hehe nouja.. december is in ieder geval voorbij.. dat zal misschien ook wel schelen. zeker als je kind naar school gaat is december echt zo'n drama-maand.. continu alles anders, extra veel knutselen, stress over cadeautjes en of je wel braaf genoeg bent geweest... dan nog kerst... oud en nieuw... ik was heel blij dat het kerstvakantie was. konden we weer op ons eigen tempo leven
Ik zeg inderdaad niet dat ze moet stoppen met denken. Zoiets kun je niet afdwingen. Maar met strenger zijn bedoel ik om niet mee te gaan in wat zij op dat moment wil. Dus niet nog eventjes naar benden, of nog een keer plassen. Of bij haar in bed gaan liggen. Want dan blijft ze er in hangen. Tijdens de kerstvakantie zijn we wat minder consequent geweest en juist toen ging het slechter. Maar wij hebben ook geaccepteerd dat ze niet netjes om 19 uur gaat slapen. Ik ben al blij als we ze na half negen niet meer horen of zien. Ze is overdag ook niet vermoeid trouwens.
Dat is misschien ook wel een idee. We hebben er ook aan gedacht om onze dochters samen op één kamer te leggen 's nachts. Onze jongste slaapt werkelijk overal doorheen. Maar ik weet niet of het gaat werken..
Ohja dat is hier ook absoluut zo. Hoe meer ze de kans heeft om uit bed te komen, hoe meer ze uit bed komt Wij zorgen dat ze rond half 8 op bed ligt. Wat ze daar dan doet mag ze zelf weten maar ik wil d'r niet steeds beneden hebben en er wordt ook niet druk buiten bed gespeeld. In bed liggen knuffels en boeken en soms een spelletje dat je in je eentje kan spelen en daar moet ze het maar mee doen. Oh en een zaklamp natuurlijk want het licht gaat ook gewoon uit. Tijdje gehad dat het exht heel erg was... Toen na een tijdje de mantel: je mag niet uit bed tenzij je moet poepen of plassen of dat er brand is. De uitzonderingen heeft ze er zelf bij bedacht.. Dat vond ze enorm belangrijk. Nouja, prima. Nu zien we d'r doorgaans niet meer nadat ze op bed is gelegd. Dus het komt vast goed... Even strikt en dan weer beter Ze slaapt ook maar weinig... Maximaal van 9 tot 6 en regelmatig nog minder. Toch heeft ze die "rusttijd" in bed wel nodig kennelijk want als ze om 9 uur naar bed gaat is ze de volgende dag ineens wel moe.