Hier even een vraag betreft de opvolgmelk. Na mijn bevalling ben ik bv gaan geven, dit heb ik tot maand 5 gedaan. Ik kreeg mijn menstruatie en daarna wilde de kleine niet meer aan de borst. Ik ben toen over gegaan op zuigelingenmelk. Dit geef ik nu nog, ik heb gelezen dat er veel toegevoegde producten in de opvolgmelk zitten die de kleien niet nodig heeft, zoals suikers. De kleine eet brood, fruit en groente naast de fles voeding en groeit goed, is vrolijk en heeft voldoende plasluiers. Nu is dus mijn vraag of ik de kleine gewoon op de zuigelingenmelk kan laten of dat ik toch over moet stappen. Opvolgmelk voor zuigelingen : onnodig en ongeschikt - Anurati
Nee hoor je hoeft niet over te stappen. Mag wel natuurlijk, opvolgmelk is geen vergif. Maar ik volg altijd de WHO en zij zeggen ook dat opvolgmelk onnodig is.
Ik heb dat artikel gelezen en dat is een soort samenvatting van een WHO artikel waarnaar wordt verwezen. Daarin staat echter niet dat opvolgmelk slechter is dan zuigelingenmelk, maar dat het niet mag worden aangeprezen als een goed alternatief voor moedermelk, omdat moedermelk beter is. Ik lees nergens dat vanaf 6 maanden het beter is om zuigelingenvoeding te blijven geven. Het doel van het WHO artikel is dan ook borstvoedende moeders niet op de gedachte te brengen te stoppen, omdat opvolgmelk net zo goed zou zijn. Misschien heeft iemand het artikel waarin staat dat opvolgmelk minder goed is dan zuigelingenmelk? Volgens mij is dat namelijk nooit de boodschap geweest...
Hier heeft een blogster trouwens (zonder al te veel conclusies te trekken) de voedingswaarden, vitaminen en mineralen van (Nutrilon) kunstvoeding met elkaar vergeleken en er zit zodanig verschil in dat in elk geval één van beiden 'beter' zou moeten zijn. Nutrilon 1, 2, 3, 4, 5 & 6: De verschillen - Alweer een nieuwe moeder blog - Persoonlijk Mamablog
Dat klopt inderdaad. Voor zuigelingenvoeding nr 1 mag geen reclame voor worden gemaakt. En toen kwamen de fabrikanten met een slimme actie en ontstond opvolgmelk
Ik zeg ook niet dat er geschreven of beweerd wordt dat opvolgnelk slechter ie dan.. maar had meer de vraag of het zin heeft om over te gaan op opvolgmelk ook omdat er suikers zijn toegevoegd die niet nodig zijn.
Wat je zelf wil en waar je je goed bij voelt... in bv zit ook (melk)suiker. Ik heb het wel gedaan omdat het niet meer goed vulde en ze aan haar max kwam van nr 1. maar niks moet, alles mag ik heb nr 2 en 3 gegeven en nu gewone melk.
Het is inderdaad geen moeten, als je kindje tevreden is, is het prima. Je doet ze niks te kort door geen opvolgmelk te geven. Hier heb ik het wel gegeven omdat het meer verzadigde en dat kon ons zoontje wel gebruiken. Maar baby's die borstvoeding gewend zijn drinken over het algemeen toch al minder flesvoeding, weet niet hoe dat bij jullie is natuurlijk, maar dan kan je ook prima nr. 1 blijven geven. Dus het is echt een persoonlijke keuze, het hoeft niet, maar het is ook niet slecht om het wel te geven. Suikers zijn ook niet per definitie slecht he In fruit zit ook suiker, maar fruit is ook niet slecht voor je. Zolang alles maar met mate is. Je mag van opvolgmelk ook maar max. 800ml geven i.p.v. 1000ml van de nr. 1 voeding.
Nee, ik bedoelde dat ook niet te zeggen dat jij dat hebt gezegd. Het artikel dat je hebt aangehaald steekt daar wel op in. En wat suikers betreft zitten er in nr 2 juist minder. 7,3 gr in nr 1 en 6,5 in nr 2...