Dochter bijna 3 praat nog niet veel.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door MamaVanTweePrincesjes, 6 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanTweePrincesjes

6 feb 2019
    10
    1
    3
    Vrouw
    Ik heb het even opgezocht en ga het overwegen te bestellen. Wacht nog even het behandelplan af. Bedankt voor de tip!

2. MamaVanTweePrincesjes

6 feb 2019
    10
    1
    3
    Vrouw
    Ze kan wel praten. Kent veel woorden, kan iets aanwijzen en het benoemen. Zegt zinnetjes zoals ik heb honger, Ik heb het koud/warm. En waar ben jij/oh daar ben jij. Ze kan het wel maar in een andere omgeving is ze verlegen en onzeker. Dwingen doe ik zeker niet!

Ik ga het zeker in de gaten houden. Over de taaltrein heb ik inderdaad ook gehoord. Ze heeft onderzoeken gehad bij Kentalis. En ze gaan een behandelplan opzetten. Als ze de taaltrein adviseren gaat ze hier zeker heen.

Fuddey vindt dit leuk.
  3. Miracle1

Miracle1 Fanatiek lid

29 apr 2012
    1.235
    180
    63
    Ik bedoelde niet dat jij haar nu dwingt, eerder dat dit advies werd gegeven door de cb. Het was mij ook niet duidelijk dat je dochter wel kan praten maar bij een andere plek/mensen niet durft.

Goed dat je het in de gaten gaat houden.

4. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    M is wat jonger maar op deze manier is ze veel beter en meer gaan praten:
    Wanneer ze me mee nam naar de keuken en iets aan wees bleef ik zeggen dat ik begreep dat ze iets wilde hebben maar niet wist wat precies. ‘Ik weet dat jeckan praten, zo kun je me uitleggen wat je wil.’ De eerste tijd werd ze super boos als ze het niet meteen kreeg maar na een paar weken ging ze steeds beter praten.
    Wanneer ze zegt wat ze wil reageren we daar ook meteen op ‘ik heb begrepen wat je zei, wat fein! Kom we gaan het pakken.’ Ik moet eerlijk toegeven dat ze het nu wel misbruikt, tegenwoordig komt vaak ‘nog een plakje kaas??’ (of worstjevof iets anders), hihi.
    Verder verbeteren we haar niet als ze iets verkeerd uitspreekt. We herhalen het woord goed uitgesproken in een zin als antwoord.
    Soms draait ze nog letters om en steeds vaker merkt ze dat zelf. Ook gaat ze vaak zelf oefenen op de uitspraak, in de auto hoor ik haar vaak hetzelfde woord steeds herhalen met een bepaalde klemtoon. Ik benoem dan dat het zo knap is dat ze zelf gaat oefenen.

En daarnaast veel boekjes lezen, maar dat doe je al.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.311
    10.280
    113
    Jammer dat je de beelden nog niet gezien hebt. Soms kan dwingen om te praten zin hebben als het uit luiheid gedaan wordt, wat ik lees is dit niet zo, ze blokkeert en zou het dan zo ook niet doen. Uitdagen om op woorden te komen zou wel kunnen. Je maakt er dan een spelletje van zoals een voorganger al schreef.

Ondersteunende gebaren zou kunnen helpen, eerst de basiswoorden zoals eten, drinken, spelen, klaar. Deden wij in het begin ook.

De vraag is ook waarom ze weinig praat en ik hoop dat ze dat daar wel uit kunnen zoeken.

Fijn dat ze zich wel veilig genoeg voelt bij de leidsters om zelf een knuffel te geven. In welke gevallen doet ze niet mee in de kring, is het te moeilijk of juist te makkelijk en verliest ze haar aandacht.

Ik vraag me ook al of ze haar echt uit de weg gaan, op die leeftijd is er nog vaak spraken van naast elkaar spelen. Zo klinkt het als of ze aan het spelen zijn en haar zien er met een grote boog omheen lopen of bijn haar weglopen. Wat speelt er dan, doet ze kinderen pijn of vind ze geen aansluiting.

6. Rylie

Rylie VIP lid

14 jun 2010
    5.757
    490
    83
    Vrouw
    Patissier
    Noord Brabant
    #26 Rylie, 7 feb 2019
    Laatst bewerkt: 7 feb 2019
    Hier ook een dochter die met 3 echt heel weinig zei en heel veel gebaren gebruikte. Boekje lezen had ze een hekel aan (nog steeds)

Ook zij had een perfect gehoor. Er is later nog geopperd of ze geen verborgen oorontstekingen had. Maar dat hebben wij nooit iets van gemerkt.

Ze is ook 4 dagendelen naar de psz gegaan ivm spraak dus via VVE en ik heb later een logopedist geregeld.

Ze is nu 4,5 en loopt nog een klein beetje achter op haar leeftijdsgenoten.

Ik heb ook een traject doorlopen met haar bij Libra ivm taalachterstand. Totaal niet tevreden over. Advies wat ze uiteindelijk hadden voor haar klopte en past helemaal niet en zijn we wat eigenwijs geweest en haar toch naar de regeliere school te sturen. Ze gaat nu sinds augustus en haar taal gaat nu zo hard voor uit. Dat zelfs de logopedist er van staat te kijken.

Wij denken dan ook dat ze niet op haar plekje zat op de kdv en psz (zelfde pand). Maar ze ging er wel altijd met heel veel plezier er naar toe. Ze gaat nu sinds school zo hard voor uit. En trekt zich ook op aan de oudere kinderen in de klas (combinatie)

Deel Deze Pagina