Sinds 2 weken proberen wij onze dochter te laten wennen aan opvolgmelk. Onze oudste 2 hebben altijd kruidvat merk gehad, dus deze nu ook gehaald. Tot 3x toe heeft ze hier een heftige reactie op: Rode vlekken met witte bultjes waar ze geknoeid heeft (dit heeft ze niet als het gemengd is met borstvoeding) en ze spuugt alles uit. Als het gemengd is met bv, dan 1-2 uren later komt alles er uit, is het alleen kv dan binnen 5 minuten. Hierdoor heeft ze een aversie ontwikkeld tegen de fles, waardoor het gister een "gevecht" van een uur is geweest om haar uit de fles te laten drinken. Drinkt ze het eindelijk op....kotst ze alles weer uit, het kwam zelfs uit haar neus! Hallo schuldgevoel De afgelopen 2 weken heeft ze op mijn werkdagen maar 2x gedronken....'s ochtends bij mij en 's avonds. Vervolgens komt ze 's nachts ook weer. Ik wil toch echt de voeding van de middag afbouwen, omdat mijn kolfrecht over een week afloopt en ze wel gewoon het vocht nodig heeft. Heeft iemand ervaring of tips? In mijn ogen is ze nergens allergisch voor, omdat ze verder alles met de pot mee eet en nergens op reageert......
Ik zou in elk geval geen opvolgmelk meer geven, lijkt me vrij duidelijk dat ze daar niet tegen kan. Als ze op werkdagen 3-4 keer per dag bij jou kan drinken en op andere dagen gewoon onbeperkt, dan is het niet nodig om nog andere zuivel te geven. Laat haar iets anders drinken, uit een beker, bijvoorbeeld water of thee of slappe diksap. Als je kind 9 maanden wordt stopt meestal het recht om doorbetaals te mogen kolven. Maar in je pauzes mag je het gewoon blijven doen hoor! Daarnaast, in een aantal CAO's heb je ook een jaar voedrecht. Moeite waard om even na te kijken.
Heb overleg gehad met leidinggevende en mag nog een maand kolven om die middagvoeding af te bouwen. Contact gehad met de huisarts en die vermoed een allergie voor gedroogde koemelkeiwit. Dinsdag even bespreken over hoe nu verder... Of nog tot 1 jaar vol zien te houden, of over op HA of pepti. Voor nu krijgt ze elke middag een fles afgekolfde melk en dat lijkt nu goed te gaan! Ze heeft nu 3 dagen zonder al te veel tegenstrubbelingen een fles gedronken, dus dat lijkt de goede kant op te gaan!
Met 9 maanden krijgen de meeste kinderen voldoende zuivel binnen als ze bij het opstaan, als mama thuiskomt van het werk en bij het slapengaan borst krijgen, met daarnaast op vrije dagen en in de nachten onbeperkt. De druk om te *moeten* kolven is dan weg!