Dames, Zie dat er net een topic over zindelijkheid is geopend maar wil niet andermans topic kapen dus ik hoop op goed advies Eergisteren zijn we begonnen met zindelijkheid van onze dochter, net 2. Wel wat ongelukjes natuurlijk maar ook plasjes op het potje. Vandaag hele dag thuis dus in de blote kont door het huis heen en potje binnen handbereik. Ze durft alleen niet op het potje of de wc. Ze houdt het wel langere tijd op. Begint te wiebelen, rondjes te rennen en te dansen. Loopt naar het potje gaat er op zitten maar dan staat ze weer op. Als ik vraag: zullen we naar de wc is het ja, maar zodra ze zit wil ze er vanaf. Uiteindelijk plast ze op de grond en is het huilen. Ook 3 grote plasjes vandaag op potje en wc en dat vindt ze leuk maar als ze weer moet begint het weer van voren af aan. We hebben haar potje al mooi versierd met stickers en hebben een beloningssysteem. Zijn we gewoon te vroeg of hebben jullie nog tips?
Belangrijk is dat het leuk blijft, geen dwang. Stimuleren positief kan natuurlijk wel, dus je zou kunnen proberen of ze er met een speciaal speeltje of na afloop een sticker plakken wel wil. Is dit de eerste keer dat je het potje/ wc introduceerd of was je er al eerder mee begonnen? De mijne waren al vertrouwd met het potje, dus dat scheelde al een stap. Als het nieuw is en ze niet altijd meer wil, zou ik het toch uitstellen, ondanks dat ik het niet te vroeg vindt de mijne waren zindelijk net 26 en 23 mnd. Gewoon elke luierwissel en voor het in bad gaan even de wc/ potje aanbieden. Houd het positief, wil ze niet ook best. Zo ben ik begonnen, bij dochter al met 1 jaar, bij zoon bij 1,5.
Dank voor je reactie. Potje staat er al een tijd. Gaat ze ook regelmatig op zitten met broek aan en zegt dan pssst. Gaat altijd mee met ons naar wc. Heb tv aangezet, liedjes gezongen, stickertjes plakken en koekje tijdens potje geprobeerd. Dubbele is ook dat E het dus wel verzameld tot 1 grote plas (lijkt me belangrijke voorwaarde) maar dat ze niet op pot of wc het kwijt wil
Mijn zoontje wil graag op de wc (als hij al wil ) en niet op het potje.. Het is feest als hij zijn eigen plasje door mag spoelen want die gaat dan 'naar de zee'.. Zo hebben wij het plassen op de wc leuk gemaakt ipv eng.. Bij iedereen werkt het tot nu toe, behalve thuis Maar daar heb ik al een topic over Succes!
Doorspoelen mag ze idd, wil ze ook graag. En ze krijgt ook een 'piertje'. Dat is feest. Maar dan is het ook 'klaar!'... Jij ook veel succes 😬
Hier ook een jongetje (2) die niet op het potje wil, ik zet geen druk en ga vanavond een boekje geven terwijl hij op het potje zit. Ik las in een boek dat je kinderen het beste kan afleiden dus niet teveel nadruk leggen op het potje zelf. Ik lees even mee voor de tips 😄
Zo zeg ik te vroeg maar je kan het potje wel introduceren door haar op vaste tijden erop te zetten maar er niks van verwachten zeg maar, doet ze een plasje dan wel enthousiast doen natuurlijk Zoontje hier heeft nooit op het potje geplast, wilde op de wc met brilverkleiner maar na een paar plasjes vond hij het niks meer en begon te brullen op de wc, toen gestopt en iets van een jaar later ging hij voor de grote mensen wc zonder brilverkleiner maar met opstapje zodat hij het zelf kon doen en was zo zindelijk...kijk naar je kind, hou het leuk maar maak er niet teveel van.
Net halverwege een hele grote plas op de grond overgezet op het potje, ze was helemaal trots. Morgen naar het cb dan vraag ik er ook nog wel naar.kijk het nog paar dagen aan, moet voor beiden wel leuk blijven en zo zijn het weinig echte succesmomenten...
Ze is ook nog maar 2 he Wij hebben vorig jaar zomer ook poging gedaan met s. 2jr 3 maanden en dat ging echt goed maar helaas kregen we een mk en was onze aandacht weg. We hebben het ook leuk gemaakt, belonen met stickers en bij aantal stickers een leuk klein kwdootje... Helaas werkt dat stickerbeloningsysteem nu niet meer.... Maar hij wil ook niet echt... Alleen op potje voor slapen gaan tijdens boekje lezen. Nou prima. Komt vast wel.