Dat is waardeloos! Haal je net het afzwemmen niet dan moet je dus weer 2 maanden wachten. En ook nog eens in een vreemd bad.
1 keer per 2 maanden diplomazwemmen is toch helemaal niet weinig? Bij ons is het maar 3x per jaar! Dat vind ik dan wel weer weinig maar ze zwemt bij de vereniging. Je betaald maar €6 voor diplomazwemmen en de lessen kosten €15 per maand. En ze leren er over het algemeen beter zwemmen dan bij particuliere zwemscholen. Ze vind het leuk en wil nog door voor zwemvaardigheid en survival dus je hoort mij niet klagen
Bij een reguliere zwemschool vind ik dat wel weinig ja. Hier zwemmen kinderen in de les af dus dat kan in principe elke week.
Mijn oudste dochter is begonnen bij een particuliere zwemschool en daar was het 1 keer in de 3 maanden. Ik denk dat elke week meer uitzonderlijk is.
Ja dat klopt ook hoor. Weet ook dat het vaker voorkomt, maar daarom kozen wij ook bewust voor deze zwemschool.
Het proefzwemmen is hier verplicht. Niet komen betekend niet mogen afzwemmen. Het is duidelijk iets heel anders dan een gewone zwemles. Het is 1x per maand en het proefzwemmen is alleen met de kinderen die mogen afzwemmen. Ook is dit het moment waarop de kinderen eigenlijk afzwemmen (maar dat weten ze niet). Dit omdat het echte afzwemmen soms wat spannend is en kinderen niet alles laten zien wat ze kunnen. Bij het proefzwemmen zijn meerdere docenten aanwezig en het is echt een beoordeling van alle onderdelen van het diploma. Het afzwemmen zelf is echt een feestje en zeer bijzonder moment. Tribune vol ouders en grootouders, vlaggetjes en ieder kind krijgt op een leuke manier zijn diploma . En wij vieren het na de tijd thuis ook met gebak en cadeaus. Hier zwemmen ze trouwens maar 1x af voor een totaal diploma (a,b c). Daarom is het extra speciaal. Recent bij een afzwemmen geweest. En daar ging het totaal anders aan toe. We konden alleen kijken door een ruit. En diploma afhalen bij de balie. Sneue bedoening was dat zeg...
Ik heb ook nog nooit van iedere week af kunnen zwemmen gehoord. Hier (reguliere zwemscholen) is het afzwemmen in het ene bad één keer per drie maanden, in het andere bad één keer per twee maanden. Bij allebei wel in het eigen bad trouwens. Proefzwemmen doen ze niet aan. Als je je briefje krijgt (een à twee weken voor het afzwemmen), dan heb je in de lessen laten zien dat je alles beheerst. Maar dat betekent niet automatisch dat je je diploma ook krijgt na het afzwemmen. Als een kind bv. (herhaaldelijk) niet door het gat gaat, dan krijg het geen diploma. Kan ook niet, want als ze (het zwembad) toevallig net gecontroleerd worden, dan voldoen ze niet aan de eisen ed. Er zijn overigens maar heel weinig kinderen waarbij dat gebeurt en als het gebeurt, dan mag dat kind de eerst volgende les in de les afzwemmen. Ik zou even met het zwembad overleggen of ze per sé bij het proefzwemmen aanwezig moet zijn of niet en nav daarvan beslissen wat je doet.
Dan zou ik het lekker laten, geloof ik. En ik vind net tussen alle reacties de reactie van ts dat ze dat ook gaat doen. (y)
Het is jammer dat je het weer bestempeld als sneue bedoeling. Nu zit je bij ons aan de rand van het bad dus niet door een ruit. Maar het afzwemmen wat jij beschrijft (dat feestje) dat vinden heel veel kinderen helemaal niet zo leuk als dat jij dat vindt. Natuurlijk zijn er kinderen die dat wel leuk vinden maar hier op zwemles zitten dus heel veel kinderen die dat vreselijk zouden vinden. Sterker nog mijn kinderen zouden bij zo'n afzwemevenement het water niet eens in gaan. Hier is het dus gewoon een zwemles waarna je je diploma krijgt. Degenen die kijken zitten wel langs het bad, want dat is elke zwemles. Ze krijgen als je wil de week ervoor een briefje mee dat ze dus gaan afzwemmen maar er wordt ook regelmatig gekozen om helemaal niks te zeggen.
Kinderen die dat niet aankunnen doen niet mee aan het echte afzwemmen hoor. Dan hebben de ouders vooraf overleg en is het al bekend bij de badmeester. Maar dat zijn dus uitzonderingen (vaak kinderen waar wat mee is of faalangst etc). Maar voor andere kinderen maken ze er dus wel wat speciaals van. Het is ook een bijzonder moment waar kinderen hard voor gewerkt hebben en naar uitkijken. En mijlpalen mag je toch best vieren met je kinderen? Waar ik was wezen kijken deden ze er dus nooit wat aan. Een handje en diploma in de handen gedrukt door een baliemedewerker. Dat was het dan. Ik vind dat verschil dus erg groot.
Maar dat kan toch een bewuste keuze van dat zwembad zijn? Hier zwemmen genoeg kinderen waar "niks mee is". Maar toch kiest het zwembad ervoor om dit zo te doen.
Hier is wel sprake van een feestelijke diploma-zwemdag, maar het is zeker niet zo dat je dan per definitie geslaagd bent. De school is NRZ gecertificeerd, wat betekent dat tijdens diplomazwemmen regelmatig controle wordt uitgevoerd door nrz op niveau van de kinderen en of alle onderdelen ruimschoots worden beheerst. Niet door het gat, of voet uit het water tijdens kopsprong kan betekenen dat het kind geen diploma krijgt. Vanwege deze controles zijn tig zwemscholen in het land afgelopen jaren hun certificering kwijtgeraakt, en zie je een wildgroei van 'nieuwe' soorten zwemdiploma's.