Dochter gefilmd in het kleedhokje :-(

Discussie in 'De lounge' gestart door Kwek, 16 jan 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    Als moeder van 2 dochters zou ik het er niet bij laten en er zeker melding van maken zodat die jongen er niet zomaar mee weg komt. Hij is 12, en puber of niet, die weten echt wel dat dat filmen niet mag en dat daar consequenties aan zitten.

Als moeder van 2 zoons zou ik ook willen dat er actie werd ondernomen. De gedachte "van kwaad tot erger" vind ik vreselijk. Nu was het alleen "ongemerkt" filmen maar wie zegt dat het de volgende keer ook daarbij blijft?
    En wat moet je met zo'n filmpje? Wat doet hij er mee?

Tannie, CoffeeJunkie en Paardenbloem vinden dit leuk.
  2. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    Gevolgen overzien waarschijnlijk niet, maar weten dat het niet mag toch zeker wel?! En ook dat als jr iets doet wat niet mag daar consequenties aan vast zitten en je er echt niet altijd met een "sorry" vanaf komt

CoffeeJunkie, Paardenbloem en fanona vinden dit leuk.
  3. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Er is een heel groot verschil tussen fout en fout. Een foto van haar maken terwijl ze op straat loopt is ook fout, maar lang niet zo fout als een foto maken van haar in een pashokje, naakt. Dat laatste is fout op heel veel fronten, wat een 12 jarige echt nog niet helemaal begrijpt/weet.

4. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.150
    113
    Home
    Volgens mij weten 12 jarigen wel dat dit niet mag
    De gevolgen niet weten daar kan ik wel bij komen maar niet weten dat je naakte meisjes niet mag filmen? Dat is toch wel heel ernstig als hij dat niet wist

En wat wil hij met dit filmpje? Wie weet heeft hij het al naar een ander gestuurd oid

5. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Ik zou echt laaiend zijn op het zwembad dat ze je niet metéén hebben ingelicht en hebben betrokken bij de gesprekken en het besluit over aangifte en het wissen van het filmpje! Zijn ze nou helemaal...!

Los van een evt aangifte tegen de jongen, een gesprek met politie of een advocaat mbt juridische stappen richting het zwembad lijkt me zeker op zijn plaats, zij hebben echt niet het recht hier zonder overleg met jou over te beslissen!

Maar wat er is gebeurd is gebeurd, het filmpje is weg, als je dochter van niets weet zou ik haar misschien niet inlichten en met de politie overleggen wat voor nut een aangifte tegen de jongen voor zin kan hebben (mn om hem goed onder toezicht te houden en evt hulpverlening op te starten).

Maar ik vind het zwembad hierinmisschien nog wel fouter dan de jongen..

Bailey07 vindt dit leuk.
  6. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Die reactie lees ik bij meerdere; maar als ik het goed begrijp (misschien doe ik dat niet) hebben die in samenspraak met de politie gehandeld?

7. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.264
    113
    Centrum België
    Hallo iedereen, bedankt voor de reacties.

Ben vanochtend naar het politiecommissariaat geweest.

* Filmpje is gewist op vraag van de moeder van de 2-ling, omdat haar kinderen er niet herkenbaar zouden opstaan. Zij blijkt ook de jongen en zijn moeder te kennen
    * Jongen is meegenomen naar het commissariaat, samen met zijn moeder. GSM werd afgenomen - beelden werden niet gekopieerd en/of verspreid en voor onbepaalde tijd mag hij het zwembad niet meer in
    * Het zwembad kon ons niet contacteren, aangezien ze geen naam hebben van ons dus daarin treft geen schuld
    * Ivm klacht indienen: daarover was de politie duidelijk; kan en mag, maar kans op gevolg is zo goed als nihil. Alleen zal de naam van die jongen in nog dikkere letters in het politiebestand verschijnen dan nu al het geval zal zijn.

Maar nu toppunt van al: krijg net telefoon. Mijn dochter zou er (gelukkig) niet opstaan? Maar dat lijkt me zo haaks met de gedetailleerde verklaring van de dame van de kassa?
    In dit opzicht is de zaak naar ons toe dus gesloten want kan niet gecontroleerd worden owv gewiste beelden.

Ik weet niet wat ik er van moet denken, maar wat ik wel weet is dat ik me emotioneel zo nooit meer wil voelen!

8. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ik zou mijn dochter niet inlichten, wel aangifte doen (kan dat als het slachtoffer het zelf niet weet?)

9. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    Een 12 jarige weet mijn inziens echt wel dat naakt fotograferen veel erger is dan op straat iemand. En zal dan ook snappen dat die straf hoger is. Net als verschil tussen een snoepje pikken of een portemonnee.
    Als een 12 jarige niet weet dat naakt fotograferen ècht heel fout is is iets aan de hand met hem en/of opvoeding

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik zou ook aangifte doen en een klacht neerleggen bij het zwembad. Zwembad kan deze jongen bv ook (tijdelijk) de toegang ontzeggen, en bij dit soort misdragingen vind ik dat zeer voor de hand liggend qua consequentie vanaf het zwembad zelf. Naast dus nog die aangifte bij politie. Ik verwacht strafrechtelijk geen zware straf, aangezien hij pas 12 is, maar ik vind dit toch wel ernstig genoeg voor een ‘officiele tik over de vingers’ zeg maar...

11. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ah ik lees dit nu na mijn reactie, goed dat je gegaan bent! En ik vind dit vanuit de politie wel positief klinken qua aanpak.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    laat maar ;) je zag het zelf al

Fuddey vindt dit leuk.
  13. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Precies, zelfs al was hij zich echt van geen kwaad bewust (en dat geloof ik echt niet bij zo stiekem onder en boven het hokje filmen, dat is bewust stiekem omdat hij weet dat het niet door de beugel kan), dan nóg is een consequentie op zijn plaats juist zodat hij leert dat dit écht niet kan.

Paardenbloem vindt dit leuk.
  14. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.873
    5.150
    113
    Home
    Toch vind ik het vreemd er staan dus meerdere kinderen op hoezo dan de beelden wissen als 1 moeder dit vraagt terwijl de rest ze nog niet hebben gezien ?

SAARC, CoffeeJunkie, Paardenbloem en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.042
    16.548
    113
    Huh? Eerst zeggen ze dat je stappen mag/kan ondernemen EN dat ze je niet konden contacten omdat ze geen gegevens van je hebben. Vervolgens bellen ze je na het gesprek op dat je dochter er niet opstaat terwijl de beelden al gewist zijn en het dus niet meer te controleren valt, maar daarvoor wel zeggen dat je stappen kn ondernemen? Hier klopt iets niet...

SAARC en Paardenbloem vinden dit leuk.
  16. Valerie

Valerie Fanatiek lid

22 jun 2007
    4.206
    1.041
    113
    Vrouw
    Precies mijn gedachte! Iemand vraagt om het vernietigen van bewijsmateriaal en de politie doet dat gewoon? Heel vreemd...

En hoe weten ze nu dan ineens dat jouw dochter niet op het filmpje (wat dus al verwijderd is) heeft gestaan? Dit kan niet eens meer gecontroleerd worden...

Paardenbloem vindt dit leuk.
  17. smax

smax Fanatiek lid

15 feb 2018
    1.955
    1.042
    113
    Vrouw
    Ik zou wel met de zedenpolitie in jouw regio contact opnemen.
    Het is dan vaak niet dat zo’n jongen een straf krijgt, maar er wordt wel met hem gepraat en duidelijk uitgelegd dat dit niet door de beugel kan.

Edit: zie dat je al contact hebt gehad. Had de laatste berichten niet gelezen.

18. hoop28

hoop28 Fanatiek lid

29 apr 2015
    1.247
    550
    113
    Vrouw
    Heftig zeg. Dat je dochter er niet op kan hebben gestaan Is natuurlijk grote onzin. Ik denk dat ze beseffen dat ze een fout hebben gemaakt en dat op deze manier proberen weg te moffelen. Maar daar schiet je niets mee op.

Ik begrijp dat je je zo nooit meer wilt voelen. Dit lijkt me echt een nachtmerrie. Hopelijk gebeuren dit soort dingen niet weer. En wees echt trots op je dochter dat ze hiermee naar je toe Is gegaan! En dat ze hebben kunnen nagaan dat het filmpje niet geupload Is.

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Ik zou het er nu verder bij laten;
    - De jongen mag een tijd niet in het zwembad komen
    - Hij moest met zijn moeder bij het zwembad komen praten
    - Hij moest met zijn moeder zich bij de politie melden
    - Daarnaast heeft de politie een dossier met zijn naam er in.

Politie zegt zelf ook dat er verder toch niet echt iets mee gedaan gaat worden....

Mijn zoon zou zich werkelijk kapot schamen als hij met mij naar het zwembad of de politie moet, dat maakt ook echt wel indruk op een 12 jarige. Ze hebben hem daar vast niet over zijn bol geaaid, dus dit lijkt me voor nu straf ‘genoeg’ (van mij zou hij nog extra op zijn donder krijgen en ik zou hem zijn excuses aan de meisjes laten aanbieden).

Wel ontzettend goed dat je dochter dit gemeld heeft trouwens! Dat zou ik haar nog eens vertellen.

merah en Louise11110 vinden dit leuk.
  20. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik vind je vergelijking niet kloppend al maakt het wel duidelijk dat je mijn reactie niet goed gelezen hebt en/of mijn reactie niet goed begrijpt.
    Over je vergelijking:
    De directe gevolgen van iets(snoep, portemonnee) stelen zijn veel duidelijker en de "waarde" ervan inschatten is veel makkelijker. De waarde hangt over het algemeen samen met het leed dat je veroorzaakt.

Om duidelijk te begrijpen dat een naakt foto veel erger is dan een foto met kleding is niet zo makkelijk als jij beweert. Zo moet je bijvoorbeeld begrijpen dat je de privacy, het gevoel van veiligheid enz van iemand aantast. Een gemiddelde 12 jarige kan dit echt nog niet. Ja hij weet huis wel dat je niet ongevraagd foto's moet maken, omdat dit gezegd wordt. Net als je mag geen snoepje pikken, je mag niet schelden, je mag niet slaan enz.
    Maar hoeveel dingen die je niet mag doe je toch, als kind zijnde, maar ook als volwassenen.
    Er zit dus best een groot verschil in "weten" dat iets fout is en echt begrijpen dat iets fout is.

Toevoeging: natuurlijk moeten er consequenties zijn! Nergens en door niemand in dit topic wordt beweert van niet.

Maar goed ik wil het topic niet kapen met een discussie.

Athina en Emilie69 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina