Dochter te lang?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Jackie87, Dec 20, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Onlangs zij we voor het eerst bij de ggd geweest met onze oudste dochter van 5 jaar. Het was een reguliere controle. Maar ze vonden wel dat te snel groeide. Ze is 125cm en 21 kilo. Na de kerstvakantie neemt de jeugdarts contact met ons op voor een extra afspraak. Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Koekie1

Koekie1 VIP lid

Jul 31, 2013
    5,678
    2,001
    113
    Female
    Nee, geen ervaring met de GGD maar wel met een lange dochter. Die van mij is 124 cm en ook een kilo of 21 denk ik.

Ze zal binnenkort wel een uitnodiging voor de schoolarts krijgen? Geen idee wanneer ze dat doen trouwens.
    Ik grap weleens dat ze pokon te eten krijgt ;) maar ik zou niet weten wat ik aan haar lengte zou kunnen doen.
    Ze is eind oktober 5 geworden.

Is jouw dochter altijd al lang geweest of is het iets van de laatste tijd?
    Mijn dochter heeft altijd bovenaan de curve gehangen en volgt dus haar eigen lijntje.

3. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Zijn jullie zelf lang of zijn er lange mensen in de familie? Ze is groot maar is ze altijd al langer geweest?

Onze zoon is 4 en de laatste keer dat ik heb gemeten was hij 116. Hij heeft al vanaf het begin op de +1 lijn gezeten. Mijn man is heel lang dus het komt van geen vreemde.

Als ze een groeicurve heeft die een normale stijgende lijn heeft lijkt me dat toch niet heel vreemd.

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

Jun 25, 2007
    15,230
    6,091
    113
    Op zich is ze wel vrij lang, mijn dochter was met 6 jaar 1.23 en 22 kg en dat is al langer dan gemiddeld.
    Waar het denk ik om gaat (ten minste dat is bij mijn dochter zo) is dat ze kijken of ze niet vervroegd in de puberteit gaat komen. Dat schijnt samen te kunnen gaan met snelle groei.
    Maar dat komt ook omdat wij allemaal klein zijn (0- -1 lijn idee zeg maar) en zij op de +1 lijn groeit.
    Maar als jullie ook lang zijn, is het weer wat meer waarschijnlijk dat ze ‘gewoon’ lang is.

Jackie87 likes this.
  5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Wij zijn ook wel lang inderdaad. De verpleegkundige had het erover dat ze bijna uit de grijze marge groeide..?
    Ik vroeg ook wat ik daar dan mee zou kunnen, want ja, in de lengte groeien kun je niks aan doen toch. Maar daar kreeg ik geen antwoord op, ze zei alleen dat de arts nog contact op zou nemen na de vakantie.

6. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Je kan haar natuurlijk niet minder te eten geven, maar het kan wel een reden zijn om het te blijven volgen zodat ze bv snel vervroegde puberteit kunnen signaleren.

Jackie87 likes this.
  7. Ligero

Ligero VIP lid

Aug 1, 2011
    6,823
    1,533
    113
    Tja je kan dr moeilijk laten krimpen natuurlijk. Ze is lang, net als mijn dochter. Zij is 6 en 1m33 en 28kg. Maar er is nog niemand geweest die er wat van gezegd heeft. Maar ik vind het ook niet heel erg opvallen, in de klas zitten zeker nog 3 meiden die ongeveer even lang zijn. Al zijn ze er ook die aan de onderkant van de groeicurve bungelen en dat is wel een enorm verschil natuurlijk.
    Je hebt nu eenmaal lange en korte mensen...
    Zelf zijn wij allebei 1.74 dus niet bijzonder lang. Ik was zelf ook altijd de langste van de klas tot ik op mijn 12e ongesteld werd en stopte met groeien

8. tuc

tuc Niet meer actief

Nee laten krimpen gaat niet nee;)
    Maar ze is heel lang idd en net zo goed als dat mijn kinderen te klein zijn is dat een reden om dat te monitoren.

9. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,134
    8,867
    113
    Je kunt er zelf weinig (of eigenlijk: niets) mee. Meestal gaat het in het begin puur om in de gaten houden hoe het zich ontwikkelt. Mocht ze echt heel hard blijven groeien en mocht uit onderzoek blijken dat ze echt heel lang zou worden, dan kan er wel iets ‘aan gedaan’ worden, maar dat is niet zo simpel...denk aan hormonen of een operatie. Maar dat is nu natuurlijk totaal nog niet aan de orde en daar zou ik me dus ook absoluut nog niet druk om maken.

Hier zie ik hele lange en hele kleine kinderen. Eén van de kleine kinderen wordt bv. behandeld met groeihormonen, omdat ze al lang niet meer groeide en omdat uit uitgebreid onderzoek bleek dat haar lichaam amper groeihormoon aanmaakte. Bij één van de lange kinderen hebben de ouders er in overleg met de kinderarts besloten het aan te kijken. Ook omdat uit onderzoek bleek dat ze wel heel lang zou worden, maar geen 2.20m oid. En haar ouders zijn ook allebei groot, dus ook niet vreemd als zij dan ook lang wordt. Wel blijft ze onder controle van de kinderarts, om het te blijven monitoren.

10. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,184
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Je doet er niets aan. De dochter van een vriendin van mij was ook altijd lang en begonnen ze over groeiremmers, no way.
    Ze is nu bijna 15 jaar en is 175 cm, menstrueert sinds haar twaalfde en heeft een mooie lengte, niet te klein en zeker niet te lang.
    Mijn dochter van 13 jaar was ook altijd de langste, menstrueert nu sinds een jaartje en is nu 170 cm en al haar vriendinnen schieten haar voorbij.
    Ik zie sowieso heel veel lange kinderen op de basisschool, de kleintjes vallen hier meer op.

Jackie87 likes this.
  11. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Mijn dochter van 5 is 1.25 en 24 kilo. Prachtige lange benen :)
    Ik ben 1.82, haar vader 1.98 en opa 2.05 dus wij en cb/schoolarts hebben er nog nooit raar van opgekeken dat ze zo lang is.

Maan14, Anouk2005 and Jackie87 like this.
  12. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Vriendin van me is 1.95 geworden, met groeiremmers uiteindelijk. Dus ik begrijp wel dat ze het monitoren. Monitoren betekent niet meteen dat het niet goed is, alleen dat je tijdig kan ingrijpen mocht het wel problematisch worden.

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

Aug 6, 2013
    5,495
    2,948
    113
    Ja, nu ik er over nadenk had ik vroeger ook een meisje in de klas die op haar 11e al 180 cm was.

14. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Hier een ventje van net 4 en 117cm. Ja hij is lang... Maar dat ben ik met mijn 1.78 ook. Cb zeurt wel eens terwijl de Ka er geen probleem van maakt.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    Nou no way zou ik niet zo snel roepen. Ik denk dat je daarmee onderschat dat heel erg lang worden voor meisjes best wel als heftig ervaren kan worden. Mijn zusje is tegen de 1.90, erg lang voor een meisje, maar niet problematisch. Ik weet echter ook heel erg zeker dat ze het er moeilijk mee heeft en heeft gehad.

16. TopperD

TopperD Bekend lid

Jun 9, 2015
    779
    156
    43
    Dochter van 6 is 1.32m. We hebben daar nog nooit iets over gehoord. Wel over haar gewicht, ze is te zwaar. Maar daar doen ze gelukkig ook niet heel panisch over. Ze is altijd al te zwaar geweest en gelukkig buigt het lijntje langzaam af naar beneden.
    Ik ben zelf 1.75. Ben de kleinste van 4. Mijn man is 1.80. Zitten wel veel lange mensen in de familie. Mijn moeder was 1.85 en mijn broers zitten ook over de 1.85. Zus is 1.78. Maar als kind was ik ook zo lang (en zwaar).

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Herken t ook van een vriendin van me hoor. Die was 1.87 op de middelbare school. Had best wel moeite met eigenlijk de logische dingen. Geen schoolbank zat fatsoenlijk, aparte fiets, rugklachten, kleding shoppen ging alleen bij speciaalwinkels, leuke hakken aan durfde ze niet omdat ze dan NOG langer werd en dan t meest gevoelige onderdeel: vriendjes.

De meeste jongens waren toch echt wel kleiner dan haar en dat vond ZIJ geen probleem maar de jongens hadden daar toch iets meer problemen mee.

Echt een ontzettend lieve en mooie meid om te zien maar die heeft het er toch best moeilijk mee gehad.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    Nou dat inderdaad. En tegenwoordig is het makkelijker qua kleding, maar leuke damesschoenen in maat 43 hoefde je toen niet te zoeken hoor, waren er gewoon niet. Ze had een herenfiets, want damesmodellen waren te klein en hoe vaak ze wel niet een opmerking naar haar hoofd heeft gekregen en nog steeds krijgt..ze vindt het echt heel erg.
    En veel mannen inderdaad ook.

19. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    Los van kleding en bv meningen van anderen, kan heel lang zijn ook gewoon fysieke klachten geven. Vriendin van me is 1.95 geworden en heeft veel last van haar knieën bijvoorbeeld.

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    Klopt. Zo heeft mijn zusje rugklachten. Het is ook gewoon niet in verhouding lijkt het.

Share This Page