Yes een peuter puber!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Hopsatee, 25 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

#1 Hopsatee, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mrt 2017
    Wij hebben een peuter puber hoera!
    De laatste dagen lijkt het nog net even erger. Als hij een "nee" te horen krijgt loopt hij weg naar bijv. zijn speelgoed, kijkt ons aan begint alles door de kamer te smijten.

Voorbeeld 1: kijkt televisie maar staat op van z'n stoeltje en gaat met een autootje over de televisie rijden. Ik loop naar hem toe ga bij hem zitten en zeg dat hij dat niet mag doen omdat de televisie stuk gaat maar dat hij wel ergens anders net het autootje mag spelen. Stopt even, gaat weer zitten om vervolgens weer op te staan en het weer te doen. Ik loop weer naar hem toe, herhaal het wat ik net zei, en zeg dat ik anders het autootje afpak en wegzet. Weer opnieuw doet rijdt hij met het autootje over het scherm. Ik loop naar hem toe leg het uit en pak het autootje af. Zoontje loopt naar zijn speelhoek pakt zijn autogarage, kijkt me aan en smijt de garage door de kamer.

Voorbeeld 2: hij mag kiezen wat hij op zijn brood wil (helpt ook mee smeren) zit aan tafel neemt 1 hap en zegt nee: jam. Ik zeg dat hij voor dit beleg heeft gekozen en dat hij er een met jam mag als hij deze op gegeten heeft. Begint heel hard te gillen en te huilen waarop ik zeg dat ik begrijp dat hij dat vervelend vindt maar dat hij gekozen heeft voor pindakaas. Dat hij dat eerst moet opeten en dan jam krijgt. Huilt nog harder en zegt "nee niet eten" waarop ik aangeef dat hij ook kan kiezen om niet te eten maar dat hij geen andere boterham krijgt. Hij kijkt me aan,pakt zijn bord en smijt hem op de grond en ik kan hem nog net behoeden om zijn beker melk erachter aan te gooien.

Dit gaat een paar keer zo op een dag na een "nee". Hij kijkt je echt aan van: wacht maar!! Gooit het op de grond en kijkt je dan aan voor een reactie.

En die reactie vind ik moeilijk want het is absoluut uit proberen, kijken hoe ver hij kan gaan. We benoemen nu dan dat we niet willen dat hij dat doet en zetten hem op de trap. 2minuutjes later haal ik hem weer op en benoem nogmaals wat niet mocht en wat wel mocht. Meestal gaat hij daarna lief spelen.

Maar even zo vaak krijgt hij een mega driftbui na het smijten en weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik goed aan doe. We zijn er echt consequent in en ik denk dat het een kwestie van herhalen en tijd is maar vermoeiend is het wel. En goede praktische tips of ervaringen zijn erg welkom! Ik ben niet perse voor straffen en dus opde trap zetten maar ik wil ook geen kind dat altijd zijn zin wil doordrijven en ook zijn zin krijgt. Hij is 2,5 overigens!

2. Lisa2

Lisa2 Fanatiek lid

21 apr 2013
    3.540
    1.551
    113
    Het is een fase, het is een fase, het is een fase haha. Dat zei ik steeds maar.
    Het lijkt me dat je goed handelt. Ik zou het precies hetzelfde gedaan hebben in jouw geval. Tis inderdaad herhalen , herhalen, herhalen. En hier gaat ze ook 2 minuten in de gang als het genoeg is. Tis echt uitproberen Hoe ver ze kunnen gaan. Consequent blijven en op een gegeven moment wordt het weer beter. Ik kon toen met mijn 2 jarige peuterpuber echt niet meer naar de winkels. Gelukkig gaat dat nu weer beter.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    #3 tupp, 25 mrt 2017
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2017
    Goed zo, hou vol!
    Klopt helemaal
    Klopt ook.

Heel herkenbaar. Goed bezig. En verder sluit ik me helemaal aan bij "adem in, adem uit, het is een fááááse" Dat is een soort mantra die je steeds kun herhalen. Ik geloof wel dat die mantra minstens totdat ze al lang en breed het huis uit zijn, actueel blijft. Er is steeds wel weer een andere fase. Gelukkig zijn ze tussendoor ook wel heel lief. :D

Consequent zijn is echt het belangrijkste. -Heel veel jaren in het onderwijs en als moeder verder, waarin ik veel opvoedstijlen heb gezien en bestudeerd- is consequent en duidelijk zijn het belangrijkste. Het maakt in de regel niet uit wat je doet of waar je een grens precies legt. Als je echt ongewenst gedrag maar aanpakt door heel duidelijk te zijn over wat jij wel en niet wilt (en wat eventuele gevolgen zijn) en dat vervolgens echt consequent uit te voeren. Als je dat doet, komt het in de regel wel goed.

4. Hopsatee

Pfieuww blij dat het herkenbaar is in elk geval! Soms ben je er zo mee bezig en dan denk je inderdaad gaat dit ooit goed komen? Toch maar de mantra het is een fase weer gaan gebruiken haha!

5. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    🙋 ja hier hetzelfde gehad/nog steeds beetje...

Bljjf consequent, geduldig en denk het is een fase wanneer je weer is alle rijst van de grond plukt.. (denkend aan gisteravond zucht)

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    En... als je op je knietjes op de keukenvloer zit en eerst even een paar lelijke dingen denkt voordat het lukt om te zuchten en over te stappen op 'het is een fase het is een fase het is een fase'... dan is dat ook heel normaal. ;)

7. Hopsatee

Haha mooi altijd dat als je het niet zeker meer weet hier altijd herkenning te vinden valt! Bedankt ook voor je toevoeging, het zal inderdaad ook een fase zijn ja :)

8. Mammaaa

Mammaaa Fanatiek lid

5 mei 2015
    1.084
    694
    113
    Haha ja die lelijke dingen denk ik meestal al wanneer het vliegt.. 😂

9. Eke84

Eke84 Actief lid

17 apr 2015
    255
    25
    28
    Oh ja, het is een fase :) En nog maar het begin. Hier is onze zoon nu 4 jaar en 2 maanden en af en toe nog periodes met driftbuien en stout gedrag.

En kan je wel zeggen: de periodes dat hij stout is, duren nu veel minder lang (2 weken momenteel) en de periodes dat hij lief is, kunnen al een paar maanden duren.

Geduld, herhalen, en... blijven ademen :)

10. RoIn

RoIn VIP lid

3 feb 2014
    5.918
    595
    113
    Vrouw
    Ja.. ik ken het.. Mw kijkt nu al snel of ik mijn oorbellen in heb, kan ze daar ook even nijdig aan trekken... vooral omdat ze nu beseft dat slaan en knijpen niet mag. Dit is het volgende dat ze bedacht heeft.

Soms kan ik het heel goed hebben en soms moet ik echt even tot 10 tellen hoor..

Gelukkig is ze ook vaak heel lief en knuffelig!

11. Tonks

Tonks Bekend lid

5 jul 2014
    519
    53
    28
    Haha ik herken het ook😂 meneertje vindt nu ook dat het nodig is om even te melden waar hij precies mee gaat gooien, mooi voor mama want dan kan ik er nog optijd heenvliegen als hij zegt dat hij mijn telefoon heeft🤐

Deel Deze Pagina