Weinig meisjes in de klas

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jo79, 16 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.066
    3.859
    113
    Door een verhuizing is mijn dochtertje van school veranderd, ze is hier net begonnen, zit in groep 2.
    Nu zit ze in een combiklas 1-2 met een aardige verdeling jongens/meisjes, maar ik hoorde dat ze in groep 3 straks maar met 5 meisjes zijn in totaal. Dat vind ik wel weinig, ik ben bang dat ze dan straks een beetje gebrek aan vriendinnetjes gaat krijgen als ze meer met meisjes op gaat trekken dan jongens, tenminste, ik weet wel dat ik vroeger vanaf een jaar of 7 minder met jongens speelde en vooral nog met meisjes.
    Maar ja, misschien maak ik me zorgen om niets, heb naar veel dingen gevraagd bij de keuze voor een nieuwe school, alleen heb ik hier niet bij stil gestaan, omdat het redelijk verdeeld was in haar vorige klas.
    Zijn er meer moeders met kinderen in een klas met weinig kinderen van hetzelfde geslacht (of dat vroeger op school hebben gehad), hoe gaat dat?

2. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Hm ik zat vroeger zelf in een klas met 3 meisjes (waarvan ik er eentje was) en kan me niet herinneren dat ik het heel erg vond.
    Ene meisje was sowieso mijn beste vriendin... Dus ook na school was ik daar vaak te vinden.
    En verder speelde ik ook vaak met m'n buurmeisje en buurjongetje die net wat jonger waren.
    Met de jongens uit m'n klas had ik niet zo veel ook trouwens...

Maar kan me niet herinneren dat ik het ooit vervelend vond ofzo.

3. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zat vroeger in een klas met maar 5 meisjes. Dat ging best oké. Je trekt wat meer naar elkaar toe met z´n allen, dat is eigenlijk wel een voordeel. Je bent namelijk met te weinig om aparte kliekjes te gaan vormen :)

Op de middelbare school was het totaal omgekeerd. Ik had meer dan 20 meiden in de klas en maar 4 jongens. (gymnasium)
    Maar goed, die school was groter dan die ene klas, dus je kwam meer dan voldoende in contact met het andere geslacht.

En op de universiteit weer terug naar heel veel jongens en heel weinig meisjes (ik heb aan de TU Delft gestudeerd). Vond ik heel plezierig :)

4. Amethist

Amethist Niet meer actief

Mijn broertje zat vroeger in een klas met maar 3 meisjes. Eén van die meisjes is nu zijn vriendin en van haar heb ik nooit gehoord dat ze het vervelend vond. Ze was bevriend met de meiden uit haar klas, maar ook met meisjes van de sportclub en meisjes die ze kende uit het dorp. Ik zou me er dus maar niet druk om maken.

5. pien25

pien25 Fanatiek lid

2 dec 2008
    1.272
    0
    0
    Ik zat met heel veel meisjes in de klas en dat vond ik vreselijk! Altijd gedoe en gezeur, met name in de hogere klassen.
    Alles heeft zo z'n voor en nadelen!

6. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Op de middelbare zaten we met 3 meisjes in een klas en een stuk of 17 jongens. Ik heb het nooit erg gevonden.
    Ik denk dat mijn oudste dit niet leuk zou vinden. Die is echt een meisje meisje en vind al die jongens maar drukke, schreeuwerige vervelende ventjes.

7. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Het is nu al bekend dat wanneer mijn dochter naar school gaat, zij de enige meid is in een klas met 9 jongens. Gelukkig komt ze in een combinatie groep en daardoor zit zij niet als enige meisje in de groep. Maar elk jaar veranderd het welke meisjes er dan bij zitten. Gelukkig heeft ze een heel lief vriendinnetje in de buurt.

8. Lavendel82

Lavendel82 Fanatiek lid

9 jan 2010
    3.656
    0
    36
    ik denk dat je als ouder je eerder bezorgd maakt dan het kind zelf.
    Met minder kinderen van hetzelfde geslacht hoeft echt geen probleem te zijn voor het kind. En mijn ervaring met groep 3/4 is dat ze zowel naar jongens als meiden kunnen trekken.

Overigens kan je dochter ook in een meidenklas komen te zitten en met geen enkele meid aansluiting hebben.

Belangrijkste is dat je kind goed in haar vel zit, lekker mee kan doen op school. En of dat nou met veel/weinig meiden zijn zou mij persoonlijk weinig uitmaken. Maar dat komt misschien wel omdat ik veel ervaringen heb van mijzelf en naaste omgeving, en ze zijn allemaal positief.

Komt ze misschien ook nog in een combi groep terecht?

9. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.066
    3.859
    113
    Ja, daar hebben jullie wel gelijk in.
    Ze komt niet meer in een combinatieklas, tenminste, dat is niet het plan, maar van wat ik de afgelopen 1,5 jaar op haar vorige school heb meegemaakt, is dat plannen nogal eens veranderen, dus daar werden ook opeens combiklassen gemaakt. En verhuizingen, kinderen kunnen blijven zitten, ook dat kan natuurlijk nog verschuiven.

10. pcootje

pcootje VIP lid

17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Mijn dochter zit nu in groep 2 ( combi 1-2) en heeft nu al weinig meisjes bij haar in de klas. Daarvan gaan er straks nog minder mee naar groep 3.
    Ze heeft maar met 1 een klik en de andere meisjes heeft ze niets mee. Uitgerekend het meisje waar ze wel een klik mee heeft gaat verhuizen. Ik hoop dan ook dat er uit de andere combiklassen meer meisjes komen voor haar want zo is het wel lastig vriendinnetjes maken.

11. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Bij mijn dochter is het andersom, er zijn maar iets van 6 jongens in de klas, op 16 meisjes. Op zich vind ik 6 nog niet heel/te weinig, ik denk wel dat ze dan naar elkaar toe trekken.

Maar minder dan 5 zou ik (als t alleen meisjes waren) ook echt niet prettig vinden. Ze moet wel genoeg keuze hebben..
    Mijn dochter speelt nu al, met 4 jaar dus, eigenlijk alleen nog met de meisjes.
    Zelf was ik ook echt een meisje-meisje vroeger, ook al als kleuter, zou dat zelf ook niet zo leuk gevonden hebben, denk ik. Al weet je dan natuurlijk niet beter, als het zo is..

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.066
    3.859
    113
    #12 Jo79, 29 mei 2013
    Laatst bewerkt: 29 mei 2013
    Gelukkig, er blijken toch iets meer meisjes in de klas te komen, ik dacht dat de juf in totaal bedoelde, ze had het erover dat ze maar met 4 meisjes naar groep 3 zou gaan. Die andere groep (combiklas) heeft ook nog iets van 4 meisjes dacht ze en dus zullen ze met een stuk of 8 à 9 straks zijn. Dan zijn ze nog wel in de minderheid, maar zijn het toch een paar meer. Het is wel een meisje meisje ja.

Deel Deze Pagina