Hoi allemaal, Ik lees al een tijd mee en hoop dat jullie mij kunnen helpen/ tips hebben. Ons zoontje van 6,5 jaar oud bijt overal op, vooral op zijn handen, kleding, touwtjes, kussens, noem het maar op. Waar komt dit ineens vandaan en waar kan dit door komen? Hij heeft nooit een speen gehad vroeger, dus daar kan het niks mee te maken hebben. Ben benieuwd of dit normaal is of dat er meer aan de hand kan zijn?
Meer te eten geven dan? Ik zou serieus wel uitsluiten dat dat de reden is, maar daar zou ik ook wat van hem verwachten, de meeste kinderen van 6,5 kunnen al heel veel zelf aangeven en natuurlijk ook om dingen vragen ed. Mijn jongste dochter heeft tijden gehad waar ze alles in haar mond stopte, niet om te bijten, maar meer gewoon in haar mond. Dat is nu minder, maar nu ruikt ze bv. aan veel dingen. Lijkt bij haar een soort zenuwtrekje te zijn. Hoe meer aandacht wij er op vestigen, hoe meer ze het gaat doen. Ik probeer het dus zoveel mogelijk te negeren en als het kan een alternatief aan te bieden (we wilden bv. een kauwketting bestellen, maar toen stopte ze er opeens weer mee).
Hij krijgt genoeg te eten hoor het lijkt er idd meer op dat hij het doet als ‘tic’ of als geruststelling ofzo. Maar het valt zo op de laatste tijd, net zat hij ook weer op de hoek van de bank te kluiven en op z’n t-shirt. Dus was benieuwd of meer moeders dit zien en wat het kan zijn.
Mijn dochter deed het dus ook. Geen aandacht aan besteden en afleidden en/of een alternatief aanbieden werkte hier dus het beste.
Misschien staat hier iets herkenbaar in? https://www.kidsontopkindercoach.nl/reflexintegratie.html (even naar beneden scrollen naar 'Babkin palmomental reflex')
Mijn zoontje doet dit ook. Al jaren. Bijt elk shirt kapot. Huisarts zei negeren en dat doen we ook wel, maar helpt niks. Het lijkt de laatste tijd wat beter te worden.
Misschien had ik erbij moeten vermelden dat we op de wachtlijst staan voor onderzoek naar ADHD en autisme. Zou het daar nog aan gelinkt kunnen worden? Na tanden wisselen is het nog steeds, stress is het niet denk ik. Ik hou het in de gaten en negeer het zo veel mogelijk.
Adhd en autisme geven idd vaak die prikkels. Je kunt een bijtketting proberen. Of iets anders voor stimming. Fidget toys. Bij de Kruidvat en trekpleister lagen laatst tangles, die worden ook vaak gebruikt voor gefriemel. Vaak komt het dan vanuit prikkelverwerking. Bij overprikkeling. Soms trouwens ook bij onderprikkeling of juist om te concentreren. Degene die het onderzoek doet kan er vast meer over vertellen.
Bij de pipoos heb ik voor g een fidgetcube meegenomen, gebruikt ze vaak als ze "afschakelt" van de dag. De popits raakte ze wat beu (en wij ook).
Mijn zoon heeft dit ook een tijd gedaan. Alle mouwen en boorden van kleding sabbelde of kauwde hij kapot. Wat vond ik dat irritant. Hij wist zelf niet waarom hij het deed, vond het fijn. Het heeft bij hem een paar jaar geduurd maar hij doet het nu niet meer. Volgens mij is het een fase en maakt het niet uit hoe vaak jij er wat van zegt. Op advies hadden wij een fidget spinner (schrijf je dat zo??) en een tangle gekocht. Maar dit hielp niks.
Onze zoon deed het ook heel erg. Al zijn shirts beet hij stuk. Voor hem werkte een bijtketting erg goed. (Oei... autocorrect maakte er bijzetting van ) Hij had een mooie stoere in de vorm van een haaientand. Daar was hij erg blij mee. Gebruikt hem af en toe nog, maar niet vaak meer. T was hier gelinkt aan zijn autisme. Iets met prikkelverwerking. Bijten geeft rust.
Mijn 8 jarige doet dit ook. Kapotte kleding, kapotte knuffels. Heeft nooit een speen gehad, krijgt genoeg te eten, doet het goed op school (als in vriendjes, vrolijk, gaat er graag heen) heeft hobby’s, geen diagnoses.. Ik heb het al een paar keer met hem over gehad maar hij weet niet waarom hij dat doet zegt hij. Ook Rots Water training gehad (hij is wel wat onzeker dus we dachten misschien zenuwtic) maar ook niet. Ik heb nu een bijtketting voor hem. En de afspraak gemaakt dat kleding die hij kapot kauwt hij het zelf nieuw koopt. Dat klinkt hard maar echt alles ging kapot en het kost klauwen met geld. Sindsdien geen kapotte kleding meer. Wel al zijn 3e bijtketting want hij bijt ook die kapot
Wij hebben ook jarenlang kauwslangen en bijtkettingen nodig gehad voor onze oudste zoon. Ook vanwege autisme. Het helpt met de prikkelverwerking.