Hoe vaak koop jij speelgoed voor je kind?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Beausecret, 18 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Zoals topic titel al zegt: hoe vaak koop jij speelgoed voor je kind? En geef je het dan als cadeau, of zet je het gewoon neer?

Ik ben vooral benieuwd naar jullie reacties. Wanneer is nieuw speelgoed kopen voor je kind teveel? Wat is een beetje ‘normaal’?

2. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Ik heb nu bv 2 kleintjes rondlopen, van bijna 3 en 1,5 jaar oud. Verjaardagen vallen allemaal 2e helft van het jaar, wanneer ze ook voor Sinterklaas en soms kerst een cadeautje krijgen. Dat is dan ineens best wel veel achter elkaar, en dan een lange poos niets qua speciale gelegenheden. Ik koop nu iets nieuws voor ze als ik zie dat hun interesse ergens anders naar uit gaat. En ik spaar Maileg voor onze dochter, dus dat koop ik tussendoor af en toe. Mja, nu zie ik bv een leuke garage voor de jongste en vraag ik me af.. ga ik dat nu kopen voor hem of pas echt met z’n verjaardag? Familie is niet zo van het cadeaus geven verder (maakt ook helemaal niet uit) maar het is dus ook niet zo dat ik daardoor denk: ik wacht wel tot hun verjaardag want dan kan ik het persoon x of y vragen. Dit komt er in ieder geval op neer dat ik soms 2 maanden niks koop, of alleen iets ‘kleins’ zoals potloden en een kleurboek. En de andere maand wat duurder of meer speelgoed, zoals Maileg, houten figuren, klei, 2e hands fietsje of duplo oid. Man vind het al snel allemaal teveel en onnodig. En ik vind het zelf wel meevallen hoeveel speelgoed ze hebben in vergelijking tot andere.

3. 2jongensmama

2jongensmama Fanatiek lid

17 jan 2020
    4.008
    3.857
    113
    Speelgoed koop ik vaak wanneer in een goeie aanbieding maar geef ik met verjaardag of Sinterklaas.

Alleen knutselspullen haal ik bij wanneer ze op zijn (zoals lijm en pompons).

Fiets krijgen ze hier wanneer nodig. En dan schuiven er fietsen door.

En bv laatst waren de goaltjes kapot gegaan, die hebben ze aan begin mei vakantie nieuw gehad , daar wordt zoveel mee gespeeld.

Maar Lego etc is hier wel echt verjaardag.

Beausecret vindt dit leuk.
  4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    #4 GroeneBomen, 18 mei 2023
    Laatst bewerkt: 18 mei 2023
    Elke keer dat ik met beide naar de action ga,mogen ze voor 5 euro wat uitkiezen. De oudste kiest vaak knutselspul of pennen oid. En nr 2 voertuigen. Moet wel zeggen, hooguit 1x per 2 maanden ga ik met ze erheen. Doe ik ook mede om hen de waarde van geld te leren en keuzes te maken. Is wel een mooi gezicht, de oudste berekend alles en legt dan ook uit aan zijn broertje. Dit heb ik ooit ingevoerd omdat de oudste maar bleef worstelen met geld qua rekenen. Dus in de supermarkt gaf ik hem 1,50 bv om wat van te kopen en dan moest hij zelf alles uitrekenen of het haalbaar was. Sindsdien snapt hij dat 0.50 niet hetzelfde is als 5.00

We hebben zoveel speelgoed, heb bij de 1e ter compensatie dat ik geen actieve moeder kon zijn teveel gekocht. En hij was geen sloopkogel dus alles is ook goed gebleven.

5. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.674
    18.750
    113
    Vrouw
    Knutselspul vul ik constant aan.
    En verder vooral rond Sint grotere spullen en tussendoor.
    Onze jongste zoon is gek op barbies maar omdat hij die gebruik om hun haar af te knippen en te verven haal ik die in de kringloop winkel of rommelmarkt.

6. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.076
    12.030
    113
    Grote cadeaus doe ik niet zomaar tussendoor. Nu zijn je kinderen nog klein, maar als ze het eenmaal door hebben dat ze tussendoor zulke grote cadeaus zijn, dan krijgen ze ook bepaalde verwachtingen.
    Mijn kinderen (ook 2e deel van het jaar jarig) weten dat ze voor hun verjaardag en Sinterklaas een groot cadeau krijgen. Er zijn ook wel andere cadeau momenten, zoals afzwemmen, maar zomaar doen we niet vaak.

Kost zo’n garage (houten doosje met een muis) 60 euro, of heb ik het verkeerde in mijn hoofd?

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Weet je wat mijn man met barbies deed van zijn zus als kind? Stiekem mee naar zolder nemen waar gereedschap van zijn vader stond en dan ging de schuurmachine eroverheen :roflmao:

8. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.825
    18.545
    113
    Vrouw
    Wanneer we in de stad zijn mogen ze altijd wel wat 'kleins' uitkiezen. Dat kan vanalles zijn.. knutselspul, buitenspeelgoed, auto's (de oudste heeft al een hele hotwheels verzameling) :p
    Maar groter/ duurder speelgoed is enkel voor speciale gelegenheden. En soms koop ik zelf wat wanneer ik iets tegen kom. Laatst nog zo'n ring werp spel voor buiten gekocht. Dat geef ik niet echt als cadeau maar laat het gewoon zien.

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  9. Muis2009

Muis2009 Bekend lid

29 jan 2018
    703
    387
    63
    Vrouw
    Ze krijgen hier alleen met sint, kerst, verjaardag of bijzondere gelegenheid (zwemdiploma, zindelijk etc). Tussendoor niets, op een kleurboek of stickers na. Misschien dat ze op vakantie nog een souveniertje mogen kiezen.

Vulpen vindt dit leuk.
  10. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.674
    18.750
    113
    Vrouw
    Ja het spelen met de barbies is hier ook ombouwen tot.
    Benen er af en dan maakt hij er een rolstoel voor met lego, haar volledig af en dan maakt hij een muts van ballonnen, haar kort en veranderen van kleur, kleren voor maken uit stof,....

11. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Toen dochter klein was heel regelmatig. Nooit als kadotje gewoon ter afwisseling in huis. Nu ze groter is haast nooit meer. Ze speelt het liefst de hele dag buiten of is aan het knutselen. Als ze stiften, papier, een bal, fiets en skeelers heeft is ze het gelukkigste kind van de wereld en ik ga niet kopen om het kopen of geven.

12. Havermout

Havermout Niet meer actief

Hier ook. En mijn oudsten kopen zelf van zakgeld wel eens iets of bijv met Koningsdag geef ik ze 5 euro en gaan ze zelf de markt op. Een toevoeging op dit lijstje is dat ze een bal ook regelmatig krijgen (voetballers) en voor de zomervakantie koop ik wel strandpeelgoed/waterpistool/balletje dat soort dingen.

Maar echt een connetix of Lego set etc is alleen met verjaardagen etc hoor! Toevallig dit jaar beide ook een fiets. Kopen we ook wel om de verjaardagen heen maar mijn jongens zijn al wat ouder en willen nog maar weinig speelgoed dus nu zijn het goede verjaardag cadeaus.

Wel moet ik zeggen dat ik voor de jongste va 1,5 soms via marktplaats nog iets koop. Bij haar gaat ontwikkeling nog snel en dan verkoop ik babyspeelgoed en haal ik wat anders.

Maar goed ik vind het ook best zonde van het geld om veel duur speelgoed te kopen. Dus het is ook maar net waar je je geld aan wil uitgeven toch!

13. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Ja, dat herken ik wel. Ter afwisseling maar ook omdat je verschillende dingen wil aanbieden in de categorie knutselen, lezen, voelen, fantasie, spel..

GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  14. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Wel heel cool dat hij er zoveel mogelijkheden mee ziet.

15. Beausecret

Beausecret VIP lid

26 apr 2016
    5.475
    6.089
    113
    Vrouw
    Haha.. nee die garage is niet van Maileg, maar van Moulin Roty en kost 50 euro. Dat vind ik dan nog meevallen (maar wel te groot voor tussendoor hoor dus vandaar twijfel om dat zomaar te geven. Alhoewel ik me afvraag of ze dat nu al door zouden hebben en daarmee verwachtingen creeer als ik het niet als cadeau presenteer?)

Met Maileg trouwens ook. Dat zijn echt dingen om te sparen. Prijzen variëren van 12 euro voor een baby muis tot 60 euro voor een maxi muis (maar die passen niet in het poppenhuis). Dus mondjesmaat vul ik aan. Krijgt ze bv voor kerst een nieuw muisje. Zie hieronder (voorbeeld)
    B483B732-C8BF-4E6A-9C49-F6B7595782D0.jpeg

2184D75D-DBC0-47EC-810B-DA187CCAF4E4.jpeg

16. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Zoon kreeg over hef algemeen alleen bij nieuwe band judo, rapport, verjaardag, dint, kerst.

Maar als we bij de kringloop zijn en hij zag wat leuks ( lego, playmobil, smart games, knutsel spul, spelletjes, boeken) neem ik dat mee.

Spelletjes, boeken, smart games, puzzels kan in eens hard gaan en dat is zonde om dan nieuw te kopen.

Zijn allemaal geen dingen die duur zijn. Vanaf hij ouder is zetten wij zijn spullen op marktplaats en dan ging het geld in de spaarpot. Kan hij dingen kopen wanneer hij nu wat ziet.

17. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Toen mijn oudste nog klein was (tot haar 4e ongeveer) kocht ik tussendoor nog wel eens iets als ik merkte dat het speelgoed niet meer bij haar interesses/ontwikkeling paste.

In principe kreeg ze alleen grotere cadeaus met verjaardag en sinterklaas, maar op die leeftijd gaan de ontwikkelingen zo snel, dat ik het soms te lang wachten vond.
    Dan gaf ik het niet als cadeau (dus niet ingepakt), maar gaf het gewoon zo.

Bij de jongste was dat minder nodig, want we hadden al van alles in huis nog van de oudste.

Knutselspullen koop ik nog steeds tussendoor en tot voor kort klei ook.

Als ze nu grotere wensen hebben dan zeg ik wel dat ze dat voor hun verjaardag of sinterklaas kunnen vragen, of ik stel voor dat ze het van hun zakgeld kopen.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Hier precies zo. :) Inmiddels hebben ze de leeftijd dat ze niet meer met speelgoed spelen, maar het blijft zo dat grotere cadeaus voor hun verjaardag/kerst/Sinterklaas zijn. Dingen als een nieuwe fiets krijgen ze als ze die nodig hebben. En een enkele keer wil ik tussendoor wel eens een boek voor ze kopen. En bij de kringloop of op Koningsdag als ze wat zien, maar daar komen we niet zo vaak/dat is maar een keer per jaar.

19. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Naast de gelegenheden koop ik met name wel eens een gezelschapsspel tussendoor maar geef dat dan niet als cadeau maar zeg gewoon dat we een nieuw spelletje hebben. Laatste was Carcassonne junior en die hebben we meegenomen op vakantie.

20. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.291
    113
    Nederland
    Grote cadeaus met verjaardagen/kerst etc..

Tussendoor een kleinigheidje van een paar euro wordt met regelmaat wel gekocht, maar accepteren het ook wanneer ik zeg “nu niet”
    Ze hoeven niet elke keer iets te krijgen.

Deel Deze Pagina