Kleuter loopt voor op school

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by Dippertje, Feb 28, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Onze zoon loopt flink voor op school, hij zit in groep 2 maar leest inmiddels op groep 3/4 niveau en met rekenen doet hij allerlei plus min en inmiddels ook keer gedeeld door sommen.

Hoe gaan jullie hiermee om?
    Hij wil graag leren en vind dit leuk. Dit schooljaar Squla voor hem aangeschaft inmiddels heeft hij groep 3 niveau doorlopen en doet hij op Squla ook groep 4.

Ik vind het leuk dat hij er zo veel plezier uithaalt, het probleem is alleen een beetje dat het ' gat' zo wel steeds groter word.

Samen spelen is hij niet goed in maar hij vind het wel leuk om een vriendje op school voor te lezen (dat vriendje vind dat ook heel leuk) .

2. ikkie97

ikkie97 VIP lid

May 7, 2011
    10,905
    3,933
    113
    Ik zou hem stimuleren de uitdaging te zoeken in ander speelgoed zoals lego, knexx etc. en bijvoorbeeld smartgames.
    En dan zoveel mogelijk de schoolse vaardigheden op school laten. Natuurlijk laten lezen als hij dat leuk vindt maar met rekenen zou ik een beetje terughoudend zijn, ook omdat ze zichzelf verkeerde strategieen aan kunnen leren.
    Bieden ze op school ook extra uitdaging?

Roanna and Syane like this.
  3. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Oh sorry, verder speelt hij voornamelijk met Lego en Chuggington hele treinbaan creaties worden gebouwd. Of hij gaat buiten fietsen of spelen, zwemt tweemaal per week en gaat ook nog naar judo. Het is niet zo dat hij alleen maar leest en rekent. Zinloze filmpjes op Netflix vind hij ook heerlijk om te kijken. Alleen zodra hij gaat lezen en rekenen gaat hij heel snel. We deden vaak optel sommetjes als we aan het autorijden waren gewoon onder de 10 toen is hij het zelf gaan verhogen en inmiddels telt hij van alles bij elkaar op.

Smartgames zien er wel leuk uit, op school speelt hij die camelot wel eens.

Op school zit hij samen met een ander jongetje in het plus groepje, dat jongetje loopt volgens mij nog verder voor. Hij vind dat jongetje helaas helemaal niet leuk om mee te spelen.
    Hij speelt liever met kindjes uit groep 1 daar is hij dan nog weer lekker klein in :)

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Mijn dochter gaat ook als een speer sinds ze op school zit. Voor school kende ze een stuk of 8 letters en na 5 weken in groep 1 kon ze lezen, een week later ook schrijven en schreef ze haar eigen boek. Ik heb de juf toen ook gevraagd of ik daar in mee moet gaan of dat ik het 'tegen' moet houden. Juf zei dat je het toch niet tegen kan houden, dus we zijn samen naar de bieb gegaan om AVI boekjes te lenen voor het slapen gaan te lezen. Ze leest nu E3, wel langzaam. Ik heb haar wel geholpen om de dubbele klinkers aan te leren, en -ng, -ch, -d klanken etc maar verder probeer ik er passief in te blijven en het niet nog extra te stimuleren. Omdat ik inderdaad vanuit dezelfde gedachte niet wil dat het gat steeds groter wordt met leeftijdsgenootjes en ook het gat tussen cognitief en sociaal emotioneel. Dochter loopt gelukkig sociaal emotioneel gezien ook voor en het voordeel is dat ze op een montessorischool zit dus eigenlijk altijd op eigen niveau kan werken. Ik zou jouw zoontje dan toch sociaal proberen te stimuleren op een of andere manier, cognitief op groep 4 functioneren en sociaal groep 1 wordt wel lastig. Hoe speelt je zoontje met kinderen die juist wat ouder zijn? En als het echt puur cognitieve interesse is misschien smartgames, ruimtelijke puzzels, bepaalde onderwerpen verdiepen om uitdaging te hebben, een bouwpakket knutselen? Heb je misschien een speelotheek in de buurt? Ze hebben bij ons speciaal materiaal voor slimme kinderen, daar halen we elke paar weken nieuwe dingen/uitdagingen. Gelukkig vindt mijn dochter buiten spelen, gymmen, tekenen en samen spelen ook allemaal leuk, ze is niet gefocused op 1 of 2 interesses dat lijkt me lastiger.

Jules! likes this.
  5. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    #5 Annemeis, Mar 4, 2018
    Last edited: Mar 4, 2018
    Hoi,
    Squla is bedoeld om te oefenen met de vraagstelling van Cito. Ik zou hem vooral meten en meetkunde bieden maar niet nog verder vooruit laten werken met Squla. Het kan zijn dat hij zijn eigen rekenstrategieen gaat bedenken en dus moeite krijgt met automatiseren.

Het sociale is veel belangrijker. Als hij niet goed is in samenspelen moet je erachter proberen te komen waar dat door komt. Kan hij met oudere kinderen wel samenspelen? Kan hij tegen zijn verlies? Speelt hij samen met andere kinderen rollenspellen? Is hij hulpvaardig zonder het werk van de ander over te nemen? Kan hij zijn eigen ideeen loslaten en het idee van een ander volgen? Hoe zijn de executieve functies (taken uitvoeren, opruimen, omgaan met uitgestelde aandacht, fouten leren maken, samenwerken, empathisch vermogen)?
    Maak speelafspraakjes of doe hem op een teamsport. Hij moet leren samenwerken anders komt hij later in een isolement terecht en kan hij ook gepest gaan worden.

Onze dochter loopt met rekenen bijna 3 jaar voor en met lezen ongeveer 2 jaar. Ze is van groep 1 naar groep 3 gegaan en ook in groep 3 maakt ze bijna alleen pluswerk omdat ze de gewone stof allang beheerst. In groep 1 had ze wel veel vriendinnetjes maar ze moest zich steeds aanpassen in het spel, haar spelontwikkeling was ook al een stuk verder en ze stelde hoge eisen aan het spel, andere kinderen begrepen niet wat ze bedoelde en dan was ze erg teleurgesteld. In groep 3 gaat dat al veel beter.
    Wij laten haar absoluut geen Squla doen en op school proberen ze vooral veel te verdiepen en te verrijken en compacten maar bieden ze zeker geen stof aan wat de voorsprong nog groter kan maken. Je moet je kind ook niet afremmen maar gewoon interesses laten volgen. Zeker als de voorsprong vooral op 1 gebied is kan het problematisch worden als ze er op school niet goed op inspelen. De ontwikkeling verloopt dan dysharmonisch en een kind kan in een onmogelijke spagaat terecht komen.

Hier wordt heel veel buiten gespeeld, ze zit op dansen, zwemles en we gaan 2x per week naar de bibliotheek. Binnenkort start er een speelgroep voor HB kinderen waar ze 1x per maand naartoe gaat en ze zal in groep 4 naar een externe plusklas moeten of zelfs naar een andere school omdat deze school haar niet kan bijhouden in haar leersnelheid.

Zolang je kind blij naar school gaat: lekker veel laten spelen en vriendjes maken! Zolang de aansluiting met andere kinderen in de klas er nog is zou ik het zeker zo laten en om uitdaging vragen op school.

Onze jongste van 2.3 jaar kent alle letters, kleuren, vormen enz... we hopen van harte dat hij langer kan kleuteren dan maar 1 jaar en dat hij op een normale manier groep 1-8 doorwandelt...

Roanna and julia80 like this.
  6. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,308
    10,276
    113
    Ik zou ook kijken naar de vlakken waar hij meer moeite mee heeft. Je geeft aan dat samenspel lastig is, het voorlezen aan eenander is hij de gene die bepalend is.
    Onze uk gaat bijna naar school maar loopt ook voor (nu bezig met tellen, letters en kan ook al wat lezen) communicatie naar andere gaat redelijk, zijn spel is anders en andere gaan met hem mee. Nu leert hij op de judo om samen te werken, rekening te houden met elkaar, luisteren (netjes zitten, op zijn beurt wachten etc).
    Laatst moest hij oefenen met een meisje wat een heel stuk kleiner en jonger is en dat deed hij zo rustig, hield echt rekening met haar.
    Het gaat super en leert zo veel!

7. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Als we in een speeltuin zijn maakt hij direct contact met andere kinderen maar is daar ook weer zo klaar mee en gaat lekker op zich zelf spelen. Hij kan wel samenwerken want op school moet dat soms ook maar hij wil het niet. Wanneer hij het echt voor een opdrachtjes moet doen dan doet hij het maar is dus blij als het klaar is.

Vandaag vroeg ik aan hem met wel kindje hij het meeste speelt op school, antwoord was met zichzelf. Hij vind de andere kinderen te druk zegt hij. Hij wil wel met andere kinderen spelen maar kort. En daarna wil hij met rust gelaten worden. Wat voor een ander kindje niet echt te begrijpen is. En als een kindje dan toch verder wil word hij onaardig.

Op school hebben ze aangegeven dat het sociaal/emotionele nog steeds een stijgende lijn omhoog is. Weliswaar loopt hij erin achter maar niet zodanig dat er ingegrepen moet worden ook omdat er dus wel vooruitgang in zit.

Hij speelt liever met jongere in de klas, de rest is van zijn leeftijd. Oudere kinderen gaat wel maar dan echt paar jaar ouder , die laten zich niet zo gauw gek maken en geven duidelijk aan tot hier en niet verder.

Hij speelt dus wel af en toe met leeftijdsgenoten maar dan kort. Ik ga dit ook niet pushen want dat is voor niemand leuk en het vermoeden bij mij en bij de juffen is dat hij zich dan gaat terug trekken en het helemaal niet meer wil.

Maar ppfff soms wel 'lastig' hoor kindjes. Ze kunnen zich nog niet altijd heel goed en duidelijk verwoorden en je wilt ze ook geen woorden in de mond leggen.

8. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,623
    113
    Lastig! Ik lees het hierboven al een paar keer maar ik vind het sociale ook belangrijker dan het goed kunnen leren of voorliggen op de rest. Ik zou toch meer investeren in het sociale.
    Ik zie het bij een meisje in mijn omgeving; hartstikke slim, jaar overgeslagen, alle biologische feitjes weten, maar sociaal... Pfff zo niet handig. Ook maar één vriendin die ze nogal claimt.
    Ze zit wel op hockey en muziek maar daar wil ze nu vanaf. We zijn erachtergekomen dat het komt omdat de rest van het team wel sociale dieren zijn en ze haar niet begrijpen en haar een nerd vinden. Dit gebeurde ook op ballet en op handbal en op tennis. Tja, zo kun je overal wel afgaan.
    Wat ik eigenlijk wil zeggen: dat sociale zal je je hele leven helpen en kun je veel aan helpen. De echt slimme kinderen leven toch meer op een eiland...
    Sterkte, het lijkt me niet makkelijk!

9. Fuddey

Fuddey VIP lid

Oct 6, 2015
    16,382
    12,678
    113
    De vraag is dan of ze bv met het niet overslaan van een klas die sociale vaardigheden wel verder had ontwikkeld en dus beter op haar plek was geweest, maar dat is helaas niet altijd zo. Mijn nichtje heeft ook een klas overgeslagen maar vond echt geen aansluiting sociaal gezien, ze heeft een klas overgeslagen omdat ze hoopten dat ze dan wél de aansluiting vond. Maar uiteindelijk ging ze na een verhuizing naar een andere school met volledige plusklas, en daar vond ze direct aansluiting waardoor ze zich nu sociaal enorm heeft ontwikkeld ook.

Ik zou zeker naar het sociale aspect kijken, kijken waar je daarin kan stimuleren, maar dat is niet het enige aspect dat speelt op school; een sociaal dier dolongelukkig omdat school zoo saai is is ook niet wat je wil...

10. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Ja, ik snap jullie dat jullie het sociale belangrijk vinden maar je kan een mens niet verplichten sociaal te doen EN het leuk te vinden. En hij is misschien pas 5 maar hij is gewoon een mens in een kleinere verpakking.

Als hij voor een opdracht moet samenwerken doet hij dat maar zodra dat niet moet hoeft het voor hem ook niet. Hij speelt dan bv graag naast een ander kind. Dus met een vriendje aan de Lego maar dan wel allebei hun eigen bouwwerk.

Van de week in de speeltuin komt hij dan een vriendje van zwemles tegen, daar speelt hij dan 5 a 10 minuutjes mee en daarna gaat hij alleen verder. Er is dan ook geen ruzie. Als we met een hele groep kinderen gaan speelt hij even met die even met die afgewisseld met zijn eigen ding doen. Hij speelt ook nooit de baas.

Maargoed ik kan en ga hem niet verplichten met andere kinderen te spelen. Dat is zijn eigen keus.

Inmiddels een aantal Smart games aangeschaft die hij leuk maar soms ook echt moeilijk vind (yes!!!)

En kort gesprekje met hem gehad dat hij ook eens kan proberen samen met een klasgenootje iets van Lego te maken op school. Dat dat soms best moeilijk is maar dat het goed is om te proberen.

11. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,623
    113
    Nee ik denk niet dat dit te maken heeft met een klas overslaan. Dat was anders ook niet gelukt. Dat was ook niet mijn punt.
    Ik denk dat ze wellicht wat heeft van je nichtje. Zit nu met allemaal ‘gelijken’ in de klas. Logisch dat ze dan aansluiting vinden!
    Maar zet ze eens in een gemengde groep neer. Kinderen van alle niveaus; dan wordt het andere koek. Zo is het bij ‘mijn’ meisje wel gegaan. Op school prima, maar op hockey, tennis ed kwam ze in een groep met ook kinderen vd havo en mavo. Die vonden haar een nerd. En ipv je sociaal opstellen of je voegen naar een ander: nee hoor. Gelijk eraf.

12. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48

Maar in hoeverre zijn die andere kinderen sociaal dan? Die vinden blijkbaar dan ook alleen aansluiting met gelijken? En zodra iemand afwijkt is het een nerd en niet de moeite waard. Die dingen komen toch van twee kanten?

Ik weet natuurlijk niet van hoe dichtbij je dit meisje kent. Wellicht werd die meid er dood ongelukkig van, moet je dan blijven pushen? Ik persoonlijk vind van niet.

Als een kind niet goed kan leren kan je wel blijven pushen dat het vwo moet doen maar dat is gewoon niet eerlijk. Laat het een lager niveau doen waar het dan wellicht wel op zijn plek is. Zodra het kind minder sociaal is lijkt het wel alsof dat niet mag.

Maar misschien speelt mijn eigen gevoel over m'n kind hierbij ook wel mee ;)

Roanna likes this.
  13. Iertje81

Iertje81 VIP lid

Dec 31, 2015
    17,953
    33,623
    113
    Ik ben het helemaal met je eens dat pushen niet goed is. Ik zou dat zelf ook nooit doen. Vreselijk vind ik dat. Dit meisje kennen we heel erg goed en we maken van dichtbij mee hoe het gaat. Ze doet gymnasium en als er nog een hoger niveau bestond zou ze het ook kunnen. Echt heel slim. Ik wou wel eens dat ze minder slim was en wat socialer. Lijkt me helemaal niets zo alleen en met amper vriendinnetjes. Maar goed, ouders zijn ook zo dus uitgedaagd hierin wordt ze niet. Ouders zijn ook nogal lomp en beseffen vaak niet wat ze zeggen of hoe ze overkomen in een groep. Laatst had ik griep en ipv dat dit meisje vraagt zoals iedereen hoe het gaat, begint ze een heel verhaal over waardoor diarree ontstaat en waardoor je uitdroogt. Ik sta dan echt met m’n mond vol tanden...
    Maar goed, ik heb het over dit meisje hè. Absoluut niet over jouw kind. Ik maak geen vergelijking.

14. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,308
    10,276
    113
    Zoals ik iemand laatst heb horen zeggen dat een zoontje van een collega (ondertussen volwassenen) die leek niet sociaal maar die ging er van uit dat als andere bijvoorbeeld een ander spel willen doen ze het wel zeggen. (Deden ze niet omdat ze niet zo ver waren)

Soms lijken ze dus sociaal achter te lopen maar zijn verder en hebben een andere denkwijze.

Annemeis likes this.
  15. Annemeis

Annemeis Fanatiek lid

Sep 11, 2011
    2,185
    823
    113
    Ze lopen vaak niet sociaal achter behalve als het iets als asperger blijkt te zijn. Ze lopen eerder sociaal voor en hebben een hele hoge moraal. Onze dochter vond het vreselijk in groep 1, ging een hele redevoering houden dat het asociaal is als je met zand gooit, dat dat tegen de regels is enz. Maarja, het andere kind van 4 denkt; wat Bazel jij nou? En gooit nog eens met zand. Waarop mijn dochter nog bozer wordt en een nog langere redevoering houdt.... schiet totaal niet op dus, haha....

16. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,308
    10,276
    113
    Haha sorry ik ben een beelddenker en ik zie het zo voor me. Onze uk is bijna 4 en snapt de andere kinderen van de Peuterspeelzaal niet. Uitleggen dan kijken de kinderen heel vreemd en gaan door.

Annemeis likes this.
  17. missle

missle Fanatiek lid

Mar 4, 2010
    1,526
    1,073
    113
    Ik lees hier mee en wij lopen nu ook tegen problemen aan. Zoon is 4,5 en kan cognitief met gemak meekomen met groep 2 in de combinatieklas. Maar hij is op dit moment dus juist het kind wat met zand gooit en het nog een keer doet als het andere kind nee zegt :( Hij laat zich ook uitlokken door andere kinderen om dingen te doen die niet door de beugel kunnen, doet andere kinderen pijn. De juffen mopperen dus veel op hem op het moment, en terecht, maar we zijn er nog niet achter welke aanpak werkt voor hem. Komende week wordt de IB-er erbij betrokken en horen we hoe verder. Echt niet leuk als je zoon "het ettertje van de klas" dreigt te worden :eek::oops: Gelukkig heeft hij krediet bij de juffen en speelt het nog niet heel lang, maar dit moet niet te lang gaan duren...:(

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Wij proberen uitdaging te vinden in dingen die niet op school aangeboden worden, zodat de voorsprong niet verder toeneemt dan hij toch al doet. Zeker als ze beter leren lezen is er (heel) veel mogelijk. :)

Roanna likes this.
  19. Dippertje

Dippertje Fanatiek lid

Oct 4, 2011
    1,528
    59
    48
    Is ook gewoon lastig. Mijn zoon voelt zich heel snel gepest. Nu word hij ook wel eens gepest maar hij doet het zelf soms net zo hard de andere kant op en dat beseft hij pas wanneer je dat zegt. Dat is ook gewoon het stukje wat bij de leeftijd hoort. Hij is ook nog eens best lang en hij is niet stevig maar wel best gespierd en zwaar. Hele vreemde combi als hij bukt zie je z'n complete ruggengraat uitsteken is ook gewoon slank maar wel vrij zwaar haha geen idee waar het zit in z'n spiertjes denk ik. Maargoed hij had/heeft wel eens de neiging als een kindje hem duwt om dan terug te duwen maarja zijn duw was veel groter en harder. Dus krijg je daar weer gedoe van.

Share This Page