vragen mbt afbouwen bv

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door hihi, 3 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Hallo,
    Sinds een aantal dagen ben ik begonnen met afbouwen.
    Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe kan ik het beste kolven als ik wil afbouwen. Hij krijgt op dit moment ongeveer zo zijn voedingen:
    0.00 bv
    4.00 fv
    8.00 bv
    12.00 fv
    16.00 bv
    20.00 fv

Ik kolf nu steeds elke borst5 minuutjes na de tijden van de flesvoeding.
    En als hij borstvoeding krijgt, krijgt hij ook beide borsten.
    Doe ik dit wel goed?
    Loopt mijn productie wel of niet te snel af?
    Hij reageert trouwens prima op de flesvoeding, kan zelfs wel langer dan 4 uren slapen. Maar mij is aangeraden om om de 4 uur te voeden. Of is dit ivm met mijn eigen stuwing???
    Hij is 6 kilo en krijgt 150 ml flesvoeding. Is dit voldoende?
    wat een vragen weer.....:p
    Liefs xxx

2. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    hoi,

als je wilt afbouwen en je laat een voeding vallen, hoef je alleen te kolven als de stuwing zo ernstig is dat je mogelijk een borstontsteking krijgt. Je lijf heeft wat stuwing nodig om te ontdekken dat minder productie nodig is. (volle borsten is minder aanmaak, lege borsten betekent meer aanmaak)
    Blijf je dus kolven, hou je de productie in stand.

groetjes en succes!
    Kirsten

3. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Dus als ik het goed begrijp, moet ik alleen kolven als er van die harde bobbeltjes in zitten? Als ze nog redelijk zacht zijn, dan hoef ik dus niks te doen?? En vaak komt er rond de tijd van de flesvoeding een beetje melk uit de tepel, moet ik dan wel kolven? Of is dat normaal?

Heb ik direct nog een vraag... de voedingstijden zijn niet altijd precies hetzelfde, soms zit er wel een uur verschil tussen. Is mijn melkproductie wel voldoende als hij bijvoorbeeld een uur eerder komt dan de bedoeling is?

Liefs
    P.s. Bedankt voor de snelle reactie!

4. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hi,

je borsten zijn ws gewend om op die tijden in de startblokken te staan en je toeschietreflex kan dan loskomen, hoeft niet te betekenen dat je moet kolven : ) Alleen kolven als je borsten onprettig vol zijn en dan alleen de spanning eraf, gaat meer om het gevoel dan om de tijd.

groetjes weer
    Kirsten

5. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Bedankt voor je informatie.
    Dan ga ik dus alleen kolven als het onprettig voelt.
    Dat zou dus ook tussen de voedingen door kunnen?
    Bijvoorbeeld om 16.00 uur flesvoeding, borsten voelen nog niet onprettig, maar om 17.30 uur wel. Dus dan even wat kolven?
    En dan kan ik gewoon rond 20.00 uur weer borstvoeding geven?
    Sorry voor al die vragen, weet het niet zo goed...:(
    Liefs

6. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    haha, helemaal goed : ) al die vragen zijn juist ok hoor, zou het raar vinden als je het meteen snapt via schrift, praten is wat dat betreft makkelijker : )

groetjes

7. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Bedankt voor je reactie.
    Ik heb bijna geen stuwing gehad bij het vervangen van de eerste voedingen. Vandaag nog maar 1 borstvoeding (net gehad om 6.00 uur), maar had vannacht wel enorme stuwing met bobbeltjes....:(
    Om ongeveer 2.00 uur even gekolfd om de bobbeltjes weg te krijgen, maar de borsten waren nog niet heel zacht. Hoeft dat ook niet?
    Ik hoop dat ik het nu red tot morgenochtend en anders tussendoor en beetje kolven toch? Ben er wat onzeker over....
    Liefs

8. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    De spanning eraf kolven, dus je borsten mogen nog wel vol zijn, maar niet keihard, tis een beetje een evenwicht zoeken, lastig : ( Hoest nu?

9. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Ik heb die dag ook nog om 15.00 uur en om 19.00 uur wat gekolfd, want had steeds bobbeltjes... En om 22.00 uur dus weer bobbeltjes (misschien niet genoeg gekolfd???) en heb hem toen toch maar weer aan de borst gelegd. Nu dus 's avonds laatste voeding borstvoeding om 22.00 uur, dan 's nachts een fles en 's ochtends rond 6.00 uur weer borstvoeding. Maar vannacht sliep onze man van 23.00 uur tot 6.00 uur. Toch eerst nog een fles tussendoor gedaan en nu net weer een borstvoeding gedaan. Als hij morgen weer van 22.00 uur tot 6.00 uur slaapt, zou ik de fles kunnen laten vervallen denk ik.
    Vraag me nu wel af hoe welke borstvoeding ik straks het beste kan laten vervangen door fles. Die van de avond of van de ochtend???
    Probeer vandaag voor het eerst 5 voedingen te geven...
    xxx

10. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Inmiddels 5 voedingen per dag en vandaag voor het eerst zonder borstvoeding. Mijn borsten zijn wel een beetje hard, maar er zitten geen harde bobbels in en het doet ook geen pijn. Wel of niet kolven nu?
    Wat gebeurt er dan met de melk die er nu nog in zit? Wordt dit afgebroken door het lichaam???
    Liefs :)

11. hihi

hihi Actief lid

23 okt 2008
    348
    1
    0
    Juf
    Friesland
    Nu dus wel harde bobbeltjes. Wat nu?
    Hij is al 2 dagen van de borst dus komt de produtcie niet weer op gang als ik hem toch weer laat drinken?

12. Kirsten

Kirsten Actief lid

30 mrt 2009
    234
    0
    0
    Hoi,

waren op vakantie, hoe gaat het nu?

groetjes
    Kirsten

Deel Deze Pagina