Groeilijn zakt, wat doen wij verkeerd?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door sweetchocolate, 8 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sweetchocolate

sweetchocolate Niet meer actief

#1 sweetchocolate, 8 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 aug 2013
    Beste voedingsdeskundigen,

Vandaag ben ik met onze dochter wezen wegen en meten. Ze is nu ruim 10 maanden en is 76cm en weegt "maar" 8,6 kilo. Qua lengte schiet ze de lucht in, maar qua gewicht gaat het steeds verder naar beneden. Met 8 maanden zagen wij dat al, maar nu is hij nog verder gaan zakken. Wij zijn tussendoor wezen wegen en hadden dus geen arts voorhanden. Ik moet erbij zeggen: Het is een actief dametje, in die 2 maanden heeft ze leren kruipen en langs de tafel lopen. Ook heeft ze de zesde ziekte gehad en last van de tandjes. Hierdoor heeft ze ook slechter gegeten. Kan het hierdoor komen? Moet ik mij zorgen gaan maken?

Haar eetschema is:
    07:30 uur 1 boterham met beleg en 150+5 fles of bord pap 150+5
    09:45 uur 1-1.5 stuk fruit en water of thee
    11:45 uur 1-1.5 boterham met beleg en 150+5 fles
    15:30 uur tussendoortje met diksap
    18:00 uur avondeten en yoghurt

Ze eet sinds een aantal dagen geen aardappel meer. Is dit heel erg? Vlees is ze dol op. Ze krijgt Turkse of Griekse yoghurt.

De fles van 19:00 uur wilt ze niet meer. Krijgt ze toch voldoende melk binnen?

Als bijlage heb ik de groeigrafiek van onze dochter erbij gedaan.

Alvast bedankt!

Groet,
    Sweetchocolate

Bijgevoegde bestanden:

2. Nestle

Nestle Fanatiek lid

30 dec 2012
    1.094
    1
    0
    Beste Sweetchocolate,

Je geeft zelf al aan dat er een paar factoren zijn geweest waardoor je kindje minder heeft gegeten dan normaal (tandjes doorkomen en ziek geweest) Daarnaast ben je gestopt met het geven van de avond fles. Als ik je schema bekijk dan krijgt je kindje op dit moment wel te weinig opvolgmelk binnen. Tot 12 maanden hebben ze nog minimaal 500 ml opvolgmelk per dag nodig. Dit levert een belangrijke bijdrage in belangrijke voedingstoffen en vitamines en mineralen.
    Probeer 3 keer per dag 180 ml + 6 schepjes te geven dan ben je er al. In de ochtend kan je dan een halve boterham erbij geven en in de middag 1 boterham dit is voldoende op deze leeftijd.
    Wil je kindje tijdelijk geen aardappels dan kan je ook iets van pasta of rijst aanbieden als vervanging. Een klein stukje vlees is voldoende anders kan het gaan ten koste van de eetlust of het eten van andere maaltijdcomponenten.
    Turkse of Griekse yoghurt is vrij vet je kan beter kiezen voor halfvolle of magere yoghurt.
    Tussen het avond eten en de laatste fles moet wel 2 uur zitten. Je kan proberen de warme maaltijd iets vroeger te geven zodat je dan beter uitkomt.
    Wanneer je een paar veranderingen doorvoert moet het helemaaal goed komen. Op dit moment hoef je je nog geen zorgen te maken maar hou de curve wel in de gaten.

Groet,
    Saskia

Deel Deze Pagina