Hallo! Ik ben 33 weken zwanger, en we hebben een dochter van bijna 4, niks aan het handje zou je denken, alleen luistert dochterlief de laatste tijd totaal niet. Wil haar zin doordrammen, niet luisteren, doen wat ze zelf wilt... Straf geven helpt niet, op de trap zitten heeft geen indruk op haar... Ik twijfel nu aan mijzelf... Zie ik het gewoon te zwart wit, is het een fase??? Ik lees een boel over ritme kaarten en beloningssystemen. Wie heeft hier ervaring mee? Of heeft andere tips???
Hier een dame van twee en precies hetzelfde.. Zij merken ook dat er dingen veranderen en hebben helaas zo hun fases niet aan jezelf twijfelen en streng zijn waar nodig en belonen (complimentjes) bij goed gedrag.. Wat hier vaak helpt is buiten uit laten razen maar ja dat kan niet met dit weer
Ik heb een dochter van 3 en ik zweer het, die kleintjes voelen het feilloos aan als mama even niet zoveel en zo hard meer kan als anders, wat gaan ze dan doen? Juist! Testen, mijn dochter doet het ook bij vlagen, hopeloos wordt je ervan op die dagen. Hoe slechter ik in mijn vel zit (moe en pijn door complicaties) hoe erger haar gedrag. Ik heb geen tips, ik hou me consequent aan de regels thuis voor haar en uiteindelijk heeft ze dat door, soms ook niet en dat zijn lange dagen. Niet aan jezelf twijfelen!! Ook dat voelen ze aan! Sterkte!
Mijn dochter is dan wel iets jonger, maar toen ik tegen het einde van de zwangerschap liep was ze ook drukker/driftiger/onrustiger dan 'normaal'Ze luisterde slecht en was de hele dag aan het uitproberen. Misschien ook wel omdat ik op dat moment minder kon hebben... Soort van visieuse cirkel waar je dan in blijft hangen. Ook na de geboorte van haar broertje is ze nog een aantal weken flink aan het testen geweest, wederom drammerig en slecht luisteren, maar voor die kleintjes is het ook niet niks hè, het zijn natuurlijk grote veranderingen binnen het gezin. Ik probeerde haar zoveel mogelijk overal bij te betrekken en het 'lastige' gedrag ging vanzelf over. Ze is nu weer een heerlijk lief meisje wat stapelgek is op haar kleine broertje!