Gekookte diepvriesgroenten niet weer invriezen?

Discussie in 'Voeding' gestart door Inge88, 9 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Ik kwam vandaag tijdens het googlen tegen dat je gekookte diepvriesgroenten niet weer kan invriezen. Weet iemand waarom dit is? En dan wordt het voorbereiden van babyhapjes wel wat lastiger aangezien je dan altijd alles vers moet geven. Bovendien heb je toch ook niet overal verse erwtjes? (of zie ik die gewoon niet liggen of zo?)

Klopt dit wel of mag het wel?

Ik ben nog niet begonnen met bijvoeden maar wel aan het orienteren. Ik wil zoveel mogelijk rapley doen maar dan wel combineren met prakjes aangezien er niet altijd heel veel tijd is. (Groente)Prakjes wil ik dan na het maken ook invriezen aangezien ik dan waarschijnlijk een grotere hoeveelheid kook dan 2 babylepels, alleen begin ik daar nu dus over te twijfelen!

2. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Dat heeft met de bacterien te maken. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar je mag het dan inderdaad niet opnieuw invriezen. Ik zou zo wie zo even kijken of er niks is toegevoegd, meestal is aan diepvries en blik ed bijv zout toegevoegd en dat mag geloof ik pas na 1 jaar ivm de niertjes.
    Ik kook verse groenten, pureer dat en vries dat in. Doperwten zijn bij sommige groentenboeren wel vers te verkrijgen.
    Maar ikzelf ben ook niet zo'n dopertenfan, dus zal het ook niet zo snel klaarmaken denk ik.
    Hier begonnen met bloemkool, broccoli, worteltjes.

3. Kusjesmama

Kusjesmama Fanatiek lid

12 dec 2011
    2.662
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wist ik niets van. Ik maak ook bijvoorbeeld diepvries erwtjes en vries het daarna weer in...
    Ik denk dat als het bereid is, het geen probleem is.
    Maar laten ontdooien en daarna weer invriezen zonder dat het bereid is, net als vlees bijvoorbeeld, is niet goed idd.

4. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Wat je krijgt: fabriek kookt de erwten, vriest het in, jij ontdooit het, kookt het, vriest het in, ontdooit het en warmt het weer op.
    Dat is met vlees niet goed, maar ikzelf zou het met groenten ook niet doen. Ook daar kunnen bacterien inzitten.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Met diepvriesgroenten kan dit wel. Het is niet aan te raden maar je risico's zijn verwaarloosbaar vanwege de wijze waarop er gewerkt wordt door de fabrikanten.

6. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Maar diepvrieserwtjes zijn toch niet gekookt al? :s dat wist ik in ieder geval niet! En blik/pot groenten wilde ik sowieso niet doen maar dacht dat diepvriesgroenten juist wel weer mocht ivm geen zout/suiker..

Natuurlijk geen probleem om vers te halen en te maken maar ik wist gewoon helemaal niet dat het niet mocht!

Enneh erwtjes zijn dan juist weer mijn lievelingsgroenten dus wordt hier vaak gegeten maar dan wel uit de vriezer!

7. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je mag een product ontdooien, bewerken ( = koken ) en snel invriezen. Maar om eerlijk te zijn zie ik daar 't voordeel niet van in, een potje uit de diepvries ontdooien duurt namelijk ongeveer net zo lang als erwtjes in een pannetje mikken en even snel koken. Je kan je kindje ook gewoon met jullie groenten mee laten eten he, zoutloos koken en als je weet dat je morgen tot laat moet werken, kook je vandaag een worteltje extra en dat geef je haar morgen. Rapley kost trouwens ook helemaal geen extra tijd omdat ze zelf eet terwijl jij ook aan het eten bent. Maar ik snap je idee, wij hebben de eerste 2 maanden ook gecombineerd tussen rapley en geprakt vers eten. Maar ik heb echt maar zelden apart voor haar gekookt, ze at altijd gewoon de groenten van ons mee als we iets prakten. Als we bv nasi aten dan was rapley juist zo handig want dan gooide ik voor haar wat worteltjes, diepvries boontjes oid in een pannetje en kon ze dat eten.

Ps; in diepvriesgroenten zit doorgaans geen zout toegevoegd hoor, alleen sommige verpakkingen hebben wel smaakjes bv bij de Lidl zit er een soort druppels met smaak en olie bij dus is 't geen pure groenten.

8. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Nee het gaat mij meer om als we bijvoorbeeld weg zouden moeten o.i.d. Maar je hebt indrdaad gelijk, gewoon zoveel mogelijk met onze groenten mee eten! En anders gewoon een pannetje apart :)

Ik heb in ieder geval zin om te beginnen! :) en dochter geloof ik ook, die is echt enorm geboeid door eten en begint flink te smakken. I know, geen teken dat ze er aan toe is daarom wacht ik ook netjes, maar ik weet wel zeker dat ze het héél interessant vind! :)

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik stoom de groentes al vanaf het begin in een stoominzet van de Hema en daarna laat ik ze snel afkoelen in schaal in koud water dat ik in de wasbak laat lopen en met het warme weer leg ik daar nog koelelementen in. Dan per portie in de vriezer.
    Aardappel kook ik voor 2 dagen als ik moet werken. Nu steeds minder uit de vriezer omdat we nu echt zoveel mogelijk samen eten. Maar toen we begonnen vroor ik meerdere porties tegelijk in. Nu zo als we thuis komen na het werk en kdv dan red ik het niet om dan nog te koken, kleine moet uiterlijk 17u eten.
    Dan heb ik de avond ervoor een aardappel gekookt en het zakje groente laten ontdooien in de koelkast. Als ik avonddienst heb en mijn vriend haar haalt op het kdv (kan haar pas later halen) heeft ze een bakje eten mee van groente die daar dan ontdooit in de koelkast of wat ik de dag ervoor gestoomd heb. Veel plezier als het zover is...!!

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Als wij weg gaan (laatst zaterdag en zondag op visite en dan niet om 17u thuis) dan heb ik een klein koeltasje sixpack blikjes formaat met koelelementen mee en daar zit het dan in. Kan dan op de plaats van bestemming soms in de koelkast anders laat ik het in het koeltasje. Dan daar opwarmen en zij kan dan heerlijk op tijd eten.

Fruit onderweg is vaak een banaan. Heb hier nog nooit een potje gegeven. Het werkt goed zo.

11. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Goede tip inderdaad!

12. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Veel mensen zeggen dat een potje handiger is voor onderweg maar een potje moet net zo goed opgewarmd worden alleen moet een verse hap gekoeld blijven en dat is helemaal niet moeilijk...

13. Inge88

Inge88 Fanatiek lid

22 mrt 2011
    2.264
    0
    0
    Nee daar heb je idd gelijk in! Koeltasje is een kleine moeite!

Deel Deze Pagina