Dochter 1,5 jaar geen melk meer!?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Shaana, 30 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dag allemaal,

Mijn dochtertje drinkt sinds ze 15, 16 maandjes is geen melk meer. Als ontbijtje kreeg ze altijd een fles pap (uit een bordje vertikte ze gewoon) en savonds voor het slapen gaan dronk ze ook altijd nog een flesje melk.
    Soms wat meer, als ze slecht had gegeten.
    Pap drinken dat doet ze al sinds 2 weken niet meer. Ik geef haar dan gewoon brood.
    Maar melk voor het slapen gaan, daar is ze al een paar maanden mee gestopt.
    Verder is ze geen fan van yoghurt... Dus krijgt nauwelijks tot helemaal niks meer binnen wat zuivel betreft.
    Nou vroeg ik me af of dit 'erg' is? In mijn beleving is me dochtertje vroeg gestopt met het drinken van melk.
    Maar is dat ook echt zo?

2. Boommm

Boommm Niet meer actief

Ze kreeg met de pap en melkfles veel te veel binnen.

Vanaf een jaar hoeven ze nog maar 300ml nodig. Maar dit kan ook bijvoorbeeld kaas op brood zijn.

Hier drinkt N ook niet graag melk. Maar bij de lunch krijgt ze een glaasje melk met een klein beetje roosvicee er door, dit vind ze wel erg lekker.
    Ook maak ik regelmatig smoothies met yoghurt of bijv kokosmelk.
    In het weekend mogen ze een Danoontje en door de weeks af en toe yoghurt net vers fruit. Ik denk dat ze hier ook niet elke dag precies aan de 300 komen.

3. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Als ik het dan zo lees, zou ik wat meer zuivel producten kunnen aanbieden ipv melk.
    Kaas vind ze ook niet lekker, behalve dan als het een tosti is :p
    Danoontje, kwark oid vind ze ook maar niks. Of 1 a 2 hapjes en dan heeft ze het wel weer gezien.
    Dus ik ben wat dat betreft een beetje ten einde raad...
    Eten over het algemeen gaat prima. Houd van fruit, crackers, noem maar op en tijdens het avondeten gaat het ook prima. Maakt een indruk dat ze altijd lekker voldaan is. Maar enkel die melk, daar stoor ik me een beetje aan...

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je kan eens proberen of ze rijstmelk met extra calcium lekker vindt, of sojamelk? Of zelf pudding maken vindt ze misschien wel leuk? Sojayoghurt? Geitenmelk?

Geen melk drinken is niet erg, maar je moet natuurlijk wel zorgen dat ze voldoende calcium binnenkrijgt.

5. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Je hebt van Alpro groei (soja)melk. Daar zitten extra vitaminen en calcium aan toegevoegd. Dit spul is zoeter dan melk.

6. Lisa1987

Lisa1987 Fanatiek lid

11 sep 2013
    1.845
    183
    63
    Vrouw
    Hier ook een tijdje geen melk gedronken. Dan maakte ik een bananen smoothie met melk, kreeg hij kaas, boter met extra calcium, dat soort dingen.
    Je zou ook milk&fruit kunnen proberen, zit een smaakje aan. Sinds een paar maanden is hij ineens weer melk gaan drinken.

7. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.769
    2.184
    113
    Sojamelk is voor kleintjes niet aan te raden, dat gooit hun hormonen in de war. Rijstemeel of kokosmelk kan wel maar dat is natuurlijk geen vervanger van melk.
    Misschien karnemelk met siroop of honing?

8. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Aangeraden door de kinderarts ivm koemelkallergie, dus zo slecht zal het niet zijn.

9. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Sojamelk kan, zolang het geen liters per dag zijn. Rijstmelk met extra calcium is wel een goeie vervanger voor koemelk, zolang je zorgt dat je baby de vetten en vitamines die naast calcium koemelk zo belangrijk maken, uit andere voeding haalt (bijvoorbeeld roomboter gebruiken, room toevoegen aan soep, en extra fruit geven).

Advies van de diƫtiste bij mijn kma kind trouwens.

10. Roty

Roty Actief lid

22 apr 2015
    449
    74
    28
    Misschien karnemelk?

Er is ook een site melkmoetniet.be.

Hier geven ze alternatieven om calcium binnen te krijgen.

11. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    #11 Shaana, 30 jul 2017
    Laatst bewerkt: 30 jul 2017
    Ik zie verschillende vervangers voorbij zien komen waar ik zelf niet aan gedacht zou hebben. Hoefde me nooit eerder hierin te verdiepen :D Ik ga een paar proberen en hopen dat het aanslaat. Hebben jullie nog meer tips of receptjes?

12. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.301
    10.271
    113
    Zelf zou ik dan kiezen voor fruit pureren met yoghurt of melk. Wil je er een smoothie van maken kiezen wij voor bevroren fruit, bijvoorbeeld banaan in de diepvries stoppen. Bevoreren fruit naar keuze met een scheut melk en yoghurt met een banaan krijg je zoete smoothie zonder extra suiker.

Onze uk lust yoghurt pas sinds hij bijna 2 was. De milde yoghurt van de melkan is erg aan te raden. Wij lieten hem elke keer een hap proeven.
    Hangop is ook erg lekker, misschien griekse yoghurt?

Onze uk dronk warme melk liever dan koude melk, wil ze dat misschien wel?

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.772
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Onze kinderen hebben geen melk meer gedronken sinds ze zijn gestopt met borstvoeding (beide ongeveer 1,5). Ze zijn nu ruim 3,5 en bijna 7 en leven nog steeds.

De jongste eet wel eens kaas. De oudste eet alleen 'tosti-kaas'. Tegenwoordig eten ze vaak ook wel een bakje vla of griekse yoghurt ofzo, maar rond die leeftijd van 1,5 nog niet hoor.

Telt Valess als zuivel, trouwens? Want dat eten we ongeveer wekelijks.

Roos12 vindt dit leuk.
  14. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.645
    1.251
    113
    randstad
    Onze dochter vind yoghurt ook niet super maar die eet als toetje vaak volle kwatk of griekse yoghurt. Denk net wat milder van smaak voor haar.

15. samhh

samhh Actief lid

6 jul 2014
    147
    1
    18
    Mijn dochter is bijna 2,5 en drinkt al maanden geen melk meer. Ze is gelukkig wel gek op vla en yoghurt, dus dat krijgt ze wel regelmatig. Eerst wilde ze nog wel eens optimel, maar die liefde is ook al weer over. Nu is ze gek op chocolademelk. Dus daar krijgt ze elke dag een beker van. Ik ga er maar vanuit dat er wel weer een moment komt dat ze weer melk gaat drinken.

16. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ons zoontje is ook fan van de smoothies :D ''smoothie, smoothie!!''

Maar inderdaad, soms zijn ze ineens klaar met melk of iets anders. Mijn zoontje wilde ineens geen kaas meer (eerst bleef hij het maar eten), en nu is zijn liefde voor kaas ineens weer terug.

17. Liefste baby

Liefste baby Actief lid

3 jul 2014
    189
    7
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb op een gegeven moment ook sojamelk gegeven aan mij zoon van toen 2 jaar oud ivm darmproblemen totdat ik me ging inlezen over soja en toen ben ik er gelijk mee gestopt. Ik weet natuurlijk niet of het allemaal waar is, maar ik neem het risico niet, klein voorbeeldje:

Gezondheidsproblemen bij kinderen Zoals al eerder is genoemd bevat sojamelk stoffen die vergelijkbaar zijn met het vrouwelijke hormoon oestrogeen. Jonge kinderen nemen de isoflavonen in vergelijking met oudere mensen beter op. Deze opname van isoflavonen kan worden vergeleken met de inname van vijf anticonceptiepillen per dag. Lange termijn gevolgen zijn vooralsnog onbekend maar uit dierproeven is wel gebleken dat een hoge dosis van deze stof wel degelijk gevolgen heeft voor de mannelijke geslachtsorganen en mogelijkerwijs verband houdt met onvruchtbaarheid bij mannen.

18. Shaana

Shaana Bekend lid

7 apr 2014
    886
    23
    18
    Dank jullie wel voor de reacties. Tips waar ik een hoop mee kan!
    Ik dacht dat er na melk geen wereld meer bestond blijkt nu :p
    Want je hebt eigenlijk zoveel vervangers! Weet nu al dat chocomel gaat werken bij me dochtertje, maar goed dat moet ook met mate vanwege de suikers.
    Smoothie wil ik ook wel een kans geven.
    Heb (bijna) alle soorten yoghurt al geprobeerd, van grieks tot volle kwark, vla en dergelijke.
    Alsof ze niet van die dikte houd of zo. Zodra ik erin slaag om een hapje te geven, weet ze niet hoe snel ze het eruit moet spugen. :D
    Wie weet komt dat nog wel...
    Dank jullie wel :)

Deel Deze Pagina