Nieuws huis kopen, tips gevraagd

Discussie in 'De lounge' gestart door Sandana, 1 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Hallo allemaal,

we hebben afgelopen zeer geïnteresseerde kijkers gehad voor ons huis, dus met een portie geluk is het verkocht. Duimen draaien dus, haha.

Nu zijn we gewoon al een beetje aan het kijken voor een ander huis in mijn geboortestreek. Ik had bedacht om ook te vragen hoe de buurt is en dit ook aan de buren van het huis te vragen. En hoe het zit met zonlicht in de tuin. Het huis kun je natuurlijk al wat zien aan de hand van de foto's en we weten dat we wat zullen moeten inleveren qua ruimte wat we gewend zijn (omdat we nu in Duitsland wonen in een huis me grote ruimten). Wat ik in elk geval niet meer wil is een huis geheel opknappen, dat hebben we met deze gedaan en ik wil nu echt rust in mijn leven! Oh ja en ik wil weten wat de kosten zijn gemiddeld qua belastingen, afval e.d.

Hebben jullie nog tips waar op te letten? Geeft de gemeente bijvoorbeeld informatie af over hoe de buurt in elkaar steekt? Huur- en koophuizen, autochtonen en allochtonen enz? Kindvriendelijkheid/hoeveel kinderen er zijn in die buurt? Want ik wil niet in een soort achterstandswijk terecht komen, hoewel ze die daar volgens mij niet echt hebben.

Groetjes en alvast bedankt!

2. Teske1987

Teske1987 Fanatiek lid

7 aug 2013
    2.294
    0
    0
    Qua buurt is de makkelaar vaak goed op de hoogte en eventueel kun je idd info opvragen bij de gemeente. Ik zou ook zeker de buurt rondlopen, kijken wat je ziet en hoe het voelt.

Qua huis, kijk goed in welke staat het is. En kijk of je kunt zien hoe de mensen die er nu wonen het onderhouden. Vraag eventueel of er al een bouwtechnisch rapport aanwezig is. Bij ons huis was dit vorig jaar het geval en van een ander huis zijn we er zodoende achter gekomen dat de staat van het huis slecht was.
    Ga ook op je gevoel af. Hoe voelt het huis. En probeer door de smaak van anderen heen te kijken, als het niet jouw smaak is. Dat vond ik nog wel eens moeilijk.
    En eventueel bij een volgende bezichtiging iemand meenemen.

3. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik vind het zelf ook belangrijk of de straten/tuinen niet verzakken want dan houd je altijd riool problemen.
    En is er geen vervuilde grond.
    Bekijk de kozijnen goed of die niet verrot zijn.
    En ja wil je graag dichtbij scholen winkels ed. wonen
    De buurt is voor mij ook belangrijk.
    Hoop dat de verkoop doorgaat dan kan je lekker om een nieuw huis.

4. BrendaJohn

BrendaJohn Niet meer actief

Een aankoopmakelaar kan bouwtechnisch de woning voor je inspecteren. Zo kom je niet voor verrassingen te staan. Een bouwkundig rapport is ook verstandig als het al bestaandebouw is.

Zelf letten wij altijd op het aantal schotels die aan de muur hangen of op het dak staan.. De meeste mensen met een buitenlandse achtergrond hebben vaak een schotel hangen om de buitenlandse zenders te ontvangen.

Nabijheid van treinen/snelwegen/industrie terreinen etc is via Google maps wel goed te zien. Dit ivm geluidsoverlast.

Hoop dat je snel een geschikte woning kunt vinden =) en dat er bij uw huidige woning binnenkort een verkocht bord mag komen te staan :D

5. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Ow ja... een aankoopmakelaar nemen we mee. Onze makelaar doet dat er eigenlijk wat bij, als hobby en extra service voor zijn klanten. Kost verder niets. En mijn schoonvader heeft een kennis die in de bouw zat. En wellicht kan de vriend van mij nicht wat betekenen, die is uitvoerder in de bouw en heeft net een volledige en uitgebreide renovatie gedaan. En anders kent hij wel goede mannetjes.

Ik kwam net een zeer interessant object tegen en ik weet waar het ligt. Dus het is al wat bekend. Het is ook geheel gerenoveerd, ziet er goed uit. Maar ik wil wel weten hoe het zit met de isolatie en wat de kosten ongeveer zijn per jaar. Het is vlak bij een supermarkt en school. En een stuk waar ik de honden los kan laten.

Weten jullie hoe het zit met die energielabels? Het werd toen verplicht gesteld, maar je ziet het eigenlijk helemaal nooit terug. Een heel enkele keer maar.
    Bouwkundig rapport is nog een goeie inderdaad... even niet meer aan gedacht.

En een goede tip over die schotels! Ga ik eens op letten.

Woah... ik word nu echt enthousiast. Een goed teken, want ik had er eigenlijk helemaal geen zin in om te verhuizen. Als een huis je niet enthousiast maakt is het al niet goed eigenlijk. Laatst een huis gezien die wat aanwakkerde en nu deze... ongeduld komt om de hoek, argh.

6. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.046
    2.913
    113
    't Gezellige Brabant
    Wat wij heel belangrijk vonden, is dat de dingen die je niet kan veranderen naar je zin zijn. De zonligging bijv., maar ook je buren. Gelukkig hebben wij hier hele fijne naaste buren. Maar aan de achterkant bij ons, de tuinen die aan elkaar grenzen, daar wonen me toch een stel tokkies. Erg jammer! Vaak weet een makelaar ook best wat van een buurt en ik zou gewoon eens een praatje maken met wat buurtbewoners. Dat zijn ervaringsdeskundigen :D.

7. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Is erniet weer een open huizendag zaterdag?
    Dat is een goed moment om een buurt te leren kennen en verschillende huizen te bekijken
    De bewoners kunnen vaak meer vertellen over een wijk dan een makelaar
    Wij hebben in ieder geval leuke gesprekken gehad met verkopers op zo'n dag

8. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Helaas... ik moet werken zaterdag. Zou graag eens gebruik hebben gemaakt ervan.

9. BrendaJohn

BrendaJohn Niet meer actief

Energielabel voor huiseigenaren | Energielabel gebouwen | Rijksoverheid.nl

Hier kun je wat informatie vinden ... Ik zou het gewoon vragen of je het document mag inzien.

http://www.nvm.nl/wonen/campagnes/~/media/NVMWebsite/Downloads/Wonen/Bezichtigingsverslag_aankoop.ashx

Misschien heb je aan bovenstaande link ook wat.
    Ik laat me persoonlijk al snel door mijn gevoel beïnvloeden. :D dan ben ik helemaal enthousiast en zie ik de min punten van de woning niet meer..
    Met dit lijstje kijk ik zelf altijd net wat beter in detail hoe de staat van de woning is.

Heel veel succes!

10. tikigo

tikigo Bekend lid

16 okt 2012
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Laat ten allen tijden een bouwtechnisch rapport opmaken.

Dit hadden wij niet gedaan en kwamen er dus achter dat er iets mis was met onze voorgevel waarvan dit makkelijk gezien had kunnen worden. Ook de vorige bewoner was hiervan op de hoogte omdat het zijn eigen reparatie was. Gelukkig viel het achteraf allemaal mee maar voor hetzelfde geld zijn het dure grapjes!
    Dus wat de verkoper ook zegt, bij een niet nieuwbouwhuis zou ik zo'n rapport op laten maken.

11. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Dank jullie, we gaan ermee verder.

Deel Deze Pagina