Is niet van tegenwoordig hoor! Voor wat ik me kan herinneren is dat al zo. In speelgoedboeken staan jongens op de foto met auto's en meiden met barbies. Jongens blauw en auto's meiden roze en poppen. Gelukkig wordt het als normaler beschouwd als een meisje met auto's wil spelen en jongens met poppen. Vind er ook niks mis mee. Emma is een echt meisje meisje , maar Julia vind zowel poppen als auto's te gek. Zij kiest eerder voor blauw en jongensachtige speelgoed. Cars vinden ze niet interessant trouwens (gelukkig want ik vind het zelf echt niks aan haha) Heerlijk dat jouw zoontje zo leuk meedoet op frozen
Maar maak je je zorgen dan? De opmerking jongen zonder piemel zegt denk ik meer dan het gek zijn van cars.
Mijn dochter ook! Haar favo kleuren zijn blauw en groen, en die staan haar het beste. Qua kleren valt het reuze mee vind ik, ik kom heel weinig roze kleding tegen vanaf maat 104 en verder.
Dat is zeer zeker wel een recent fenomeen. Natuurlijk werd er altijd al een onderscheid gemaakt tussen speelgoed voor jongens of voor meisjes. Maar die hysterische segmentering in blauw en stoer voor jongens en roos een schattig voor meisjes is echt iets van de laatste tien jaar ofzo. En bloedirritant.
Vind je dat? Tot 30 jaar geleden droegen meisjes amper ooit een broek, daarvoor hadden ze meisjes en jongensscholen, en waren de taken in huis voor meisjes heel anders dan voor jongens. Ik vind het heel apart dat mensen denken dat onderscheid in seksen nu groter is dan vroeger..
Qua fan zijn van cars e.d. zou ik het lekker laten gaan...en meisjes hoeven idd geen roze te dragen per se. Wel zou ik mijn zoontje niet in rokjes of jurkjes naar school laten gaan...en ja die ouders zijn er. Daar trek ik dus echt een grens. Is even niet op jouw dochter van toepassing uiteraard maar daar dacht ik ineens aan.
Het onderscheid is er nu meer qua speelgoed denk ik vooral. Je had vroeger geen blauwe en rose versie van hetzelfde speelgoed.. Denk dat dat gewoon de afgelopen jaren hip is en dat het meer is geworden omdat mensen het blijkbaar erg leuk vinden. Het ligt vooral in de winkels omdat het verkoopt...
Natuurlijk is het onderscheid tussen seksen kleiner geworden. En gelukkig maar. Maar de marketing errond is zeker wel extremer geworden. Ik bedoel: roze en paarse lego speciaal voor meisjes? Waar halen ze het toch? Ik was als kind perfect gelukkig met mijn 'normale' lego hoor.
Mijn dochter is een echt 'meisjes-meisje' ze speelt de hele dag met haar poppen, is dol op armbandjes en al dat andere meisjes spul. Maaaaaaar haar pop gaat boodschappen doen met de duplo trein. Op tv kijkt ze graag naar brandweerman Sam en buiten is ze dol op voetballen. Ze is helemaal onder de indruk van vrachtwagens, graafmachines, traktor en al dat andere grotere wegverkeer. Een mooie mix denk ik!
30 jaar geleden was ik 8, toen droegen meisjes ook broeken hoor! Zo heel anders dan nu was het nou ook weer niet En dat van die scholen en taken is van veeeel langer geleden dan 30 jaar. Ik denk trouwens dat het wel klopt dat het onderscheid nu groter is bij speelgoed en tv. 30 jaar geleden was roze nog niet zo enorm in, werden bepaalde dingen gewoon gebracht voor jongens en meisjes (lego bijvoorbeeld). Tuurlijk had je toen ook barbies en my little ponies en weet ik veel. Maar die enorme roze golf was er gewoon niet.
En nu ik erover denk, 30 jaar geleden was ik kind (ben ik al zo oud?). En ik droeg wel degelijk voortdurend broeken hoor. En mijn scholen waren allemaal gemengd.
Ik ben bijna 43, au, en droeg als kind zowel broeken als rokjes en zowel gympen als sandaaltjes en heb altijd met jongens in de klas gezeten en gespeeld en m'n vader hielp ook gewoon mee in het huishouden en verzorging van de kinderen. De vader van m'n man was wel iets ouderwetser ingesteld maar denk dat het wel iets langer teruggaat dan 30 jaar, het grote onderscheid tussen de seksen