Nachtzundelijkheid en (deels) bij ons slapen..

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door piccolina, 21 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #1 piccolina, 21 sep 2015
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
    Hoe lossen jullie dat op?
    Tot nu toe dochter had niet veel tegen luier snachts maar gisteren trekt ze onderbroek aan zelf en onder bed gekropen en wilde absoluut geen luier aan:/ hebben haar 10x gevraagd of het zeker is en dat ze moet dan zelf aangeven of zelf gaan etc ze ging allemaal akkord mee. Ze vroeg ook om luiermatje/molton onder haar bed.

Ok zo in bed gedaan met waterdichte molton en onderbroek.
    Om 23.30 werd ze wakker en we gingen plassen maar toen wilde ze bij ons. Ik heb toen molton onder haar plek tussen ons gelegd maar is natuurlijk hele gedoe elke nacht zo. Ze werd nog wakker door baby om 4 uur maar wilde niet plassen (we vroegen maar ze huilde "nee nee"), dan werd ze om 5 uur wakker vrageb naar wc (geplast ook) en tot 8 uur droog geslapen.

Probleem is dat ze dus niet doorslaapt ze wordt wakker en komt bij ons meestaal om 2-3 uur snachts. Ik denk dat als we haar laten wakker en plassen om 23.00-00.00 waneer we zelf gaan dan gaat ze niet meer in eigen bed dus. Ook probleem met dat ze vrij veel drinkt water snachts..
    Op zich kunnem we gewoon molton bijkopen en leggen in ons bed alleen denk ik dat het niet helpt veel want ze slaapt helemaal in deken inwikkelt of soms ook op dus als ze plast is alles nat;)

Of hebben jullie gewoon het zo gelaten en ging ook goed? Ik had vannacht al nachtmerries dat ik ook nog eens onze bed moest verschonen etc (naast baby voeden, baby bed verschonen omdat ze spuugde vannacht;)

2. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Als ze een luier aankrijgt, is die dan altijd droog 's ochtends? Want dan kun je de gok wel wagen denk ik. Ze vraagt ook zelf naar de wc, dus dat is prima. Kun je anders niet (tijdelijk) een waterdichte molton op je eigen bed doen?

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0

Ee luier is dan nat..
    Ja dat kan maar dan kans groot dat ook onze grote dekbed nat wordt ..
    En is wel zo zweterig met die molton (heb die van kinderbed ikea) die is groot genoeg waar ze opligt maar dan ook stukje waar we liggen..
    Maar ik zou inderdaad molton houden hoor dan is tenminste matras (deels) droog als ze toch plast...

Deze nacht ging het indd prima maar komt ook omdat we haar steeds tot uiterste testten met: moet je niet? Geef je aan? Ze was echt kokend van woede toen we luier probeerde aandoen (ook snachts) of naar wc haar sturen en ze zei "nee"...
    We hebben gisteren alles geprobeerd luier aan te krijgen maar nee zelfs "dora" afbeelding erop hielp niet

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Geen luier is hier gewoon geen optie. Ik vind het belangrijker dat ze een goede nachtrust heeft, dan dat ze 's nachts zindelijk is. Of zeker dat ze haar zin krijgt.

Dus zolang ze er niet in slaagt haar luiers enkele opeenvolgende nachten droog te houden, geef ik daar niet in toe.

5. Aislyn

Aislyn Fanatiek lid

16 feb 2011
    2.448
    1
    38
    Dordrecht
    Als ze geen droge luier heeft dan zou ik het niet doen, daar zou ik geen zin in hebben. Je moet 's nachts wel kunnen uitrusten voor zover dat lukt met een kleine baby en een peuter die niet doorslapen. Het is je eigen keus, maar dit lijkt me vragen om problemen. Eerst een droge luier en nachtzindelijk zijn, dan mag ie pas uit. Dat zal wel driftbuien opleveren, vooral als je al een keer toegegeven hebt. Maar mijn dochter is al een hele tijd nachtzindelijk en bij haar durf ik het pas sinds kort aan. Het zou ook goed kunnen dat ze geen luier meer wil omdat de baby ook een luier aanheeft. Maar als ze er lichamelijk nog niet aan toe is, dan houdt het op. Goed overdag mee bezig blijven, dan komt het in de nacht ook wel goed.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dit. Ik ben heel meegaand in veel dingen, maar zeker met een kleine baby is nachtrust heilig, die luier zou hier weer omgaan. Dan maar even boos.

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    Dit inderdaad.
    Bij papa en mama in bed mag,maar dan alleen mét luier.

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ze slaapt zowiezo niet door dus het maakt geen verschil in "rust"..:)
    als ze wakker wordt dan kan ze op wc.. Ik ben dus vooral bang dat ze per ongeluk plast tijdens slaap...

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.808
    5.943
    113
    Vrouw
    Ja, dus dan toch die luier om?

10. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dit dus.

Bovendien is er voor mij nog een groot verschil tussen slaperig tussen jullie in kruipen, of naar de wc gaan, broek uit, onderbroek uit, plassen, kleren weer aan, terug naar bed. Die tweede versie is toch net wat je wilt vermijden, namelijk dat ze nóg wakkerder wordt?

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tja ik heb zo dochter die gewoon niet wil luier zo ging het ook overdag ze wilde niet ineens en was gelijk zindelijk.
    We kunnen haar niet dwingen ze doet toch luier uit gelijk zelf en ze zegt : " wil geen luier. Ik ben kleine meisje. Ik ga op wc."
    En gelijk heeft ze ook dus we geprobeerd uitleggen, compromis sluiten, onder dwang, lief: ze wil niet.

Dus de vraag is niet hoe ik haar ""breek" maar hoe ik beste kan aanpakken zonder luier slapen terwijl ze half nacht bij ons slaapt.
    Ik denk zelf dat 2x plassen snachts voor haar voldoende is. Aangezien ze 3-5x per nacht wakker wordt zelf kunnen we meelopen of vragen of ze naar wc wil.
    Ik weet niet of ik haar dan rond 23.00 wakker maak of wacht dat ze zelf komt bij ons en dan pas laten plassen..
    Ik denk dat we 2e vannacht probeten als ze in eigen bed plast is niet erg dat verschon ik volgende dag dan (zal molton onder leggen gewoon).

12. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou haar de keuze geven: wil je bij ons, dan moet je een luier aan, wil je geen luier aan, dan blijf je in je eigen bed.

En nee dat wil ze misschien allebei niet, maar dan heeft ze maar even niets te willen, ze krijgt al een keuze en dat lijkt me duidelijk.

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Dit dus. En dat heeft mijn inziens niets met "breken" te maken, maar je hoeft niet áltijd toe te geven natuurlijk.

14. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #14 piccolina, 21 sep 2015
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
    Dat begrijp ik wel haha maar als ze luier zelf uittrekt je kan het mrt dwang aandoen nav2 uur gekrijs en tranen maar dan trekt ze toch uit en ligt ze bloot
    Dus ik zie het meerwaarde niet in strijd gaan want als we hey over rust hebben dan pas krijgt ze geen nachtrust.
    We hebben hier ook baby dus dat gegil om 3 uur snachts kan niet.

We hebben gister geprobeerd toen ze bij ons wilde luier aandoen maar dat lukte gewoon niet ze rende weg, daarna verstoptte zich onder onze bed waar je haar onmogelijk uitkrijgt, baby werd wakker, huilde, dochter krijsde "nee, nee, geen baby, geen luier!!!!". Buren kloptte al van alle kanten onder en zijkant;))
    En dat terwijl we luier nog niet eens in handen hadden maar alleen vroegen: of ze luier aan kan als ze bij ons ligt.

Nee dankje ik zie er vanaf;)
    Ik wil liever rustig haar in bed hebben, zelf slapen, ze slaapt, baby slaapt.

Btw als ze wakker wordt (dat is dan 2-4x per nacht) dan is ze gewoon wakker, ze gaat meestaal uit bed, gaat zelf drinken pakken, drinken, terugzetten, verzamelt knuffels, kussen en komt vroolijk bij ons.
    Ze slaapt ze erna of direct of niet. Vannacht werd ze wakker ineens zei: wc. Ging uit, deed licht aan op wc, plastte (mijn man ging daarna afwegen helpen) en ging weer gewoon slapen bij ons.
    Dus zo veel indruk wat dat niet in nachtrust.

Ik ga kijken hoe ze vannacht wordt wakker. Wellicht 1x plassen op moment als ze bij ons komt is genoeg..
    En we gaan alweer luier proberen maar zonder strijd

Wat ik niet snap is waroom luier uit dan pas als die hele nacht droog is? Want overdag was die ook nat ze plastte gewoon in maar toen ze niet wilde deed ik uit en was ze gelijk zindelijk. Het lijk mij logisch dat ze denkt : ik heb luier aan dus ik plas erin. Op moment als ze onderbroek heeft dan zou ze toch kunnen denken: ik moet naar wc dan.

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.160
    35.825
    113
    Ik snap je wel hoor Piccolina, mijn zoontje gaat bijvoorbeeld diezelfde strijd aan met tandenpoetsen, maar ja, kunnen we moeilijk maar helemaal niet meer doen. Dus ja, soms is het pech voor ze.

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Snap dat je 's nachts rust wil. Maar ik heb het idee (niet alleen door dit topic) dat je dochter vaak een loopje met jullie neemt en jij schaart het dan onder 'zelfstandigheid'.

Heb zelf een pittige kleuter, erg gevoelig meisje, maar sommige dingen kunnen gewoon niet, of willen we niet hebben. Soms is 'strijd' nodig in opvoeden. Ik wil altijd wel rust maar dat is niet de oplossing.

In jullie geval dan maar een nat bed riskeren als ze geen luier aan wil en wel in jullie bed mag ;). Maar wie weet gaat het wel gewoon goed!

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Tandenpoetsen is toch anders. Dat deden we ook ruim 1.5 jaar met dwang. 1 vasthoud andere poetst krijsende kind. Maar je kan niet iets afdwingen wat ze zelf kan uittrekken? Ik kan het niet met tape vastplakken of met lijm;)
    Is vergelijkbaar met dat je kind echt per se geen rokje aan wil maar een broek. Win je strijd dan na 5 min ligt rok aan de kant en loopt ze in maillots. Of doe ze het stikem uit op kdv/psz.
    Is toch beter dan niet meegaan in strijd maar anders aanpakken.
    Dus dat "anders" zoek ik nu wel even hoe dan wel zonder luier doen

18. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Gewoon in haar eigen bed slapen dus als ze geen luier aan wil, wat ik eerder ook al schreef. Als ze zo graag bij jullie in bed wil, dan moet de luier aan.

19. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Dat kan dus ook niet voorlopig want we worden al zoiezo wakker snacht voor voeden baby, we kunnen nu niet opbrengen haar 1000x terug leggen per nacht. We hebben ook rust nodig anders kunnen we niet voor kindjes fatsoenlijk zorgen. Bovendien ze heeft eczeem en nu is juist waneer ze ons nodig heeft in de nacht ivm jeuk en onrust

20. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.899
    3.932
    113
    Ik vind dat niet vergelijkbaar. Tandenpoetsen moet en is noodzakelijk voor persoonlijke verzorging en hygiene. Niet poetsen omdat het een strijd is, is eigenlijk verwaarlozing (en natuurlijk niet als je het 1 keertje overslaat).
    Maar maakt het uit dat je kind een broek of een rokje aan heeft? Lijkt me niet.

Het is in dit geval denk ik een keuze maken voor jezelf. Of je accepteert de ongemakken van een nat bed of een zweterig bed ivm waterdichte molton.
    Of wat Snoopy zeg; geef haar de keuze, eigen bed zonder luier of bij jullie maar dan met.
    Volgens mij zijn er niet echt andere oplossingen.

Deel Deze Pagina