Vergelijking handmatig en elektrisch kolven

Discussion in 'Borstvoeding' started by Luppy, Jan 21, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,166
    2,282
    113
    Net zat ik een topic over kolven te lezen en ik moet er straks ook weer aan geloven.

Bij de oudste twee kinderen heb ik tot 9 maanden gekolfd met een handmatige enkelzijdige Aventkolf. Op zich ging dat wel, maar ik heb altijd last gehad van een vrij lage opbrengst en dat levert wel stress op af en toe. Nu zit ik toch te twijfelen of ik alsnog een dubbelzijdige elektrische zal kopen.
    Is hier iemand met ervaring in de overstap en hoe beviel het?
    Ik moet in elk geval een doodstille kolf hebben, want ik zit in een glazen hokje met alleen vitrage te kolven en ik vind het al erg genoeg dat ze me zien zitten (alleen mijn rug hoor, de handmatige kolf kan ik goed verstoppen onder mijn kleren), maar ik wil zeker niet dat ze me kunnen horen!

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    geen ervaring met handmatig kolven, maar mijn elektrische kolf (freestyle van medela) maakt best veel geluid en ik hoorde dat deze nog een van de stilste was. Dus ik denk niet dat er geluidloze elektrische kolven zijn. Ben er wel super blij mee, werkt echt geweldig. Zou het zelf echt niet zien zitten om handmatig te kolven. En het interesseert me ook echt niet dat mensen een geluid horen, ze weten toch wel dat je aan het kolven bent!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Denk ook niet dat er geluidloze kolven zijn. Mijn freestyle hoor je idd ook wel. Ik kolf trouwens niet veel meer met mijn dubbele kolf dan met de avent handkolf, maar vind het wel makkelijker.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als je een zacht muziekje aanzet hoor je de kolf minder. De Ameda Lactaline vond ik erg stil.
    Maar om eerlijk te zijn: ik ben een van die vrouwen die met een simpel handkolfje sneller en meer melk krijgt als met een electrische.

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,169
    10,678
    113
    Laatst weer eens de handkolf gebruikt: wat een crime! Ik pompte me een ongeluk voor 100 cc. Doe mij maar de freestyle. En met de kolfplek die jij beschrijft hoef je geen genoegen te nemen hè!

6. engeltje23

engeltje23 VIP lid

Aug 14, 2011
    9,348
    0
    0
    Ik kolf eigenlijk altijd met de handkolf van avent nog. Had een enkelzijdige elektrische kolf van avent gekocht, maar bij mij zuigt hij om de een of andere reden niet goed vacuüm, waardoor het dus ook echt niet lukt!

7. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

Feb 2, 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mijn oudste heb ik ook 9 maanden met een enkelzijdige Avent handkolf gekolfd en dat ging aardig.

Nu ben ik begin van de maand weer begonnen met werken en kolfde met een enkelzijdige electrische Medela Swing maar die ging kapot. Omdat ik voor 2 moet kolven en dus per kolfbeurt zo'n 340cc nodig ben ging dit eigenlijk niet snel genoeg.
    Nu heb ik op MP een Medela Pump in Style Advanced (PISA) aangeschaft (alle onderdelen nieuw gekocht) en wat een verademing! Door een handige beha kan ik nu dubbelzijdig, elektrisch en handsfree kolven en ben ik in 15 a 20 minuten klaar.

De Medela Freestyle schijnt meer lawaai te maken dan de PISA omdat de PISA in een tas zit, groter en zwaarder is dan de lichtgewicht, portable Freestyle. In NL wordt alleen de Freestyle nog nieuw verkocht, in oa USA ook de PISA nog.

8. Nummer 10

Nummer 10 Actief lid

Feb 2, 2012
    382
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens!

9. Trees

Trees Niet meer actief

Ik kolf dubbelzijdig elektrisch meer dan met de handkolf van avent. Daarnaast vind ik het veel fijner om elektrisch te kolven. Ik pak er een boekje bij en relaxen maar.

Deze kolf heb ik ook, maar mijn buurvrouw in het kantoor naast me hoort de kolf wel zachtjes. Echt superstil vind ik de kolf niet.

Ik zou sowieso je kolfplek bij je leidinggevende bespreekbaar maken. Het feit dat mensen je zien zitten en horen kolven lijkt me ook niet bevorderlijk voor de opbrengst.

10. e1987

e1987 Actief lid

Jan 19, 2011
    456
    0
    0
    Brabant
    Ik had eerst de dubbelzijdige elektrische medela freestyle gekocht (marktplaats), en daarna nog een handkolf van medela omdat dat makkelijker is mee te nemen als ik eens een avondje weg ga. Met de freestyle kolf ik eigenlijk altijd 1 borst tegelijk en ben ik totaal zo'n 20 minuten bezig. Muisstil is hij niet. Met de handkolf ben ik in 10 minuutjes klaar en heb een veel grotere opbrengst. Nadeel daarvan is dat je je handen niet vrij hebt.
    Als ik straks weer ga werken neem ik ze beiden mee en kijk ik wel even wat makkelijker en fijner is.
    Verschillende ervaringen zo te lezen :) zou ook aanbevelen te kijken voor een andere kolfplek, hier zit je dan misschien ook niet helemaal op je gemak omdat je rekening wilt houden met collega's, dat kan ook nadelig werken op je opbrengst. Succes.

Share This Page