Kind naar middelbare school tijd voor een smartphone?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Amarens, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    En zo ja, welke dan? En prepaid of een abonnement? Zelf heb ik een iphone6 en mijn man heeft een toestel van zijn werk. En ja ik weet dat wij anders in staan en tot nu toe heeft zoon geen behoefte aan gehad. Maar misschien moeten wij toch een keer aan geloven.
     
  2. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.219
    3.658
    113
    Hier zullen ze wel moeten op de middelbare. Ze krijgen roosterwijzigingen, huiswerk etc allemaal via de app door.
    Qua welke kan ik je niet adviseren. Dochter van 11 heeft mijn oude iphone 8 en zoon van 8 een iphone 6. Wij schuiven onze eigen telefoons altijd door.
    Dochter heeft nu sinds vorige maand een abbo omdat ze dan overal internet heeft. Hiervoor had ze een prepaid kaart net als zoon
     
    Amarens vindt dit leuk.
  3. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Hier schuiven wij de oude telefoons door. Alleen dochter heeft een nieuwe, maar zij is heel zuinig op haar spullen. Zoon niet.
    Wij hebben een klein abonnement, maar dat hoeft natuurlijk niet. Vind het gewoon makkelijker zonder opwaarderen etc.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.484
    8.331
    113
    Ik weet niet hoe ver je tegenwoordig nog komt op het VO zonder smartphone... Heel veel gaat inderdaad via apps als Magister en ook via groepsapps ed. De maatschappij is er nu eenmaal enorm op ingericht en dat zal alleen maar meer worden, denk ik. Ik zou hem dus zeker een smartphone geven en bij voorkeur nu al, nog op de basisschool, zodat hij er de komende maanden mee om kan leren gaan.

    Mijn dochter (groep 7) heeft een mobiel (oude van mijn man) met abonnement, vind het prettig en belangrijk dat ze nooit zonder beltegoed zit. De ene dag/week gebruikt ze hem heel veel en dan weer weken/maanden niet. De jongste (groep 5) heeft een mobiel (oude van mij) zonder simkaart, maar doet er eigenlijk niets mee.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  5. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Dank jullie wel, wij gaan toch kijken naar een telefoon voor hem. Denk wellicht met een kleine abonnement, lijkt mij toch makkelijk.
     
  6. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Denk toch wel handig. Ben net de aanmeldingsformulieren voor de middelbare school aan het doorlezen en daar vragen ze ook naar het mobiele nummer van de leerling.
     
  7. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja hier ook hoor. Ik heb gewoon niks ingevuld, het formulier is vandaag opgestuurd (hier moet het gewoon per post nog :o:). Ik ga ervan uit dat je het nummer ook later kan doorgeven.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Vast wel. Hier is de voorkeur voor digitaal doorgeven. Deze week maar doen, net vandaag het definitieve advies gekregen .
     
    Amarens vindt dit leuk.
  9. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Ja digitaal doorgeven heeft ook mijn voorkeur hoor ;) Was ook verbaasd dat het in een voldoende gefrankeerde envelop per post moest :roflmao: Wij hebben vandaag te horen gekregen dat zoon welkom is dus gelijk opgestuurd aangezien het bijna voorjaarsvakantie is.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  10. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Oh dat horen jullie vooraf? Wij moeten dus digitaal aanmelden (ouderwets met envelop haha) en dan een 1e keuze en 2e keuze doorgeven. Wel is het zo dat waar onze oudste heen wil, er niet geloot hoeft te worden, dus is er niet echt een reden om aan te nemen dat hij niet geplaatst wordt gelukkig.
     
  11. sidmick

    sidmick VIP lid

    23 jun 2008
    17.219
    3.658
    113
    Bij simyo heb je eventueel een prepaid kaart die automatisch opwaardeerd. Zodra er nog maar 2 euro opstaat word hij vanzelf opgewaardeerd en krijg zowel jij als je kind een berichtje
     
    Amarens vindt dit leuk.
  12. Jaimio

    Jaimio Fanatiek lid

    5 nov 2015
    1.371
    561
    113
    Vrouw
    Mijn dochter heeft een iPhone 7 prepaid. Ze wil een abonnement maar dat krijgt ze niet. Nu moet ze gewoon op de WiFi op school en daar zijn de grote spellen als Roblox en minecraft op geblokkeerd. Ik wil niet dat ze dat dan toch op haar eigen GB’s kan doen.
    Als ze naar een school ver weg was gegaan (of volgend jaar alsnog gaat) waar ze met het openbaar vervoer heen moet dan zal ze wel een abonnement krijgen zodat ze de ov apps onderweg kan zien.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  13. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Hier ook gelukkig geen loting. Ja wij hebben gisteren te horen gekregen dat hij mag komen omdat hij tot gisteren in groep 7 zat. Wij moesten wachten op de m8 uitslagen en op een overleg met de orthopedagoog, de afdelingsleider, iber en het kind. Het kind is nu goedgekeurd :o:
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  14. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Oh zo! Dat is ook een stap zeg, maar fijn dat het geregeld is. Wij hebben het daar vorig jaar ook over gehad, maar zoon wilde zelf heel graag het jaar afsluiten met de musical en kamp etc.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  15. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Is zeker een stap (vooral voor ons als ouders, slapeloze nachten van gehad hoor). Maar ondertussen wel tot de conclusie gekomen dat het voor hem het beste is, hij wil zelf heel graag en heeft het gisteren allemaal verteld.
    Is een lastige keuze omdat je pas achteraf weet hoe het uitpakt. Een jaar in groep 8 en sterk naar het vo is ook normaal gesproken mijn voorkeur.
     
  16. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.806
    32.713
    113
    Als hij zelf graag wil komt het vast goed! Onze zoon twijfelde heel erg en daarom was het voor ons geen goed idee, maar kan me goed voorstellen dat je er slapeloze nachten van hebt gehad.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  17. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Spannend dat hij goedgekeurd is en de overstap mag maken!

    Hier heeft zoon iphone se (ook tweedehands goed te doen) maar als je zelf een iphone hebt, dan heb je meer 'controle'. Hier moeten ze toestemming vragen, digitaal, om een app te installeren. Ook kan ik zien waar ze zijn en wel een abbo, kosten zijn nihil. Het fijne is dat ze gewoon altijd bereikbaar zijn en wifi is niet overal even betrouwbaar.
    Nu is mijn zoon 10 maar die heeft hem al 1,5 jr en jouw zoon begint net met hoe werkt een telefoon, hoe kom ik over als ik iets schrijf, hoe 'lees' ik de appjes van anderen, het is platte tekst dus geen emotie, dat kan ook lastig zijn.
    Hoe gaan ze om in app groepen en gedrag van anderen?
    Hij gaat niet alleen naar een andere school met andere dynamiek ook dit soort dingen komen om de hoek kijken.
     
    Amarens vindt dit leuk.
  18. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Met die apps gaat het goed komen daar ben ik niet zo bang voor. Dat hij geen eigen telefoon heeft, betekent niet dat hij nooit appt of mailt. Een van de reden waarom hij niks met die appgroepen heeft, is dat het weinig functioneel is en nogal onzinnig. Oh ja fortnite wordt tegenwoordig ook als chat gebruikt om s ochtends af te spreken hoe laat ze s middags gaan voetballen :roflmao::o::roflmao: Maar op de middelbare school is zn app groep wellicht handig ivm huiswerk (hoop ik dan :roflmao:) dus het wordt vanzelf functioneel.
     
  19. Shay25

    Shay25 Fanatiek lid

    16 okt 2018
    2.640
    2.375
    113
    Vrouw
    Ik dacht dat ook huiswerk en app groepen; maar dat resulteert vooral in; shit morgen geschiedenis wat moeten we ookal weer leren? Wie heeft er een samenvatting? etc... nope niet functioneel hahahahaa
     
  20. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Hier hadden ze gelijk wel een telefoon nodig op school. ( whatsapp groep van de klas voor huiswerk, codes voor de ipad et cetera)

    Wij hebben een nieuwe voor onze dochter gekocht. Dezelfde als ik heb.
    We hebben dan een abbo van Vodafone. Red together. Daar hebben we 160 GB data en geen belkosten.
    Straks gaat onze zoon er ook bij.

    Extreem veel data en we krijgen dat natuurlijk nooit op. Maar ik vind het wel zo prettig dat ze gewoon overal kan internetten en eventueel netflix kan kijken ( als ze angstig mocht zijn of zo)

    Ze zit er weinig op. Ze gebruikt hem gewoon hetzelfde als mijn man en ik doen. Al vanaf groep 7 aan de telefoon laten wennen en dan is het niet meer zo bijzonder.
     

Deel Deze Pagina