16 mnd en zegt nog niks?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Caruli, 1 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden.

Wat is het gemiddelde wat een kind met 16 mnd moet kunnen praten?
    Hier een dochter van 16 mnd en zegt nog niks.
    Wel wat brabbelen maar niks duidelijks ook geen papa of mama.

Nu hebben we een zoon met een afwijking en die praatte ook laat. Dus ben het beeld van wat normaal is een beetje kwijt.
    Aangezien de oudste met alles ver voor liep.

In juni moeten we voor een extra controle naar het cb, ga toch twijfelen om evt een logopediste in te schakelen, of is dat nog net te vroeg?
    Ze heeft btw wel een slappe mondmotoriek dus dat zal er ook wel mee te maken hebben denk ik.

2. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Mijn zoon praatte rond die leeftijd ook nog niet veel, alleen wat brabbelen. Met 18 maanden op het CB zeiden ze dat ze met anderhalf ongeveer 3-5 woordjes moesten spreken. Daar kwam mijn zoon met moeite aan.

Daarna ging het ineens erg snel trouwens.

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant

Zei. Hij ook geen mama en papa?

Mijn oudste zei dat met 8 mnd en middelste met afwijking zei dat met 1 jaar. Dus nu is de jongste weer laat vind ik. Hihi zit er stiekem wel op te wachten om dat uit haar mondje te horen ;)

4. Helise

Helise Fanatiek lid

4 mrt 2012
    1.785
    0
    36
    Op af en toe een verdwaalde papa of mama na eigenlijk niet. Hij zei het niet bewust in ieder geval. Dat kwam met 18 maanden pas.

Maar ik snap dat je daarop zit te wachten! :)

5. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Hoi meis.
    Denk dat Ziva eerst alles aan het opslaan is en dat ze dan ineens heel goed gaat praten.

Sommige kindjes zijn nog bezig met andere ontwikkeling zoals net lopen.

Daantje liep al vrij vroeg natuurlijk en is zich daarna op het praten gaan storten.
    Die praat erg goed en verstaanbaar maar neemt helaas ook de mindere taal op.

Zo zei ze paar dagen terug tegen haar broer Mika toen hij vervelend was en krijste: Hou je kop homo!

Kwam er echt luid en duidelijk uit.
    Ook de mensen die op visite waren kwamen niet meer bij.

Ik vind het echt geen gehoor wat ze zei tegen haar broer.

Ik denk dat als ze(Ziva) er aan toe is om te praten ook gelijk de oren van je hoofd kletst.

Als je je toch wat zorgen maakt kan je idd even logopodiste naar laten kijken.
    Denk dat het allemaal goed komt.

6. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier nu 17 mnd en zegt ook nog niks eigenlijk. Heel soms komt er een papa of een mama uit, maar niet bewust. Tenminste dat idee heb ik niet. Soms frustreert het me wel hoor, ze wil een hoop duidelijk maken, maar verder dan een soort van kreuntjes komt ze niet. Hoewel wij dan wel duidelijk merken wat ze wil. Dus waarom zou ze ook praten hè:D

Ik denk dat we allebei geduld moeten hebben, hoe moeilijk het ook is......:)

7. cc93

cc93 Bekend lid

10 okt 2010
    996
    2
    18
    16 maanden en al denken aan een logopedist lijkt mij wel erg vroeg!
    Mijn dochter brabbelde toen ook nog onverstaanbaar. Vind ik niet meer dan normaal, op die leeftijd al zinnetjes maken of überhaupt een grote woordenschat hebben vind ik eerder "niet normaal" ;)
    Mijn dochter maakt nu 2-4 woord zinnetjes maar regelmatig ben ik de enige die haar verstaat.

8. meid1987

meid1987 Fanatiek lid

20 mei 2010
    3.789
    1
    36
    Ik weet niet wat gemiddeld is, maar mijn dochter, bijna 15 maanden, is erg snel in ontwikkeling.
    Ze praat al best veel. zo zegt ze mama, papa, opa, oma, en ze weet de naam van mijn zusje
    verder antwoord ze op vragen als: wat doet het hondje, poesje, paardje, koe
    en woorden die ze kent zijn klaar, op, weg, als ze wil eten zegt ze happen, en als haar luier vies is zegt ze bah

9. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.064
    1.296
    113
    Nederland
    Volgens "mijn" CB zouden ze met 18 maanden 3 tot 5 woorden moeten kunnen, maar dit is echt het gemiddelde. De ene is sneller dan de andere.

10. XmoniqueX

XmoniqueX Bekend lid

1 jan 2011
    945
    0
    0
    Uden
    Hier begint hij langzaamaan meer woordjes te zeggen. Veel woordjes zijn nog eenmalig. Ze moeten inderdaad met 18 maanden 3 tot 5 woordjes zeggen. Waaronder papa en mama. Hier maken de dieren allemaal het geluid van een olifant :)

11. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Ja het is ook zo dat de een sneller is dan de ander.
    Maar omdat we al 2 uiterste hebben hier in huis is het voor mij nu lastig te beoordelen.
    Vandaar dat ik het even vroeg :)

12. nikton

nikton Bekend lid

10 jan 2008
    703
    0
    16
    Ik maakte me rond die leeftijd ook zorgen of mijn zoontje wel zou gaan leren praten. En ineens begon hij met praten, dingen aanwijzen die ik moest benoemen en dan ging hij het nazeggen.. Heel leuk. In korte tijd leerde hij veel woordjes.
    En inderdaad was hij meer bezig met zijn motoriek. Hij klom overal op en af en liep vroeg. Ik snap dat je door je middelste wat meer zorgen maakt, maar geef het nog even tijd voor je naar een logopedist stapt.

13. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier was dat ook zo, had er toen ook nog over gevraagd op het Cb als hij 5 woordjes kende was het goed en toen ik echt ging denken waren het er wel een paar meer.

Maar meneer had zich hier ook eerst op dr motoriek gestort liep bij 11 maanden

Deel Deze Pagina