Hier een dame van bijna 3,5 en erg herkenbaar allemaal. 's Ochtends niet willen ontbijten, maar snoep. Krijgt ze uiteraard niet, maar dan wel weigeren om te ontbijten. Ze heeft hier laatst pas om half 10 zich uiteindelijk toch maar aan d'r boterham gezet... Volhouden en duidelijk zijn, werken hier wel steeds beter: het heeft blijkbaar even tijd nodig gehad om te beseffen dat als ik een optie geef, ze het daar ook mee moet doen. Om te voorkomen dat je dit gezeur krijgt, is het geven van 2 keuzes een handige. Ook daarmee krijg je in eerste instantie wel gezeur, maar als ze eenmaal doorhebben dat e stug vasthoudt aan de 2 opties die je geeft en dat jij er een keuze uit maakt als ze niet zelf beslissen, werkt het toch wel behoorlijk goed Verder kleur ik het zelf ook wel als toe zijn aan school en afleiding. Hele dagen thuis zijn geen succes, even eruit en de dag breken, helpt wel goed om vrolijker de dag door te komen. En ik reageer soms op gezeur of direct al een andere keuze gaan roepen dan wat ik aangeef, gewoon maar door even gek te doen. Want anders is het soms echt hele dagen: Nee, het is dit of dat. Nee, nu gaan we even zus of zo.... enz enz... Ik denk dat deze fase er is om moeders klaar te maken voor het straks moeten loslaten als ze naar school gaan Tegen die tijd vind je het fijn dat ze eindelijk mogen...
Het is ook echt geweldig om te zien hoeveel lol ze samen hebben, en hoe ze elkaar ook steunen in kattekwaad uithalen )) In deze fase is het lastig dat ze erg bezig zijn met eigen 'ik' en eigen teritorium en daardoor heel veel ruzie hebben. Maar deze fase is heel belangrijk voor een meerling-kind, het zou slecht zijn als ze die niet krijgen. (Deze mantra herhaal ik voor mezelf elke dag ). Overigens doen wij hetzelfde als jij: uitleggen wat de bedoeling is en 2 keuzes geven. Tellen tot 3 en het desnoods zelf doen.
Ik ben twee en ik zeg nee, ik ben drie en doe het lekker toch nie! Hier hoorde ik altijd dat kindjes het thuis lastig krijgen tussen de 3 en 4 jaar. Toe aan wat meer uitdaging en dus aan school. Ook kan structuur in de dag (zoals ws bij de gastouder of op het Kdv het geval is) ook wonderen doen. Hier was het in ieder geval zo dat zodra er structuur in mijn vrije dagen zat en ze genoeg geprikkeld werden ik geen kind aan ze had/heb.
Hier ook erg herkenbaar. Maar nu moet ik eerlijk zeggen dat ons zoontje vanaf zijn geboorte af al een pittig mannetje is.. Het eerste jaar ging wel goed, maar na zijn eerste verjaardag... Ik heb zelfs videohometraining van het CB gehad. Niet dat dat hielp, want het gedrag wat ie vertoonde, vertoonde hij natuurlijk niet toen dat vrouwke kwam filmen. Daar hebben we dus ook niks aan gehad. Eerlijk gezegd vind ik het ergens ook wel gemakkelijker worden nou. Want nou kan ie zeggen wat hem dwarszit, en toen ie nog niet kon praten had ie veel vaker een driftbui en was ie vaak gefrustreerd.
Ja, die van mij heeft ook een veek pittiger karakter dan zijn zus, pfff, je kunt hem tig keer vertellen dat iets niet mag, hij diet het toch, ik heb een waslijst aan dingen die hij alleen vandaag al heeft uitgevreten. Vermoeiend.
Owwwww herkenbaar! Ik vroeg me ook al af wie mijn kleine lieve meisje heeft ingeruild voor een koppige, dritige peuterdame Maar ook ik word er af en toe gek van hoor. Dan gekrijs en als ze haar zin niet krijgt geeft ze tegenwoordig een mep en niet te zachtjes ook En nee, dit staan we natuurlijk niet toe, maar leg maar uit aan een koppige tante dat slaan niet mag. Haar zin niet krijgen is dreinen en zeuren en huilen. In het ergste geval dus slaan. Geen jas willen aandoen; dan gaan we gewoon liggen of hangen. Veel gebruikte zinnetjes nu: IK WIL, IK WIL NIET, VAN MIJ Het is een fase zullen we dan maar denken, toch?
Vorige week ben ik met haar naar de dierentuin geweest, haast geen kind aan gehad. Lekker met de trein, was erg leuk. Maar wat dagen thuis maken het er niet makkelijker op hoor Gisteren werd zal zeurend wakker. Eerlijk waar. Het was meteen drammen en dreinen. Het zijn dan maar twee uurtjes hou ik me voor, want op dinsdag werk ik en dan breng ik haar om 8 uur weg. Maar voor dat het ontbijt er dus in zit.. ben ik gevoelsmatig al een halve dag verder. Whoei. Heus, ze gaat drie dagen naar haar gastouder, maar ik zou op dit moment ook nog wel twee ochtenden peuterspeelzaal erbij wensen
o mai..............mai mai mai. Ik lees deze verhalen van jullie en het is zo herkenbaar. Sinds een aantal weken dan. Wat ontzettend vermoeiend dit. Maar eh.............onze zoon wordt eind van de maand pas 21 maanden. Vertel mij aub dat dit niet zo doorgaaaaaaaaaaat...!
Herkenning, geen echte tips... komt ooit goed. Julian is nog niet eens 2 en daarmee heb ik een hele gezellige ochtend gehad niet willen aankleden terwijl we zijn zus naar school moeten brengen, Keer op keer in de fietskar moeten duwen en vastzetten anders ging het niet en we moesten toch op tijd op school zijn. Niet willen eten, of toch wel, nee toch niet, huilen, alleen maar op de arm willen, 2 minuten achter elkaar mamamamamamamamamamamamamamamamamamama zeggen Neeeee schreeuwen Jas zelf uit doen maar niet doen Bij het verschonen gaan schoppen Niet willen verschonen nou ja et cetera.... Gelukkig is het niet elke dag
Weet je wat ik denk, (mijn meisie is net 2 maanden 4 en ook zo mega dwars) dat het.... TIJD WORDT VOOR DE ZOMER, DAN KUNNEN ZE WEER LEKKER BUITEN SPELEN, EN DAN HEBBEN WE WEER BLIJE KINDJES. Zo denk ik er over, hihi, maar voor de rest hou ik wel van der hoor, haha... *doet ff een zonnedansje voor alle kleintjes*
Hier ook zo'n meid van 2 jaar en 9 maanden nu. Vaak is ze lief maar ze heeft ook van die dagen dat ze echt niet te genieten is. Overal om zeuren en gelijk beginnen te jengelen ed terwijl ze het ook netjes kan vragen. Hier helpt het wel vaker om even uitleg te geven waarom ik iets zo wil. Hier is het vooral drama met naar bed gaan, dat gaat echt al een paar weken zo. Wil niet slapen ed maar als ze er dan in ligt dan is ze zowat gelijk vertrokken.
Hier is het ook raak de laatste tijd. Als ik de jongste van 2 jaar en 5 maanden lopend meeneem bij het wegbrengen naar school van de middelste van net 4, luistert hij totaal niet, niet met oversteken en niet meekomen op de terugweg naar huis, hij houd zich strak of gaat op z´n knieen zitten, of hij ziet in de verte op het schoolplein een plas om lekker in te springen(tot hilariteit bij andere wachtende ouders). Dus nu neem ik hem weer in de buggy mee, maar de remmen zijn niet zo goed, dus hij duwt zich in de klas naar achteren, heb zo wel minder tijd om aan de middelste te besteden als ik hem wegbreng. Voel me af en toe net een oververhitte moeder. Thuis klimt hij, doet de tv aan en uit enz. En als de middelste uit school komt (die is na school vaak ook niet te genieten omdat het op school nog wennen is), gaan ze samen over de bank klimmen, ruzie maken. Ik geniet ook vaak van ze hoor!, maar vind het best een vermoeiende tijd. De deuren heb ik ook continue op de knip, want de jongste is echt een wegloper.
Oooh hier ook al zoooo herkenbaar!mijn draak is volgende maand 3,en ook al wel een paar maanden flink aan peuterpuberen!niks willen,idd alles zelf willen doen ook al lukt niet en je bedoelt goed, en hier ook een wegloper!(hebben eigen bedrijf,als deur/hek niet op slot is dan is hij zo richting papa, (gelukkig goede kant,maar andere kant is straatkant,waar hij overigens ook x liep toen ik dus achter kwam dat hij hek ook al los kreeg) zit nu dus ook schuif op,ook op kamerdeur,hou er ook helemaal niet van maar hij komt gewoon zijn kamer af, ook deur dicht is soms 10x roepen smoesjes verzinnen, dan dit doekje kwijt,lampje aan hoofdje au,en kom je binnen hard lachen..en loop je weg gelijk weer mamaaaaaa dit zus en zo....maar als hij slaapt kunnen we gerust bij bed staan kletsen en kusje geven dn niks aan de hand slaapt als een roos!en vaak voor half7 wakker en kleine zus v 7maanden dus ook.. en bij opa en oma en kdv gaat ook prima maar thuisblijfdagen zonder eruit te zijn...pfff soms kan ik er echt tegenop zien!en ff speen geven aan kleine zus in bed en hup meneer erachteraan, terwijl ff rustig moet zijn en overal aanzittne ook tv aan/uit bank klimmen gerust schaar pakken uit la,naja geloof dat werkelijk overal slotjes op moeten hier...haha maar zodra er kindjes op bezoekc zijn of visite dan gaat wel goed en bij andere... Dus sja hier ook kleine draak v bijna 3! Andere ook sterkte haha. Maar als baby was hij ook al pittig, kleine meid is verschil nu v dag en nacht. Op 1e 10w na...
oh ik denk dat het een fase is die bij de leeftijd hoort! heb zelf 2 dochters.. eentje van 4 die dit gedrag ook had rond de leeftijd die jouwn dochter nu heeft... en soms nog weleens hoor onze jongste van bijna 3 (4 augustus) is echt een draak momenteel! zelfde gedrag als jij beschrijft maar dan bv in de supermarkt, stad, onderweg naar de peuteropvang, onderweg en wachtend op het schoolplein om zuslief op te halen... niks is goed... pfff... ik heb nu (of eigenlijk mijn man) iets uitgevonden zodra ze begint te drammen dat ze dan op de stoel mag gaan zitten huilen tot ze klaar is... en als je iets stouts doet ga je in de hoek staan.... zodra ze dus huilend op een stoel zit en ik gewoon mn ding verder doe is de lol eraf en zie je haar grijnzend kijken met haar uitdaag hoofdje.... ik vraag dan of ze klaar is of nog even wil verder drammen... heb ik in een week tijd veel moeten doen maar nu is de boodschap overgekomen en ging ze vanmiddag uit zichzelf op de stoel zitten... haha.... is niet leuk nee, maar het gaat echt weer over... ik raak er ook weleens chagerijnig van hoor! en kan dat ook niet altijd goed verbloemen, ze mag best weten dat ook ik gevoelens heb en grenzen! en als je er 2 hebt is het soms dubbele pret en soms dubbele stress! ik heb mn oudste nu sinds 7 mei in groep 1 zitten en zij is de maandag, di, woe (halve dag). en donderdag van 8.30 tot 15.00 uur op school... mijn jongste gaat maandag, don, vrijdag naar de peuteropvang van 8.30 tot 13.00.... heb het dan zo geregeld dat ik mn jongste eens alleen bij me heb en mn oudste op de vrijdag... vinden ze heerlijk even echt tijd voor hen alleen met mij.... hopen dat het nu snel wat beter gaat..... meer tips heb ik ook niet.... succes!
haha herkenbaar... hier gaat er dan 1 naar de andere kant van de woonkamer.. en dan moeten ze apart spelen....