Onze dochter heeft best wat klachten. Altijd verkouden, altijd oorontsteking (daarvoor as vrijdag naar de kno), eczeem op romp, knieholten en schouders, (verborgen) reflux, noem maar op. We hebben al heel wat huisartsen bezocht in haar korte leventje en verschillende "tips" meegekregen. Geen zwitsal, geen wasmiddel met geur, geen wasverzachter, niet te vaak in bad, nutriton gebruiken, zantac gehad voor de reflux. Het maakt allemaal geen verschil! We zijn daarom ruim anderhalve week geleden begonnen met een koemelk-vrij dieet. Ze krijgt nu Nutrilon pepti en voor de tussendoortjes en toetjes pakken we dingen waar geen koemelk in verwerkt is. Hoe lang moeten we dit blijven doen willen we verschil kunnen merken? Het is maar een probeersel natuurlijk, baat het niet dan schaadt het niet. Maar wanneer kunnen we nou zeggen of het wel of niet te wijten is aan koemelk?
Een week of 2 merk je heel er goed verschil als het goed is. Mijn zoontje kreeg geen uitslag maar kon het van binnen zeg maar niet verdragen en merkte ik met 2 dagen al verbetering met het drinken. Eczeem duurt iets langer.
Hier merkten we na twee dagen verschil met de reflux en onrust, ze had geen eczeem oid, daarbij duurt het vaak ook langer voor je verschil merkt. Na nog wat dagen was ze echt duidelijk klachtenvrij (sliep veel beter en stiller (eerst 'knorde' ze heel hard in haar slaap en hoorde je haar vaak klokken en hard slikken), was ook echt ineens veel rustiger ipv continu gespannen, en vooral spuugde ze minder en keek ze niet meer pijnlijk als ze wel een beetje spuugde). (En nu provoceer ik soms even, door een slok melk te drinken, en dan merk ik ook meteen verschil; ze begint dan vrij snel weer te kokhalzen en te spugen.)
Ik denk dat je het inmiddels wel gemerkt zou moeten hebben... Maar vaak wordt een periode aangehouden van 4 weken dacht ik.
Wij zijn ook overgestapt van standaard naar pepti enwe merkten eigenlijk direct verschil. Suzannah heeft heel veel kramp en darm problemen en ze heeft nu al 2dgn geen pijn meer! Als je potjes geeft moet je wel goed op het label kijken. Maandag had ik een potje waar toch koemelk inzat en ze had direct weer kramp. Ze zeggen dat je 4wkn over moet en dan kan je provoseren. En exceem heeft wel 2 tot 4 wkn nodig om te genezen dus dat zal je noet snel zien dat het beter gaat. Wij geven ook geen koemelk meer en nu maar hopen dat onze kindjes opknappen
Wat super dat Suzannah er zo goed op reageert! Zou toch wat zijn zeg als dát de oorzaak van alle ellende met haar zou zijn he?! Ik duim voor je! En hier...tja...die darm-probleempjes (veel windjes vooral en daardoor krampjes) waren vooral de eerste 5 maanden erg aanwezig. Nu valt dat reuze mee, dus kan het daar niet zo aan merken. Ik hoop dan maar dat we volgende week ofzo verschil kunnen merken met eczeem. Al kreeg ze wel weer nieuwe plekjes Pff...ik weet het ook niet meer, nog maar even een paar weken proberen...
Als er echt sprake is van KMA zie je al vrij snel verbetering. Ik zag bij mijn beiden kids al tijdens de 1e dag verbetering. Bij hun was zelfs pepti te licht, maar ondanks dat zag ik de eerste weken verbetering. Na een aantal weken kwamen de symptomen terug. Gezien je al 1,5 week bezig bent zou je toch wel verbetering moeten zien. Er kan ook sprake zijn van een andere allergie. Je zou eens een tijdje een dagboek kunnen bij houden om te kijken of je een link kunt leggen met iets. Wanneer het eczeem verergert. Helaas is testen bij die kleintjes lastig. Je kan vragen voor een allergietest. Misschien komt er wel iets uit. Het is onbetrouwbaar op deze leeftijd, maar bij mijn zoontje kwamen er toch allergieën uit. Bij mijn dochter kwam de kma niet uit het bloedonderzoek (heeft wel kma). Zij was toen 3 maanden. Ze is nu opnieuw getest en dat hoor ik donderdag. Benieuwd of het nu wel in het bloed te zien is. Succes en hopelijk hebben jullie snel duidelijkheid!
Onze dochter gebruikt nu 1.5 week friso allergy care en we merken al direct verschil. Ze was veel rustiger en kon na het eten lekker ontspannen op schoot blijven zitten. De eczeem is nog niet verbeterd.
Bij mijn dochter merkte ik bij de 2e fles al verschil, ze huilde niet meer, sliep ineens, en langzaam aan verdwenen ook de klachten als vieze luiers, groene oogjes, verkouden enzo. Maar mn dochter was 8 weken toen wij overstapten op pepti. Bij een kindje die al bijvoeding eet lijkt het me lastig want dan moet je eigenlijk vanaf het begin beginnen om alles uit te sluiten. Ze kan toch ook op andere voedingsmiddelen reageren? Bv brood kan koemelk in zitten.