveelde was dat goed. We besteedde er verder geen aandacht aan, tegen de tijd dat het koud was at hij. Daarna altijd een toetje, toen yoghurt maar zijn overgestapt naar magere milde kwark.

Soms wil hij nog steeds niet eten zegt hij maar honger heeft hij uiteindelijk wel.
    Wat eet ze gedurende de dag? Hoe laat krijgt ze haar laatste tussendoortje?

3. Lizzthrasher22

Lizzthrasher22 Fanatiek lid

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  4. Lizzthrasher22

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Pff, ik wou dat het waar was, haha. Maar nee, ze eet absoluut niet veel, laat staan te veel. Ze slaat bijna dagelijks lunch of ontbijt over. Daarnaast krijgt ze dan fruit en een koekje, maar niet laat in de middag, of teveel.

5. Lizzthrasher22

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Oh wat een makkelijk kind. :) Ik bied echt met werkelijk alles aan om te proeven, tenzij ze het niet mag hebben (alcohol ofzo). Ze wil echter nooit proeven. Ze lijkt daarin wel veel op haar papa. Die is ook erg kieskeurig. Er hoeft maar een spikkel van iets 'onbekends' op te zitten en het is al een definitieve 'nee'. Erg lastig, aangezien ik echt alles lust en me dus altijd moet beperken tot wat zij lekker vinden. Ze krijgt op het laatst rond 3 uur een koekje, als ze net uit bed is. Waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat ze dan om half 6 echt niet vol zit. ;)

6. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.371
    10.321
    113
    Haha op andere vlakken is hij helaas niet zo makkelijk.
    Heel stom maar neemt ze het gedrang misschien onbewust over van haar papa?

7. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.690
    2.400
    113
    Vrouw
    Broek
    Misschien kun je wat groenten verstoppen in smoothies? Of je kunt ook taart bakken van courgette, pompoen of bonen. Misschien dat ze het dan wel eet.

En heb je al eens geprobeerd een bento bordje te maken? Dat het er aantrekkelijk uitziet? Voorbeeldje erbij.

Hier ook geen fantastische groenteneters maar soep smaakt ze altijd wel. En er zijn wel dingen die ze heel erg lekker vinden (wortel, soinazie etc) meestal wissel ik af, de ene dag waarvan ik weet dat de kans groot is dat ze het niet eten en dan een dag met wat ze graag lusten. Het komt goed, last het los.... mijn oudste van 4 begint nu spontaan zelf dingen te proeven! Eindelijk...

Bijgevoegde bestanden:

8. Adje

Adje VIP lid

21 aug 2015
    16.279
    25.751
    113
    Compleet loslaten is mijn tip. Er zijn 2 dingen waar wij nooit een strijd/probleem van maken, nl. eten en slapen. Simpelweg omdat beide zaken niet af te dwingen zijn. Dit is het eerste waar ze ook een machtsstrijd van kunnen maken en daar heb ik geen zin in (aangezien ik dan altijd zou verliezen ;)).

Met avondeten zet ik een maaltijd op tafel, de kinderen beslissen zelf wat ze daarvan eten. De enige regels die ik heb, is dat een bord leeg moet zijn voordat ze bijscheppen. Zo voorkom ik dat ze alleen vlees oid eten en bijscheppen en de rest laten liggen. En met opscheppen rekening houden met een ander, dus niet de appelmoes leegscheppen zodat de rest niks meer heeft. Maar dat vind ik eigenlijk niet meer dan logisch en hanteer ik ook voor mezelf.
    Maar voor mijn zoon ben ik daar juist nog niet zo streng in. Hij is bijna 2 en is nog steeds van alles aan het ontdekken, dus hij krijgt af en toe een schepje bij van iets als hij er om ‘vraagt’ (hij wijst alleen nog maar :)).
    Grappig genoeg eet hij juist veel groente en laat zijn vlees liggen. Ik snap daar helemaal niks van overigens...

Toevallig deed hij afgelopen week opeens moeilijk met eten. Twee avonden letterlijk geen hap gegeten. Hij wer dboos zodra zijn bord voor zijn neus stond en probeerde zijn bord op de grond te gooien. Bleek geen kwestie van geen honger of niet lusten, maar hij wilde exact hetzelfde op zijn bord als ons. Nou had hij dat ook, maar ik maak zijn bordje altijd iets eerder klaar, zodat het niet nog loeiheet is. Nu scheppen we toch maar op aan tafel, zodat hij ziet dat wat wij eten hetzelfde is. En dat probleem was ook weer opgelost. Maar het was dus eigenlijk een puur eigenwijze peuterprobleem ;)

9. cactusje

cactusje VIP lid

12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Bij de oudste zijn wij echt de strijd aangegaan. Eten zal je... En dat was gewoon niet leuk meer aan tafel zitten. Mijn jongste zit nu ook in deze fase. Maar weet je, ik heb gewoon geen zin meer om weer die strijd aan te gaan. Brood en fruit lust ze wel graag. Bij het avondeten is het heel snel dat ze zegt dat ze klaar is. Dan wordt haar bord aan de kant geschoven tot wij klaar zijn. Soms eet ze wel vlees en soms ook niet. En soms krijgt ze savonds nog wat fruit als ze echt heel weinig gegeten heeft. Dan zit er iig wat in voor ze tot de volgende dag moeten wachten om weer te eten.

10. julia80

julia80 Fanatiek lid

11 jan 2014
    4.623
    2.405
    113
    hmm lastig zeg dat ze überhaupt zo weinig eet.
    ik vraag me idd af of ze het van papa kopieert?
    wat betreft groenten zou ik dus eerder al wat aanbieden. paar lekkere cherrytomaatjes bij lunch bv. aangezien ze de hele dag echt zo weinig eet, zou ik eigenlijk het koekje vervangen door iets anders dat 'betere ' calorieën bevat, zoals blokjes kaas, druiven, stukjes avocado, rozijntjes, en dan eventueel nog wat groenten zoals rauwe wortel en paprika.

11. Lizzthrasher22

23 okt 2014
    1.474
    2
    38
    Om even kort te reageren op sommige suggesties: kopiëren van papa doet ze niet (we eten al nooit iets wat hij niet lust), zit gewoon in de genen denk ik. ;)

Tussendoortjes zoals we die nu geven ben ik tevreden over. Niks mis met een koekje. :)

12. sydneys

sydneys Niet meer actief

Loslaten. Ons zoontje leeft op boterhammen en hij is perfect gezond.
    Hier heb ik echt een vermoeden van selectieve eetstoornis. Nu gaat hij onderzocht worden op autisme dus daar kan het ook mee te maken hebben. En mocht hij iets hebben ben ik heel blij dat ik op dat gebied totaal geen strenge moeder ben. Stel ik straf hem voor iets waar hij niks aan kan doen?

Qua warm eten en groenten is hij heel moeilijk. Hij is vegetarier en eet geen groenten. Wij zijn geen vegetariërs alleen bij hem krijg je er geen vlees in.
    Wel eet hij heel goed groentensoep dus dat krijgt hij 2 tot 4 keer in de week. Zo krijgt hij toch zijn groenten binnen.
    Aardappels begint nu stilaan te komen. Daar eet hij nu 4 hapjes van. Geloof me, dat is al een hele overwinning. o_O
    Als ik zeg 4 hapjes eet ie niks. Als ik hem laat kiezen tussen 4 of 5 hapjes kiest hij er 4 en eet hij het. :roflmao: nu gaan we werken naar 5 hapjes.
    Hij eet sla. Dat eet hij redelijk. En papa is bezig met erwtjes. Hij noemt het powerballen en laat het hem eten op een hele speelse manier.
    Buiten de soep zijn dit de punten die we het laatste halfjaar hebben bereikt.
    Veel is het niet maar voor hem is het heel wat. Heel stilaan begint het te komen.

Mocht je kindje iets willen proeven. Maak het dan vaak klaar. Als er een te lange tijd tussen zit moet je weer opnieuw beginnen. Na 4, 5 keer iets proeven in korte tijd ga je het wel of niet lekker vinden.
    Zoontje vind nu aardappels wel oké maar wil nog een beetje koppig zijn maar we zijn wel bij het laatste hoofdstuk aardappels beland.

owly vindt dit leuk.
  13. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik heb ook een peuter van 3. Ze is altijd een hele goede eter geweest en lust nog steeds heel veel. Maar ze roept nu steeds bij alles 'lust ik niet!'. We hebben afgesproken dat ze 3 hapjes neemt, omdat ze 3 jaar is. Dat mogen muizehapjes zijn, maar dan probeert ze het. Vaak vindt ze het dan toch wel lekker en eet haar eten, maar soms ook niet. Prima, dan niet. Ik vraag wel altijd of ze echt uitgegeten is.
    En eerlijk, alhoewel ik niet echt voor de methode ben, hebben we ook wel eens moeten zeggen dat we anders geen toetje nemen. Die 3 hapjes niet moeten heeft niks met honger te maken namelijk, maar alleen macht van haar. Ze mag namelijk ook alleen pakken wat ze lekker vindt.

Gister hadden we laten bezorgen omdat we laat thuis waren. Door de rijst zaten doperwtjes en ze heeft alle rijst en dopperwtjes opgegeten! Ze liet er zelfs patat voor staan. Dus er is hoop ;)

owly vindt dit leuk.
  14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.144
    8.875
    113
    Hoort toch bij de leeftijd? Bij een driejarige zou ik het inderdaad los laten, zeker zolang ze koekjes ed wel wil eten. ;) Blijven aanbieden, maar niet opdringen. Mocht ze wel soep en sausjes en smoothies ed eten dan kun je daar wat mee en zo niet, dan niet. Over het algemeen laten ze zichzelf echt niet verhongeren. ;)

Hier aten ze als peuter allebei slecht avondeten. En soep, saus, enz. gruwelden ze van, dus dingen ‘verstoppen’ werkte ook niet. De oudste is inmiddels 8,5 en eet inmiddels heel veel/vrijwel alles (behalve soep ;)). De jongste is net 6 en zegt tegen haar nichtje die nog steeds niets eet: “niet alles hoeft lekker te zijn, er zitten vitaminen in, eet het maar gewoon op”. :roflmao: Ook zij eet nu best aardig, maar wel heel selectief en sausjes ed moet ze nog steeds absoluut niet. Mijn ervaring is dat het in de meeste gevallen gewoon goed komt.

15. Livia75

Livia75 Fanatiek lid

2 dec 2012
    1.257
    47
    48
    Zo herkenbaar ;)!

Wat hier wel lukt is spagetti met spinazie a la creme/boursin en spekjes.
    Verder weigert ze elke groente.

Ik verstop bloemkool ik hartige taartjes, ik geef rauwe paprika als tussendoortje.
    Ik pureer groente door pizzasaus (zelf gemaakt)....

Dietiste zei dat als ze maar 1,5 stuk fruit krijgen dan gaat het redelijk.

Die vd pannekoekjes is ook goed idee. Maar hier heeft ze ook het kleinste stukje groente in de gaten...

Ik laat het los, vertrouw op dat het goed komt ooit en blijf groente aanbieden. Ik geef ook vitamines.

16. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Had mijn verhaal kunnen zijn :rolleyes:

Dochter is 2,5 en we krijgen er ook bijna nooit groenten in. Na van alles geprobeerd te hebben laat ik het maar gewoon gaan.
    Er zijn dagen bij dat ze helemaal niks eet en ook dagen dat ze een flink bord leeg eet. Het enige wat ze graag eet zijn stamppotten. En dan wel met spekjes haha.

We hebben wel de regel dat als ze helemaal niks eet dat ze ook geen toetje krijgt. Wij eten dan zelf wel gewoon een toetje.
    De rest van de avond klaagt ze dat ze honger heeft en dan zeggen we dat ze dan had moeten eten. Tot nu toe dringt dat ook nog niet echt door haha.

Verder krijgt ze na het middag eten niks meer.

Rauwkost gaat er hier helaas ook niet in.
    Dus haar groente inname is minimaal.

Voorheen at ze wel goed soepen. Dus dat deed ik regelmatig maar sinds een half jaar weigert ze dat ook.

O trouwens. Het enige met veel groente wat ze echt goed eet is quiche!
    Zak spekjes, hamblokjes en 800gr fijne roerbakmix. Verder alleen kruiden.
    Ze eet zo zelf haar bord leeg.

17. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.707
    113
    Hier ook en dochter die moeilijk groente eet. Ik geef haar vaak rond 5 uur al wat tomaatjes, komkommer, worteltjes.
    Pasta saus maak ik vaak zelf en ik pureer de groente. Gisteren was het groente uit een pak en niet gepureerd. Niu ze moest er niks van weten.

Soep zoals verse tomaten soep gaat hier ook altijd goed naar binnen.

Mischien smooties proberen? Dochter is gek op sapjes zoals ze het noemt.

Ik ben vanaf het begin vrij makkelijk. Niet eten, prima dan niet. Toetje krijgt ze wel altijd. Dan doe ik er wat rozijnen of brinta door dan heeft het wat meer vulling.

Ik vertik het om de strijd aan te gaan. Het komt vanzelf wel goed denk ik maar zo.

18. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Hier ook vreselijke machtstrijd en die kon ik niet winnen.... op een gegeven moment ging meneer met honger naar bed (rammelende buik) maar eten hoor maar!
    Nou jij je zin dacht ik... het heeft geduurd van 1 tot 4,5 jr en nog is het wat de boer niet kent, eet hij niet....
    Ach het komt vanzelf goed (mijn dochter was iets minder een stijfkop en eet nu echt alles)

19. Mss86

Mss86 Fanatiek lid

24 nov 2015
    1.018
    157
    63
    Ik zou het gedrag negeren.
    Elke dag een gezonde maaltijd aanbieden en tijdens het eten over van alles praten behalve eten. Dus niet straffen en niet belonen, geen aandacht aan het eten besteden. Met zijn allen eten is een gezellig samen zijn en er wordt toevallig ook gegeten door iedereen, dit gedrag zal ze vanzelf gaan overnemen. Heb geduld!

20. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Hier helpt het om tussendemiddag warm te eten, dan is er nog energie om nieuwe dingen te proberen.
    Loslaten is al aantal keer gezegd. En misschien eens wat nichtjes, neefjes, of een vriendje uitnodigen dat wel heel goed eet. Zien eten doet eten. Die van ons eet op de crèche (ook tussendemiddag warm) beter dan thuis.
    Oh en hij krijgt een multivitamine, dan kan ik het makkelijker loslaten.

Deel Deze Pagina