Ik vind eigenlijk dat ze te weinig eet, als je alle snoep en suiker wegstreept uit het verhaal. En over het gewicht zou ik me geen zorgen maken, prima in verhouding.
Hier meestal: 's ochtends: Volkoren boterham met chocoladepasta en beker melk of water. Tussendoor: Liga koekje of stuk fruit 's middags: Volkoren boterham met kipfilet met melk, daarna meestal een snoepje. Tussendoor: koekje of een stuk fruit 's avonds: eet mevr niet zo goed op het moment, meestal pasta met saus en rauwe groente (tomaten, paprika, komkommer) of aardappels(uit de oven), stukje vlees en groenten. Dan vaak nog een paar chippies. Ze is nu ongeveer 1.04 cm en 13,5 kg.
Ik vind het niet veel wat ze eet op een dag. Hier het dagelijkse eetlijstje van mijn oudste (4 jaar, 116 cm en 20 kg, geen spek te bekennen op zijn buik ): Ontbijt: 2 volkoren boterhammen met beleg naar keuze en een beker melk Tussendoor: fruit en een beker dunne diksap Lunch: 2 tot 3 volkoren boterhammen met beleg naar keuze en een beker melk Tussendoor: koekje (hij kiest eigenlijk altijd een ontbijtkoekje of soepstengel) en een beker dunne diksap Diner: 2 opscheplepels groente, 2 opscheplepels aardappel/pasta/rijst en ongeveer 75 gram vlees, na het eten een klein toetje en we drinken water bij het avondeten. Heeft hij tussendoor meer dorst, dan kan hij altijd water pakken. Op dagen dat hij 's morgens thuis is, mag hij na het fruit een klein snoepje uit de trommel kiezen. Ik geef echter geen snoepje mee naar school, dus op die dagen wordt er niet standaard gesnoept. Qua beleg kan hij kiezen uit (smeer)kaas, magere vleeswaren, vruchtenhagel of gestampte muisjes. Meestal kiest hij voor hartig. Als hij tussen de vaste eetmomenten door extra honger heeft (dit gebeurt eigenlijk alleen tijdens een groeispurt), dan kan hij kiezen voor fruit of een boterham. Lisa volgt grofweg hetzelfde eetritme (wel kleinere hoeveelheden ), we eten dan ook altijd gezamenlijk en aan tafel. Zij krijgt overigens geen diksap oid, dat lust ze niet, dus zij drinkt altijd water bij de tussendoortjes.
Vanmorgen heb ik er dan uiteindelijk een half volkoren beschuitje ingekregen, maar drinken liet ze staan. Tussendoor had ze op school een liga (deze at ze in de auto op, want op school had ze geen "honger"en roosvicee Tussen de middag een volkoren broodje met kaas en een stuk tulband, wat over was en een beker warme chocomelk En voor de rest van de dag weet ik het nog niet en is het aan mijn man. Ik heb wel lekker druifjes gehaald voor haar want daar is ze dol op en ik hoop dat ze vanavond wat eet van de lasagne. Ik heb zelf het idee dat het bij haar ook wel is om een snoepje of iets dergelijks te krijgen. Aan de andere kant geeft ze, vooral als ze naar school moet, buikpijn aan, maar ik kan de vinger er nog niet op leggen of het is omdat ze niet naar school wil of iets anders niet wil of dat het echt is. MAar ik ben ermee aan de slag en nu vooral de normale dagen weer komen ga ik haar extra dingen aanbieden zoals een rijstenwafel en fruit en eventueel een volkoren beschuitje/boterham als ze honger heeft.
Mijn dochter is 5, heeft vandaag het volgende gehad: Vanochtend 1 cracker met een glas drinken op school sultana (3 koekjes) met een beker drinken Tussen de midddag een plakje brood, 2 crackers, plakje worst en een glas drinken. Vanmiddag als ze uit school komt mag ze een snoepje en vanavond met het eten krijgt ze aardappelen met groente en vlees (dit moet ze opeten, want ze maakte er een tijdje geleden een potje van) met daarna een half glas drinken Als ze dat doet mag ze na het eten nog een klein snoepje en meer krijgt ze niet op een dag....... Mijn dochter kan ook aan 1 stuk door snoepen, de hele dag snoep eten en geen brood etc Je kunt altijd een cracker aanbieden, of een rijstwafel hier zit niets in. (Oja, je had het over het gewicht. Mijn dochter is 128CM / 24 KG. En dus 5 jaar.... )
Mijn dochter was geen grote eter, tegenwoordig iets meer en zeklaagt inderdaad vaak over honger maar ben er wel achter datze dan snoep ofzo wil Hier s ochtends 1tot2 sneetjes brood later een koekjes s middags idem en nog een appel ofzo s avonds klein Yoghurt ook amper de laatste tijd. Soms een keer een snoepje tussendoor. Ook ik bied bij honger tussendoor fruit of komkommer aan. Ook welleens een stukje kaas als ze daar meer zin in heeft. Ik ebn er wel achter dat je veel tij moet nemen. Als ik denk dat ze klaar is met eten neemt ze soms toch nog een snee. En ontbijten, tja hier MOET het gewoon, dan maar een half sneetje. Schijnt de blangrijkste maaltijd te zijn, en anders gaan ze om 10,00uuur aan de koek!? Hier 96 cm en 15 kg.
Hier ook een vreetzakje. Zo mager als een lat, dat wel hoor. Ik ben altijd zuinig geweest met het geven van geraffineerde suikers. Nu ze op de peuterschool vaker in aanraking komt met snoep (traktaties e.d.) merk ik dat haar vraag ook groter is geworden. Dus geef ik wat, wil ze meer. Die suikers zijn zo verslavend!! Dus mijn advies zou zijn probeer vooral te minderen met geraffineerde suikers en de eetlust zal beter zijn en niet alleen lekkere trek. Hier zou ze dus op een doordeweekse dag nooit een stuk cake én warme choco krijgen. Alleen op een feestje oid.
Ik zou haar denk ik in plaats van suikerspin (dat is dit keer dan zo) een liga of iets geven. Suiker is snelle energie, maar je bent het ook snel weer kwijt en dan komt het hongergevoel weer terug. Je kunt ze dus daarom beter 'trage' suikers geven zoals in liga's of peperkoek. Het ligt ook wat zwaarder op de maag, wat het hongergevoel ook wat minder triggert.
Mijn dochter van 3 (101 en 16,5 kg)eet het volgende : ochtend: 1 broodje en van ons wat happen yoghurt met crusli en een fles melk (erg he maar ze vind het zo fijn en ik te makkelijk ) tussendoor: 1a 2 fruit en soms een koekje middag: 1 a 2 broodjes met een pakje drinken of ranja tussendoor. fruit of koekje wat ze wil. en soms een snoepje. soms nog drinken maar dat wil ze niet altijd. Avondeten. 0,5 aardappel 1 schep groente en 0,5 vlees plus danoontje of soms een miniraketje. als ze dan nog trek heeft fruit of wat rauwkost (komkommer ed) en soms nog melk voor het slapen.