Mijn dochter is 2 jaar en 2 maanden. Vanaf haar geboorte heeft ze altijd al weinig interesse gehad in speelgoed. Ze leek zich dan al snel te vervelen. Nog steeds speelt ze erg weinig met haar speelgoed. Duplo, trein en blokken, ze vindt er niks aan. Als ik samen met haar speel is het 5 min leuk. Puzzelen en spelletjes idem. De eerste keer is het nog interessant daarna kijkt ze er niet meer naar om. Het keukentje is het enige waar ze zich af en toe mee kan vermaken en verder vindt ze het heerlijk om buiten rond te lopen (buiten de tuin) op visite te gaan, met andere kindjes spelen. Actief en veel prikkels dus alleen zijn dat dingen waar ze mij bij nodig heeft. Herkent iemand dit? Het is verder een heel vrolijk, open spontaan meisje wat geniet van alle aandacht. Maak mij er geen zorgen om maar soms zou het fijn zijn als ze zich even 20 minuutjes zelf kan vermaken
Dat is toch een kwestie van wennen. Alle kinderen vinden het leuk om vermaakt te worden maar het is ook belangrijk dat ze zelf leren spelen. Juist in eigen spel ontwikkelen ze zichzelf ook heel erg. En vanaf een jaar of 2 kunnen ze dat echt wel, alleen moeten ze er soms een beetje bij geholpen worden. Kies een paar momenten op de dag, bijvoorbeeld 's ochtends na het ontbijt, 's middags na de lunch etc wanneer jij even iets voor jezelf gaat doen (het liefst ook fysiek uit beeld verdwijnen, dat helpt een hoop) en zij even zelf moet gaan spelen. Dus ook als ze naar je toekomt, aangeven dat je even bezig bent en dat jullie straks fruit gaan eten/ze even tv mag kijken/een boekje gaan lezen maar dat ze NU even zelf gaat spelen. Zo heb ik het altijd aangepakt. Het levert in het begin, en bij sommige fases, soms wat frustraties op maar uiteindelijk komt het altijd goed en spelen ze heerlijk zelf. Zeker als ze alleen zijn, komen ze vaak veel beter in hun spel. Het is nergens voor nodig dat ze de hele dag vermaakt worden.
Ik vermaak haar ook niet de hele dag hoor en ze moet ook een aantal momenten op een dag zelf spelen. Dat doe ik al een tijd alleen zie ik dus geen verandering en speelt ze niet met haar speelgoed en is ze er snel op uitgekeken.
Ik zou activiteiten met rollenspel oefenen. Heeft ze een pop? Mijn dochter houdt erg van poppen en speelt met luiers, flesjes, bedje en doet ze in bad (gootsteen). Ze maakt eten in het keukentje voor ze. Verder kun je kleien en verven, tekenen en stickeren.
Ja ze heeft een pop met toebehoren. Dat vindt ze ook wel leuk. Verder houdt ze van dansen en muziek en ook knutselen. Alleen bij dat laatste heeft ze natuurlijk ook nog wel wat hulp nodig. Het is meer dat ze totaal niet geïnteresseerd is in haar speelgoed. Ze heeft gewoon heel andere interesses. Soms ben ik echt op zoek naar iets wat ze leuk vindt. Vroeg mij ook gewoon af of er meer kinderen zijn die niet met duplo, little people, blokken, puzzels en dat soort dingen spelen.
Heel herkenbaar. Ze heeft gewoon niet zo veel interesse in speelgoed hier. Wat ze wél graag doet, is leren. Puzzelen, boekjes kijken, veel op stap gaan. Maar dan ook altijd dingen die nog net te moeilijk voor haar zijn, en waar ze mij dus bij nodig heeft om haar te helpen, te zeggen hoe iets heet... We oefenen wel in het alleen spelen, maar het blijft toch moeilijk. Ben altijd stikjaloers op kindjes die een uur op hun eentje in de weer zijn met de blokken. Daar heeft die van mij dus nooit gekund.
@shakes: ja dat is precies hoe mijn dochtertje is wist niet goed hoe ik het nou moest omschrijven. Ze vindt alle nieuwe dingen interessant en leuk, ze vond het bv ook erg leuk om te helpen koken, maar dan het liefst snijden met haar keukenmesje (kindermeisje) wat natuurlijk nog lastig is. Knutselen wil ze het liefst knippen maar dat is nog net een stapje te moeilijk....
Ja precies. Zodra ze iets onder de knie heeft, lijkt het niet meer interessant. Dan wil ze iets nieuws leren. Ik vind het best knap van haar, en ik ben ook trots dat ze zo graag bijleert. Haar niét geven wat ze wilt vind ik ook zo moeilijk, omdat het voor mij dan voelt alsof ik haar rem in haar ontwikkeling. Maar zo blijf je dus wel bezig als ouder
Ik denk dat ze het soms ook even moeten leren. Op gang helpen en dan alleen verder laten spelen. Misschien eerst mee doen, vervolgens erbij zitten en niets doen en zo steeds iets verder. En verder zoeken naar speelgoed wat haar interesse echt wekt. Niet teveel speelgoed, beter soms wat afwisselen. Kijk anders eens op Online speelgoedwinkel Lobbes.nl | Lobbes.nl daar hebben ze leuke dingen! Ik heb hier wel eens vaker leuke sites langs zien komen met gaaf speelgoed!
Ja hoor, die kinderen zijn er wel, die niet kunnen spelen. De dochter van mijn zusje kan absoluut niet spelen. Ze heeft geen idee hoe. Ze kan wel alleen kleuren of knutselen, maar weet gewoon niet wat ze met een pop of bak met auto's zou moeten beginnen. Ze heeft gewoon niet zoveel fantasie om dat zelf te bedenken, want als mijn kinderen er zijn, speelt ze wel mee, omdat zij het dan bedenken. Gewoon blijven oefenen en idd dingen zoeken die ze wel leuk vindt om te doen. Dan even samen spelen en daarna alleen. Desnoods met een kookwekker en zelf demonstratief iets anders gaan doen. Ik denk dat het ook wel uitmaakt dat ze je enige kind is. Mijn oudste kon ook zichzelf slecht vermaken. Bij elk voldgend kind gaat het beter!
Dank voor de antwoorden. Vandaag weer een dagje gehad dat ze zich best goed heeft vermaakt maar dan met zingen, verkleedrokje en een bal. Ik kijk wel vaak naar ander speelgoed maar heb al zoveel! Ben nog een tafeltent aan het maken. Hoop dat ze dat leuk vindt.
Komt wsl nog wel, deze leeftijd is ook moeilijk, tussrn ontdekken en fantasiespel in. Verveling is trouwens erg goed voor de ontwikkeling van de fantasie en creativiteit dus niet teveel zoeken naar vermakend speelgoed maar lekker laten aanklooien. Ik denk altijd maar zo, overal ter wereld zijn kinderen die bijna niets hebben en zich toch vermaken, het resultaat van inventiviteit en fantasie.