Hoi hoi! Zoals de titel al zegt, doet dochter alsof ze dom is op school. Dit vertelde ze net zelf. Ik kwam terug van 10 min. Gesprek waarin de juf zei dat ze veel dingen niet kan / doet . Rekenen, naam spellen, liedjes zingen, dagen van de week etc. Thuis doet ze dit wel. Bij de hulpmoeders doet ze alles en ook goed ook. (Heb ik nagevraagd) Wat moet ik hier nu mee? Natuurlijk al gezegd dat dit niet slim van haar is en als ze zo doorgaat niet naar groep 3 mag.
Dat zal zeker een reden hebben.. - durft ze zich niet te uiten? - krijgt ze met dit gedrag veel aandacht van de juf? - wil ze liever langer in de kleuterklas blijven? - andere oorzaken? ik denk dat het eerste wat je moet doen is het uitzoeken wat er werkelijk speelt, want dan kun je dat aanpakken. Mijn dochter was bijv enorm onzeker in groep 1 en 2. Ze durfde pas eind groep 2 voor het eerst iets te zeggen in de kring, pas in groep 3 heeft ze haar hand voor het eerst opgestoken toen een vraag kwam. Tijdens de cito in groep 1 zat ze te huilen. Ze vond het drukke structuur van de kleuterklas verschrikkelijk, en kroop helemaal in haar schulp. Ze was een groot twijfelgeval om wel of niet over te gaan naar groep 3, en de juf heeft haar onzekerheid grondig aangepast. Nu zit ze in groep 3 en het gaat echt prima, ze geniet volop, heeft veel rust door strakke structuur en duidelijke 'vakken', en heeft een voorbeeldig rapport gekregen. Maar vorig jaar hebben wij en de school onwijs veel energie ingestoken om haar op goede weg te helpen.
niet zo streng tegen haar. natuurlijk mag ze naar gr3 moet je wel even zeggen tegen haar. misschien is ze enorm verlegen op school? of bang?
Bedankt voor jullie reacties. Zelf zegt ze dat ze het dan niet hoeft te doen.. als ze zegt dat ze het niet weet mag ze wat anders doen. School vind het een beetje mijn probleem. Wat ik moet oplossen. Extra oefenen met schrijven, rekenen, liedjes zingen, bouwen etc. Terwijl ze thuis hele briefjes schrijft. Lego boekjes naar bouwt, van alles zingt & heel de dag rekent. Hoe moet ik dan oefenen? School gelooft dit niet echt. Kreeg een reactie; tja dat doen alle kinderen thuis he. Belize; ik ben echt niet streng, maar dat heeft de juf gezegd. Heb tegen E. Gezegd dat ze het wel echt moet doen omdat ze anders dus niet mee mag. Van de juf.
School vind ze stom, saai en rot standaard reactie. Die krijg ik iedere dag. Ze heeft dus ook geen zin. We doen thuis best veel. Knutselen, verven, lezen etc. Op school heeft ze daar geen zin in. Zouden we thuis te veel doen?
Wat voor rekenen en schrijven doen ze bij jullie in groep 1 en 2 dan? Hier beginnen in groep 3 met écht lezen en schrijven.
Cijfers laten zien en dan vragen +1 of -1 en dan moeten ze zsm reageren. Pietje heeft 3 appels geeft er 2 weg, hoeveel heeft hij er dan nog. Schrijven namen, woorden. Nu is het thema gezond eten. Dus peer appel etc. Ook die woorden spellen. Esmée doet dan E-s-m-e-e streepje haha maar ze moeten de laatste Ee als 1 zien.
Als ze dit zegt vind ik het een probleem van de school. Dan moeten ze haar duidelijk maken dat sommige dingen gewoon moeten. Onze dochter had dat in lichte mate ook een beetje. Die raffelde haar werkjes af om vervolgens iets te kunnen gaan doen wat ze leuk vond. Ze mocht wel over en nu gaat het veel beter.
Herkenbaar, alleen zit mijn dochter nog op de psz. Laatst kwam de juf naar me toe dat ze zo goed wist wat bepaalde begrippen waren.. Anderhalf jaar geleden wist ze dat al. En ze dachten dat ze niet kon tellen, maar thuis doet ze dat ook gewoon. Denk dat het ook op psz/school opgelost moet worden.
misschien moet de juf met haar praten. toen zoontje naar gr2 ging ging de juf hem uitleggen dat de werkjes etc niet meer zo vanzelfsprekend waren als gr1. je moet die wel doen voor de juf. ze snapt dus nog niet wat de bedoeling is. in gr1 lopen ze vaak weg en maken ze werkjes niet af. de juffen maken daar geen punt van als dat gebeurt. onzin wat de juf zegt. school jaar is nu net begonnen. nog vele maanden te gaan. mijn persoonlijke mening je kunt niet te veel knutselen met een kleuter. waarschijnlijk spreken de dingen haar niet aan wat ze maken en hoe.
Wellicht wordt ze op school niet genoeg uitgedaagd? Ze wil thuis blijkbaar wel... Dochter vertoonde hetzelfde gedrag (onderpresteren) in groep 2, vnl. omdat ze niet wilde opvallen. Juf "geloofde" ons niet toen we vertelden dat ze al kon lezen. Ze was helemaal in shock toen ze dochter op een dag een boekje gaf met de vraag of ze een stukje wilde voorlezen
Of doet school te weinig? Als ze thuis halve brieven schrijft is je naam oefenen natuurlijk niks aan. En als je al kunt rekenen is knopen van klein naar groot of op hoeveelheid sorteren (ja, dat is groep 2 werk) ook mateloos vervelend. Snap dat ze dan liever speelt
Neem het een keer op als ze het thuis doet en laat het aan de juf zien. Dan kan ze er niet omheen dat het aan school ligt en niet perse aan jou.
zou ik ook doen even opnemen en laten zien ik denk dat ze zich verveelt op school en daardoor het gewoon niet doet.
Ik denk ook dat school haar te weinig uitdaging geeft. Mijn dochter was op eens heel boos thuis en later bleek ook in de klas (gelukkig). We hebben haar erbij betrokken en in een gesprek gevraagd wat er aan de hand was. Ze vond er niets aan op school was haar antwoord. Uiteindelijk samen met juf, ib'er, dochter en ik een oplossing gezocht voor dat moment. En nu vraag ik zo nu en dan hoe ze het op school vindt gaan. Ze mist nog steeds de uitdaging en ik blijf op school er op hameren en praten.
Ik denk ook dat ze op school je dochter een andere (meer?) uitdaging moeten bieden. Wat ben ik blij met onze school. Hier kijken ze echt naar wat een kind nodig heeft. Zo krijgt mijn zoon activiteiten aangeboden op of net onder zijn niveau (ivm faalangst door succeservaringen zelfvertrouwen opbouwen) en m'n dochter juist activiteiten op of boven haar niveau omdat ze anders stierlijk vervelend wordt op school. Heeft wel een paar maanden geduurd, logisch, je weet natuurlijk niet wat voor 4-jarige je binnenkrijgt. Ik kreeg tijdens het eerste gesprek bij mijn dochter ook dingen te horen waarvan ik dacht, hmm.. Ze laat hier veel minder zien dan thuis. Bijv de juf vertelde dat ze niet zoveel hulp meer nodig had bij het omkleden met de gym. Tja ze kon zich met 2 jaar al volledig kleden. Blijkt dat ze het wel makkelijk vond dat de juf het deed. Maar dat pakken ze hier super op!
Eppi: tha wij horen hier altijd dat het zo'n leuk kind is, kan goed meekomen, kan met iedereen overweg en altijd vrolijk. Dat is een zorgvuldig samengesteld plaatje door mijn toen 4-jarige. Inmiddels hebben we school duidelijk weten te maken dat daar dus de schijn bedriegt maar dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Het is makkelijk als je kind aangeeft wat ze wel en niet fijn vinden. Het wordt een heel stuk lastiger als een kind zich niet wil laten kennen.
OK, het is niet zo zwart-wit als ik hier boven stel, het is niet volledig opgelost bij mijn dochter hoor, bij m'n zoon overigens ook niet. Maar wat ik probeer te zeggen is dat de school hier heel goed meedenkt en niet het (alleen) bij de ouders neerlegt zoals TS beschrijft. Bij de vorige school van m'n zoon werd er ook alleen maar gezegd: hij kan dit niet en dat niet. Hij is lui. En hier zoeken ze naar wat WEL lukt en dan blijkt dat ie gewoon niet durft ipv dat ie niet wil.
@eppo: je hebt ook gelijk hoor. Maar zeker als je kind zich dom houdt op school is het soms erg lastig om er doorheen te prikken voor een leerkracht. Je zou zeggen dat ze daar voor geleerd hebben... Maar het is duidelijk niet zo makkelijk