Hallo, Onze dochter is nu bijna 9 maanden en qua bijvoeding lukt het me niet echt er iets in te krijgen. we zijn met 4 maanden begonnen met die kleine potjes van olvarit. nu 5 maanden later zijn we nog niet echt veel verder. ze eet super weinig van de potjes en het maakt niet uit welke smaak en of het nu vers is of niet. brood spuugt ze meteen weer uit. stukjes hoeft ze ook niet. de laatste week heeft ze wel interesse in ons avond eten. dus dat lepel ik er wel in, ze eet dat enthousiast op maar na 3 happen heeft ze het al wel weer gezien, ze vind het leuker om ermee te spelen. heb nu; 7.30 fles 180ml 10.00 fruithap, ze eet daar een paar hapjes van. 11.30 fles 150ml 15.00 groentehap of koekje, ook maar paar hapjes 16.00 fles 120ml 17.30 avondeten met ons dus ook maar paar lepeltjes 19.30 fles met pap 180ml heb ook geprobeerd een fles eraf te halen, maar ze drinkt verder niks qua sap/thee dat vertikt ze gewoon, ze laat het dan uit haar mond lopen. en dan eet ze ook niet meer aan hoeveeldheid van de hapjes. dus toch maar op 4 flessen. moet er geen stijgende lijn inzitten??? ze weegt nu 8.2 kilo dus dat is wel prima toch? iemand tips om haar aan het eten te krijgen? blijf het wel iedere dag aanbieden.. maarja krijg er zo een beetje de $%$ in.
Tjee, ik snap dat je er zo geen zin in hebt... Ik weet dat mijn dochter (10 mnd) niets van sommige merken potjes wil weten. Maar ze krijgt eigenlijk altijd vers en dat gaat er goed in, tenzij ze te moe is. Ze eet het beste als ze het zelf in haar mond mag stoppen, stukjes dus. En het avondeten prak ik zo min mogelijk, zodat ze de verschillende smaken leert kennen. Tja, ervaring heb ik dus niet met jouw situatie, ik beschrijf alleen wat hier het beste werkt. Owja, en afleiden met een speeltje of een spelletje helpt soms ook als ze niet zo wil eten. Of geef haar eens zelf een lepeltje zodat ze "mee kan doen". Ik weet dat het lastig is, maar probeer er geen strijd van te maken. Owja, en lust ze geen pap ipv brood? En zien eten doet eten, dus misschien proberen om haar maaltijden tegelijk met die van jullie te laten vallen? Mijn dochter eet al lang volgens dit schema: ontbijt: pap of brood met 100 ml melk tussendoor: koekje en sap lunch: brood met 100 ml melk tussendoor: fruit met sap diner: warm eten met toetje na 19.30 fles van 200 ml Gelukkig gaat het hier goed, maar het nichtje van mijn dochter (nu 3) is ook al vanaf de babytijd een moeilijke eter (en nog steeds helaas...) Ik wil je in ieder geval veel succes wensen. En misschien eens overleggen met het cb?
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn zoontje. Werd er af en toe moedeloos van als ik weer een potje of eigengemaakt hapje bijna onaangeroerd weg kon gooien. Ook een broodkorstje vond hij niks, maar hij keek ons wel bijna het eten uit de mond. Ik ben het wel consequent aan blijven bieden. Als hij niet wilde, probeerde ik het nog twee of drie keer en dan zette ik zonder wat te zeggen het eten weer weg. IK was echt ongerust of hij wel genoeg binnen kreeg, maar ineens was het over.... Het begon eigenlijk met de melkpap van Bambix, die eet hij nu nog. Heel dun maakte ik die eerst en gaf die van een lepel en vanaf daar ging het ineens heel snel. Nu gaat alles erin, vis, vlees, aardappels, rijst....dus maak je niet teveel zorgen. Blijf het aanbieden en probeer eens een bordje pap.
Zolang je kindje goed groeit, poept/plast, vrolijk is en zich goed ontwikkelt, moet je je maar niet zoveel zorgen maken. Heb je al eens gerobeerd of ze zelf stukjes wil pakken? Je kan het er niet in kijken; laat het maar los.