Knutselen met peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Islah, 10 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Islah

Islah Niet meer actief

Wie heeft er leuke ideetjes voor wat je kan knutselen met een peuter? Ik begin hier net mee. Wel eens eerder pogingen gewaagd, maar dan werd ze ontzettend kwaad wanneer ik het potlood van haar pakte omdat ze de (pas gewitte) muur onder handen wilde nemen. Of dat ik haar gewoonweg niet mocht aanwijzen hoe ze het het beste vast kon houden e.d.
    Aan creatieve ideeën ontbreekt het trouwens ook wel een beetje, dus tips zijn welkom! Ik heb trouwens een meisje, weet niet echt of dat iets uitmaakt maar zet het er maar even bij.

Alvast bedankt!

2. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Kleien, (vinger)verven, playmaïs. Doen we hier allemaal. Ik ben er mee begonnen met een jaar of 2-2,5 toen ze ook al naar de psz ging.
    Onze dochter vindt het erg leuk om te 'knutselen'.

We doen dit altijd aan de keukentafel, onderlegger of krant eronder. En dan gewoon papier(rol van Ikea) erop en lekker verven. Ik laat haar altijd wat aanmodderen. Ook zo met'gewoon' kleuren en tekenen. Het goed vasthouden van potlood en kwast ed. ging hier al vrij snel vanzelf.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Klinkt echt leuk, maar had ze dan geen last van driftbuien als er iets niet precies ging zoals ze wilde?

Oei, klei en verf heb ik nog niet eens hehe. Alleen krijtjes, stiften (wel uitwasbaar gelukkig!) en potloden. En stoepkrijt voor als het mooi weer is voor in de tuin... Is al een beginnetje denk ik, misschien dat ik beter niet mer verf moet beginnen?

Gekleurde papiertjes en daar dingen uit knippen is ook een idee lijkt me.

4. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Plakken doet het altijd goed. Kan gewoon met snippers papier.
    Playmais is hier ook favoriet.
    Stempelen, verven, tekenen, kleuren, kleien, stickers plakken, enz
    Probeer haar lekker vrij te laten gaan. Dan voorkom je ook de frustratie. Knippen is nog best lastig voor een kind van twee, dus dat wordt gegarandeerd frustrerend als het niet lukt.
    Onze dochter moet op school (en daarvoor op de psz) al gerichte knutselwerkjes maken. Thuis wil ze het liefste gewoon maar wat doen en daar komen de mooiste dingen van.

5. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Wat Maartje ook zegt, met tekenen etc. haar vrij laten gaan. Haar eigen fantasie laten gebruiken. Eerst is het alleen nog gekras, maar na verloop van tijd worden het wel 'figuurtjes'. Heb hier geen vreselijke driftbuien gehad met knutselen. Ze weet dat ze alleen op het papier mag tekenen of verven.

Nu begint ze met een soort van poppetjes en rondjes te tekenen. Knippen heb ik zo jong nog niet gedaan, ik denk zelfs na haar 3e verjaardag. Nu kan ze redelijk over weg met een klein kinderschaartje.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Ik bedoelde eigenlijk dat ik zelf van tevoren figuurtjes (hartjes, rondjes, vierkantjes e.d.) voor haar knip en ze daar dan zelf mee mag doen wat ze wil (inkleuren, ergens op plakken, ...). Tsja ik denk dat het ook wennen is, na een paar keer zal ze wel merken dat ze alleen op het papier mag kleuren.

7. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Of lekker papier scheuren en dat opplakken. Hier altijd een succes, kleine sloper..

8. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
  9. moonlight159

moonlight159 Fanatiek lid

20 mei 2008
    3.051
    1
    0
    In m'n huis
  10. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ties geeft mij een schaar en draagt me op wat hij wil hebben, een hartje, een draak, een maan, enz. Ik knip dat uit en hij plakt het op een vel en kleurt er vervolgens overheen.
    Voor playmais lijkt hij me nog iets te jong denk ik?

11. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Met playmais kun je juist heel jong al beginnen. Je kan ze aan elkaar plakken met water, maar ook op papier. Bovendien is het biologisch, dus als ze het opeten is het ook niet erg. Ideaal!

12. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.134
    8.867
    113
    En als ze echt continu de muur onder handen wil nemen (wat misschien gewoon verkennen is en dat een paar keer zeggen dat het niet mag voldoende is), zou je haar ook in de kinderstoel kunnen zetten, dan kan ze niet weg, scheelt dan een hoop strijd. ;)

Wat wij wel doen:
    - tekenen/kleuren
    - verven
    - lijmen (stukjes papier, propjes papier, stukjes draad, stukjes stof)
    - playmais
    - strijkkralen (je hebt er ook grote van, maar J. doet het ook al een hele tijd met de kleintjes)
    - sinds kort laat ik haar af en toe ook knippen, maar dat vind ik zelf nog een beetje eng :)

En zo maken we van alles. Ik google vaak gewoon wat voor ideeën, er is zoveel te vinden op internet. :)

13. oogappel

oogappel Bekend lid

26 jul 2007
    842
    1
    0
    Dit varken hebben we pas samen gemaakt!

Eerst gingen we kranten scheuren, daarna balon opblazen en de balon beplakken met behangerslijm. Dit vond onze meis helemaal leuk lekker je handen vies maken met lijk :p

Wanneer alles was opgedroogd kon ze te keer gaan met roze verf, het was hartstikke leuk om te doen!

Eindresultaat is ook leuk geworden, als decoratie in haar kamertje!

14. Miss T

Miss T Fanatiek lid

3 mei 2012
    4.367
    306
    83
    Toen mijn dochter 2,5 jaar oud was, waren wij meestal aan het kleuren (potloden en vetkrijt), kleien of stickers aan het plakken.

Wat ook leuk is: een kleurplaat printen (met grote vlakken) en dan zelf stukjes van oude lapjes stof (desnoods oude t-shirts) knippen en haar op laten plakken. Ik heb hier zo'n potje lijm van Ses met een kwastje. Dat vond ze erg leuk en nu nog.

15. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Wat een super leuk varkentje zeg, hahhahaha, zoiets moet ik ook maar es doen, want ze is gek op knutselen... en deze is echt top!

16. diddi

diddi Bekend lid

1 jan 2010
    590
    0
    0
    NULL
    NULL
    hier knutselen we ook wat af.
    playmais is zeker heel erg leuk! Wij zijn er net mee begonnen, maar je kan er al heel vroeg mee beginnen.
    Vingerverven en verven met kwasten is hier heel erg succesvol.
    Verder knutselen wij met:
    klei, stickers, wcrollen, snippers, vouwpapiertjes, stempels, stiften en potloden.

Deel Deze Pagina