Hoe merkte jij dat je kind aan school toe was?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by leeuw86, Jun 21, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

Nov 10, 2009
    4,523
    0
    0
    Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd hoe anderen het ervaren hebben als je kind bijna 4 is.

Mijn dochter speelt bijna niet meer met haar speelgoed, ze zeurt echt zo erg.. De hele dag hoor ik mama mama mama mama... is dit het beruchte " aan school toe zijn" ?

2. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Euh, ze was stront en dan ook stront vervelend. Zeurde heel veel. Kon zichzelf niet meer bezig houden. Wilde de hele dag vermaakt worden, bij voorkeur door mij. Of we moesten de hele dag 'op stap'. Maakte om alles drama. Huilde veel en snel. Gedroeg zich soms jonger/babyachtiger.

Het was mij echt duidelijk dat ze het wel gezien had bij mij tussen de vier muren van mijn woonkamer. Toe aan nieuwe uitdagingen.

Het begon een beetje rond de 3,5 jaar, maar de laatste 3 maanden voor ze 4 werd waren gewoon echt niet leuk :)...

3. mari

mari Fanatiek lid

Jun 9, 2007
    1,078
    0
    0
    noord-holland
    die van mij is ook bijna 4, hij is regelmatig echt vervelend en verveelt zich snel, en indd....mama...mama

4. leeuw86

leeuw86 Fanatiek lid

Nov 10, 2009
    4,523
    0
    0
    Leuk vooruitzicht:p hihi.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Niet. Mijn dochter had het nog heerlijk thuis. We waren veel samen op pad. Maar ja met 4 jaar toch maar naar school gedaan.

6. Tamio

Tamio Niet meer actief

Doordat ze er heel vaak naar vroeg. Dat begon al toen ze 3 werd, toen had opa een week van tevoren een aftelkalender tot haar verjaardag gemaakt. Op haar verjaardag vroeg ze wil je er nu een maken tot wanneer ik naar de basisschool mag?

7. fafa

fafa Niet meer actief

oei, dan moet je wel heel veel kruisjes zetten :p

Hier zijn we ook allebei heel erg toe aan de kleuterschool. :) Ik hoor ook de hele dag "mama, we gaan spelen!". Maar ik kan haar echt niet de hele dag vermaken.

En ze valt op de Bobo aan als die binnenkomt. "Werkjes maken" is haar favoriete bezigheid nu.

8. Sanne1985

Sanne1985 Niet meer actief

Ik vroeg me dus al af wat er de laatste tijd met mijn dochter aan de hand was... nu weet ik het dus :)

Vooral zichzelf niet kunnen vermaken, ze loopt letterlijk de hele dag in een straal van 1 meter om mij heen... Vandaag een groot drama gehad omdat ze geen echte aap als huisdier mag;) :(

9. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Ik moet wel zeggen dat ik die laatste maanden (hoog)zwanger was met BI en HG, dus ik kon zelf ook wat minder hebben, zullen we maar zeggen ;). Misschien dat dit mijn beleving wat heeft gekleurd, ha ha. :p

Succes ermee!

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Hier vroeg ze sinds haar 3e verjaardag al 'ben ik al bijna 4 jaar? wanneer mag ik naar de 'grote' school?' en met periodes ook slecht zelf spelen alhoewel ze gelukkig meestal zichzelf nog wel redelijk kon vermaken. Ze ging 4 dagdelen naar de psz, dat scheelde ook. Maar nu ze eenmaal naar school gaat merk ik toch wel dat ze nog klein zijn en dat het enorm intensief is allemaal. Dus eraan toe zijn is ook relatief ;) ik ben blij dat er straks een zomervakantie is voor haar om even op adem te komen.

11. Spikkel19

Spikkel19 VIP lid

Oct 18, 2011
    8,460
    361
    83
    verschrikkelijk vervelend doen, brutaal, niet zichzelf kunnen vermaken elke keer zeuren zeuren zeuren,

Maar nu ze op de bassisschool zit gaat het iets beter alleen krijgt ze nu dingen als brutale mond opzetten compleet niet meer luisteren dr kamer overhoop halen dr broertje dr kamer overhoop halen, huilen om de kleinste dingen.. nu zal dat ook vermoeidheid zijn maar pfffft.. ze zeggen dat het makkelijker word als ze naar de bassisschool gaan maar dat betwijfel ik :p

12. Chocolat

Chocolat Niet meer actief

Het "hang" gedrag, zich vervelen en ruzie zoeken met d'r broertje en veel dwars zijn.
    En bijna elke dag vragen wanneer ze weer naar de juf mag.

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Begon hier rond 3,5 jaar.

Vooral zichzelf niet meer kunnen vermaken en alles samen met mij willen doen. 5 min haarzelf vermaken was al teveel gevraagd, dan ging ze theatraal op de grond liggen dat ze echt, echt, echt niet wist wat ze moest doen. Na een dag thuis was ik gewoon helemaal kapot van alle aandacht die ze vroeg.

Toen ze naar school ging was het in 1 klap over ;)

14. red88

red88 VIP lid

Dec 3, 2008
    13,137
    0
    0
    Hier begon het ook rond 3,5 en laatste maanden waren t ergst. Herken de eerdere reacties.
    Eerste tijd op school was wennen qua vermoeidheid maar dat loopt nu lekker.
    Ze vermaakt zich thuis nu ook goed.

15. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Nov 12, 2008
    874
    0
    0
    Heel herkenbaar, toen ze 3 werd wilde ze al maar ja. mocht niet, echt nog een heel jaar wachten wat ze is net na de grote vakantie jarig. De laatste paar maanden voor ze 4 werd was het echt hangen, zeuren, zich niet kunnen vermaken, niks willen ("jij moet het doen")
    Zodra ze op school zat was het over: kwam thuis ging enthousiast op zoek naar stiften/papier etc. en ging zelf iets maken. Wat een heerlijkheid een kind dat zichzelf weer kan vermaken ( al komen er ook wel weer 'zeurfases' )

16. juli10

juli10 Fanatiek lid

Jun 12, 2011
    1,259
    0
    0
    Grappig om te lezen en dus erg herkenbaar! Ons zoontje wordt in juli vier en dit begon ook met ongeveer 3,5. Hij kon zichzelf altijd ontzettend goed zelf vermaken en was zo een tevreden ventje. Nu verveeld hij zich vaker en kan zichzelf ook niet meer zo goed vermaken. Je merkt echt dat hij opzoek is naar nieuwe uitdagingen en verveelt is. Gelukkig kunnen we met dit mooie weer lekker veel naar buiten en na de speeltuin toe, hierdoor is het gelukkig al een stuk minder. Nog even geduld hebben tot na de zomervakantie haha.

17. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ooh echt.. We zitten er middenin.. Zoon mag na de zomervakantie beginnen. Hij kon zichzelf altijd prima zelf vermaken maar de laatste weken..? Drama!
    Hij hangt werkelijk de hele dag om me heen, vraagt elke 5 minuten: 'wat gaan we nu doen?' en zegt steeds 'ik weet niet wat ik moet doen.. Mama, wat zullen we doen?' en dit gaat de hele dag door he. Ik doe regelmatig wat samen met hem, maar zo gauw hij ook maar even iets alleen moet doen is het zeuren, huilen, boos.. Ik kan hem gewoon niet de hele dag vermaken. En daarbij, hij vindt niks meer leuk. Alles is leuk voor 2 minuten, daarna loopt hij weer verveeld rondt en gaat zeuren.
    Ook is hij driftiger en gewoon lastiger dan anders.
    Echt, de vlag gaat uit als hij naar school mag. Hij vraagt al maanden hoeveel nachtjes voor hij naar school mag. Hij heeft afgelopen vrijdagmiddag een wendagje gehad en hij vond het geweldig.
    De juf van de psz zei maanden geleden al dat hij wel naar school kon. Nouja, nog even doorbijten.
    De eerste weken/maanden op school is wel erg vermoeiend, mijn dochter was het eerste half jaar mega vervelend als ze uit school kwam dus dat zal met zoon ook wel zo gaan maar dat is meestal een kwestie van wennen.

18. misa

misa Niet meer actief

Is het met 3,5 al 'toe aan school zijn' denk je? Ik denk gewoon een fase die komt en gaat.... :) Of ben ik nu naïef...? ;)

Die van mij kan soms ook heel brutaal en klierig zijn. Maar ook zo gezellig en leergierig. Anderzijds is het een dromertje (in en uit zijn bed). Hij slaapt met ruim 3,5 nog steeds smiddags. Doen we dat niet dan is er rond 4/5 uur geen land meer mee te bezeilen. Dat wordt nog wat als hij naar school gaat!

19. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Mijn dochter sliep ook nog 's middags, tot de dag dat ze naar school ging..
    Ze heeft school altijd prima volgehouden en heeft de eerste schoolvakantie veel bijgeslapen, daarna was ze er door.

20. Jo79

Jo79 VIP lid

May 6, 2007
    25,068
    3,862
    113
    Mijn dochter net zo.
    Zoontje stopte al een jaar eerder met middagslaapjes.
    Mijn dochter had veel zin in school, maar was niet echt vervelend ofzo, mijn zoontje kon ik vanaf 3,5 jaar wel achter het behang plakken. Klieren, grote mond, slecht luisteren en steeds ruzie met zijn zus. Was blij toen hij op school zat.

Share This Page