Mijn dochter wordt binnenkort 9 en is een echt leesmonster. Ik wil haar graag wat mooie boeken cadeau doen. Ze leest nu Avi E7 en heeft net de hele reeks van Harry Potter gelezen. Fantasy vindt ze erg leuk, maar ik wil haar ook aan de wat normalere boeken helpen. Een beetje in de trant van Thea Beckman en Jan Terlouw die ik vroeger verslond. Dus niet 'dagboek van een muts', maar met wat meer inhoud. Heeft iemand tips?
Hier zijn de boeken van Arend ten Dam heel populair (Lang geleden bijvoorbeeld) en Vet oud! en Vet oud! Europa heeft ze ook verslonden. Maar zijn toch net weer andere boeken dan Thea Beckman en Jan Terlouw... Ik zou geloof ik vooral kijken naar wat bij je dochter past, dan is de kans het grootst dat ze het ook leest.
Zijn alle boeken van Harry Potter geschikt voor een 8/9 jarige? Mijn dochter is nu bezig in deel 3 en voor dr verjaardag heb ik 4 en 5 klaar liggen.. Maar hogere delen begreep ik dat die (qua spanning) echt pas voor 12+ zijn..? Omdat hoofdpersonen dood gaan. Ligt natuurlijk ook aan het kind.. Mijn dochter is niet heel bang uit gevallen, maar bv een 'echt' spookhuis vindt ze toch nog wel spannend Ze heeft avi uit, dus qua lezen lukt het wel.
Voor de films geldt inderdaad een 12+ advise vanaf deel 4, maar de boeken zijn wat mij betreft prima te lezen voor een 8/9 jarige. Mijn dochter heft er geen nacht wakker van gelegen. Zonder spannend muziekje en expliciete beelden is het denk ik wat draaglijker En NiekeKris, dank voor je tip! Ik ga eens even googelen op Arend ten Dam.
Fantasy boeken zijn toch normale boeken? Als ze de boeken van Harry Potter leuk vindt, dan vindt de boeken van schrijver Rick Riordan vast ook heel leuk. Verder Roald Dahl, Evert Hartman
Kijk eens op lezenvoordelijst, daar staan in de categorie 12 jaar een hoop boeken tussen die ze misschien wel zou kunnen waarderen! (Niveau 1 en 2)
Boeken van Tonke Dragt, Roald Dahl, Astrid Lindgren (ik vond Ronja de Roversdochter heel leuk). De serie van De Vijf heb ik ook helemaal gelezen toen ik die leeftijd had. Ik had zo te zien qua boeken dezelfde smaak als jouw dochter en zo oud ben ik nu nog niet, maar het kon me niets schelen dat het ouderwets was En misschien zijn boeken van Michael Ende ook leuk voor haar?