Wie heeft ervaring met Gordon of Triple S opvoedmethode?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Arja, 11 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    #1 Arja, 11 feb 2012
    Laatst bewerkt: 11 feb 2012
    Ik zou graag jullie ervaringen met deze opvoedmethoden horen. Ik ben steeds meer aan het lezen hierover en het spreekt me erg aan. Het zijn opvoedmethoden die het principe van straffen en belonen juist niet toepassen. Het bureautje doet bij ons ook aan Triple P. Ik denk er aan om een cursus/workshop te volgen om zo wat meer verdieping te krijgen. Maar ben vooralsnog erg benieuwd of er hier leden zijn die het al toepassen. Wat gaat er dan goed en wat juist niet? Hoe gaat het als de KDV of school andere opvoedmethoden hanteert? Botst dat niet?

2. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Ik ben opgeleid in Triple-P 4 en ik ben erg enthousiast. Het werkt echt ontzettend goed.
    Kinderen zijn flexibel. Je hoeft niet in elke situatie (thuis, kdv, psz) dezelfde techniek toe te passen. Kinderen kunnen heel snel het onderscheid maken.
    Belangrijkste aan Triple-P: belonen ipv straffen, logische consequentie voor ongewenst gedrag,maar ook goed voor jezelf zorgen als ouder. Klinkt logisch en vanzelfsprekend, maar al doende zal je merken dat het niet zo vanzelfsprekend is.
    Wat goed dat je er zo in verdiept. Opvoeden is ook verre van simpel. Ik vind het elke dag een uitdaging, zowel thuis als in mijn werk.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Volgens mij zit er wel aardig wat verschil tussen Triple P en Gordon.. dus kijk daar eens goed naar.. Kinderen zijn heel flexibel dus kunnen ook verschillende opvoedstijlen aan. Let wel op dat beide principes zijn gebaseert op gelijkwaardigheid en dat is wat anders dan 'gelijkheid'... (groot misverstand)

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.898
    113
    #4 suus1983, 12 feb 2012
    Laatst bewerkt: 12 feb 2012
    Zelf ben ik niet echt fan van triple p. Het is een programma ontwikkeld voor kinderen met problemen geloof ik en moet nu ineens op alle kinderen maar worden toegepast?
    Ik zou je er nog eens goed in verdiepen.

Sowieso is Gordon een heel ander iets dan triple p. Waar Triple P uitgaat juist van belonen, gaat Gordon juist uit van opvoeden zonder straffen én belonen.

5. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Uh.. opvoedmethodes zijn nooit ontwikkeld voor de kinderen hoor.. altijd voor de ouders. GRIN

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.898
    113
    Ja, nou ja, je snapt vast wat ik bedoel. Het is ontwikkeld voor ouders van kinderen die kampen met ernstige gedragsproblemen.

7. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Nee hoor, het is een positief opvoedprincipe ter ondersteuning van ALLE ouders en dus voor alle kindjes.

Triple P, Nederlands Jeugdinstituut

Ik ben helemaal niet van de opvoedmethodes (geen enkele behoefte aan) maar dit is nog een opvoedmethode waar ik denk dat je wat aan kunt hebben als je ondersteuning zoekt.

8. Maartje06

Maartje06 Fanatiek lid

5 dec 2006
    2.143
    0
    0
    MW-er
    Noord Holland
    Helemaal mee eens. Je hoeft het ook niet meteen als een 'programma' toe te passen. De basisprincipes kunnen je al erg helpen.
    Het is bewust opgezet in vijf categorieën. Van landelijke folder campagnes tot multiproblem situaties.
    Ik gebruik bij mijn eigen dochter echt geen programma, maar hanteer wel de basis.

Deel Deze Pagina