Niet alleen willen slapen

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Emihan, Dec 16, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emihan

Emihan Actief lid

Aug 18, 2015
    474
    68
    28
    Hoi moeders/vaders,

Mijn dochter van bijna 2 slaapt sinds een maand heel erg slecht. Ze wordt middenin de nacht huilend wakker en gaat daarna niet meer slapen. Maar sinds 2 dagen gaat ze al huilen zodra ze haar bedje ziet. Vannacht heeft mijn man naast haar gelegen (luchtbed naast haar bedje) en toen ging ze gewoon slapen Maar dit kan natuurlijk niet altijd zo door gaan. Tussen ons in wilt ze niet slapen.

Is dit normaal gedrag voor een peuter, zoja, hoelang duurt zo fase ? (ik weet dat het per kind verschillend is). Hebben jullie ook tips om haar weer te laten slapen?

2. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Herkenbaar, en het is hier niet echt over gegaan. Maar dochter is de tweede, dus die heeft vanaf 2 jaar bij haar broer op de kamer geslapen. Later zou ze met haar babybroertje gaan slapen op 1 kamer, maar die is langer bij ons blijven liggen dan de bedoeling was, dus lag ze weer alleen op een kamer, en het was bijna elke nacht weer raak, steeds uit bed komen, huilen, bang.
    Dus haar bed weer naar broers kamer verplaatst, en ze slaapt weer als een roosje.

Ik ben stiekem wel blij dat ze onze tweede is en we het zo op kunnen lossen, maar anders had ik, als ik de ruimte had, denk ik een matras bij ons gelegd. Scheelt me een hoop nachtrust.

Maar misschien is het bij jouw kindje gewoon een fase, en gaat het snel weer over. Sterkte!

3. Emihan

Emihan Actief lid

Aug 18, 2015
    474
    68
    28
    Mijn dochter is de eerste. En haar zusje van bijna 6 maanden wordt 1x soms 2x perr nacht wakker. Was ook de bedoeling dat ze samen gingen slapen. Maar mijn oudste slaapt er licht en wordt geheid wakker als mijn jongste bij haar zou slapen

Ik hoop ook dat dit een fase is. Ze sliep eigenlijk heel erg goed. Half 7 naar bed tot de volgende ochtend 8 uur half 9.
    Voorlopig houden wij het luchtbed maar naast haar bedje.

Dank je wel

4. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Slaapt ze in een groot bed of ledikantje? Dl is veel jonger dan jouw kindje, maar hier biedt een eenpersoonsbed uitkomst. Nu gaan we er zelf even naast liggen en gaan we weer weg als ze diep slaapt

5. Emihan

Emihan Actief lid

Aug 18, 2015
    474
    68
    28
    Ze ligt nu nog in een ledikant. Peuterbed wordt als het goed is vrijdag geleverd. Wij hadden al het idee dat het misschien daar aan kan liggen. Ik hoop dat het hier ook gaat helpen 😊

6. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,911
    113
    Female
    Tja of het een fase is weet je achteraf pas...
    Hier bood een groter bed een aantal weken uitkomst, zoontje sliep ineens weer goed. Daarna begon er wel weer een nieuwe fase: uit bed komen, kamer over hoop halen en zijn kamer uitgaan. Die fase hebben we inmiddels ook gehad (2 weken geduurd denk ik). En afgelopen 1,5 week wilde hij niet alleen in slaap vallen. Dus we hebben die dagen naast zijn bed gezeten, handje vast houden, totdat hij in slaap viel.

Oftewel: als de ene fase over is, komt er wel weer een andere voor in de plaats. Even zoeken naar de juiste die voor jou kleintje werkt.

7. misa

misa Niet meer actief

Vaak is het een fase, zeker als het altijd goed is gegaan. Ik zou het naast haar slapen gewoon even een poosje doen wanneer ze het nodig heeft. Een prima oplossing en ook echt wel weer af te bouwen.
    En ja, een groot bed kan zomaar een oplossing zijn!

8. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Weet niet waar ze in slaapt, maar Dl is helemaal happy met haar nieuwe dekbedje. Gaat vrijwel uit zichzelf naar bed, trekt dekbed over haar oren, legt knuffelbeest op haar hoofd en valt meteen in slaap :)

(ze sliep al o.k., maar duurde erg lang haar in bed te krijgen.)

9. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

Jul 22, 2011
    2,115
    222
    63
    je hebt van die lampen met konijntje, die laat zien of het dag of nacht is, dat kan goed helpen, of je koopt zo'n blokkerlamp met spiraaltjes, dan is de kamer minder eng. Ik zou er in geen geval ooit bij gaan liggen, want dan zou ze er om kunnen vragen en als je het 1 keer doet, waarom dan geen tweede keer

10. schmidt

schmidt Fanatiek lid

Sep 19, 2012
    2,165
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier hebben we dat ook gehad. Heeft ongeveer een maandje geduurd. Hij slaapt hier een verdieping hoger. Eerst heeft hij een poosje bij ons geslapen. Daarna een kamer verder en hebben hem in het begin moeten laten huilen. Wel steeds er naar toe. Het gehuil was hard verscheuren. Maar steeds gezegd dat hij maar hoefde te roepen en de deur open gelaten heel langzaam wegslepen hebben we ook gedaan. Deed daar wel 30 min over. Ook hielp het wanneer het te gortig werd boos te worden en zeggen dat de deur dicht zou gaan. Maar dan was ik ook al ruim een uur bezig. Het is angst en daar moeten ze overheen. Uiteindelijk vroeg hij zelf of hij weer naar zijn eigen kamer mocht. Sindsdien gaat het goed. Wel mag hij bij nachtmerries lekker bij ons op de kamer. Weliswaar op een matrasje op de grond, want vind mijn eigen nachtrust ook belangrijk. Succes ermee.

11. Emihan

Emihan Actief lid

Aug 18, 2015
    474
    68
    28
    Thnx voor jullie ervaringen!

Sinds vrijdag slaapt ze in een peuterbed die nog wel een ledikant is (is zo'n meegroeibed) en daarin gaat ze gewoon slapen en slaapt ook door, alleen. Wel huilt ze 1 tel als wij haar kamer uitlopen, maar valt daarna gewoon in slaap.

Hoop dat dit zo door blijft gaan. Als ze slecht slaapt is ze de volgende dag Bekaf en wilt dan helemaal niks. Plus die wallen onder de oogjes zien er ook niet mooi uit 😉

Share This Page