borstvoeding neemt af

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door sharonchayenne, 11 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sharonchayenne

2 jul 2014
    56
    3
    8
    Hallo,

Ik zit met een probleem mijn zoontje is vandaag 7 dagen oud, aan de borst drinken ging de afgelopen dagen prima maar nu neemt mijn borstvoeding af.
    Ik merkte dit op toen de stuwing verdween en ik ging kolfen voor de nacht.

Wij hebben de eerste 2 nachten in het ziekenhuis geslapen omdat mijn zoontje te vroeg geboren is en een dysmatuur is, in het zkh ben ik begonnen met kolfen en dan vooral het stimuleren van de borsten/tepels voor dat ik hem kon aanleggen.
    Dit deden we omdat meneertje nog te klein is om zelf te stimuleren en dat kost hem dan teveel energie.

Eenmaal thuis verder gegaan met kolfen (elektrische) en dit werkte prima maar omdat hij de energie nog niet had goed aan de borst te drinken gaven we bijvoeding uit een flesje omdat het cupje niet werkte bij hem.
    Toen ze kraamhulp met het idee kwam van mijn tepel een soort hamburger te maken en mijn tepel zo aan te bieden liep de borstvoeding ineens veel beter, mijn voeding was goed opgang gekomen dus stimuleren hoefde die niet en door van mijn tepel een hamburger te maken hapte hij prima aan.
    Zo zijn wij dus begonnen met borstvoeding geven en hij drinkt vanaf dat moment zelfstandig en volledig aan de borst hartstikke fijn natuurlijk.

Nu viel mij gister al op dat mijn borsten niet meer zo zwaar waren en niet meer zo hard toen ik ging kolfen voor de nacht schrok ik want ik kolfde maar 40 cc rechts en 15 links af :S normaal kolfde ik 2 x per dag 70 cc per borst af.
    Nu zei mijn kraamverzorgster dat mijn borsten nu in balans zijn en hij daarom nu zelf moet gaan stimuleren, dit doet hij dus met moeite en valt dan snel in slaap aan de borst .
    vandaag de laatste keer gewogen en hij was niks aangekomen, daar schrok ik natuurlijk behoorlijk van.
    Moet me niet zon zorgen maken zegt de kraamverzorgster en de tip die ik kreeg vandaag was tussen elke voeding door gaan kolfen om toch alles ff weer te stimuleren.
    Dit doe ik dus nu de hele dag al tussen de voedingen door maar ik heb het idee dat mijn zoontje nu nog minder binnen krijgt, en als ik kolf wordt het steeds minder:(

Wat doe ik verkeerd??? ik weet het niet meer:S

mijn kraamverzorgster was vandaag voor het laatst dus advies vragen kan nu niet meer...

is er iemand die mij de goude tip kan geven????

2. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Geen paniek hoor! Goed dat je vragen stelt.

Eerst wat vragen:
    Op hoeveel voedingen zit je nu?
    Voed je op verzoek?
    Hoe verloopt een voeding?
    Hoe zit het met de plasluiers?

3. sharonchayenne

2 jul 2014
    56
    3
    8
    hij krijgt om de 3 uur voedingen, mocht hij eerder komen leg ik hem aan en laat hem 20 minuten aan 1 borst liggen hier had hij elke keer genoeg aan.
    Als hij daarna nog aan het zoeken is naar de tepel leg ik hem nog een keer aan net zo lang tot dat hij er genoeg van heeft.

de voedingen verliepen heel rustig maar hij hoefde dan ook geen moeite te doen om de borst te stimuleren omdat de voeding er gelijk uit kwam.
    Nu moet hij de borst stimuleren en hierdoor verloopt het aanleggen /happen een stuk onrustiger.

plasluiers heeft die wel genoeg en spuit luiers ook.

4. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 11 dec 2015
    Laatst bewerkt: 11 dec 2015
    Oke, nou dat klinkt allemaal toch prima?:)
    Mijn oudste kwam wat vroeg,met 36 weken,en dronk niet meteen effectief aan de borst. Ook viel ze veel in slaap aan de borst. Na bijna 5 weken aanleggen, nakolven en wat bijvoeden, was ze volledig aan de borst.
    Wat ik wil zeggen, neem er even de tijd voor.
    Het kan zijn dat het nog wat veel voor hem is, dat hij wel drinkt maar dat het effectief drinken nog wat lastig is voor hem. Dat komt wel, hij moet gewoon lekker gaan groeien en sterker worden.

Wat betreft de tijd aan de borst, hou vooral het drinken in de gaten.
    Actief drinken is duw duw duw duw en dan veel slikken. Merk je dat er steeds meer duw is en amper nog slik (om het maar even simpel te zeggen), dan kan je afkoppelen, boertje laten en andere borst aanbieden. Dit duurt bij sommige baby's 20 minuten, bij de ander 15 of 25. Het is belangrijk om dit proces te doorlopen, dan is de borst goed leeg gedronken.

Ik zou voor nu even zo door gaan, niet te veel stress zetten op de hoeveelheiden die je kolft, het gaat meer om de stimulans.
    Ga volgende week eens wegen op het cb, bijvoorbeeld begin van de week en eind van de week. Kijk eens wat er dan met het gewicht gebeurd.

Loopt het dan toch nog niet zoals je wil, roep dan de hulp in van een lactatiekundige. Pas op voor foute adviezen van het cb! (bij twijfel plaats hier http://zoeken.nvlborstvoeding.nl/een topic).

Soms is het gewoon een kwestie van een iets langere adem hebben, en/of de juiste hulp krijgen. Positief is wel dat je volgens mij wel goede hulp hebt gehad van je kraamverzorgende, top!

5. sharonchayenne

2 jul 2014
    56
    3
    8
    ja klopt mijn kraamverzorgster heeft me echt op weg geholpen, en daar zijn we haar ook erg dankbaar voor!!

ik wordt er gewoon wat onzeker van met zon klein hummeltje in je armen en dan loopt het even niet lekker.
    hij heeft net toevallig zijn voeding gehad 40 minuten is die bezig geweest tot die zelf los liet en echt heerlijk sliep.
    hij liet los met nog een mooie slok melk in zijn mondje en dat voelde wel even heerlijk om te zien:D

bedankt voor je advies ga zeker aankomende week wegen en kijken wat er gebeurt met zijn gewicht.

ik krijg gelukkig aankomende maand nog 2 afspraken in het zkh met hem dus mocht er toch iets zijn wat niet lekker loopt, hoop ik dat ze me daar ook een beetje kunnen helpen

6. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.945
    113
    Vrouw
    Als het goed is heeft het ziekenhuis ook een LK in dienst.
    Dus daar kan je dan eventueel ook nog bij langs gaan :)

En lees eens wat op www.borstvoeding.com
    Daar kan je veel waardevolle informatie vinden.

Succes en lekker genieten van je kleintje!

Deel Deze Pagina