Hoe betrouwbaar zijn gastouders?

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by Luppy, Oct 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Over een dik jaar gaat onze jongste naar school. We hebben dan 3 kinderen op de NSO. Nu is het vervelende dat wij verplicht moeten betalen voor hele dagen vakantieopvang, terwijl we daar nooit gebruik van hoeven te maken omdat mijn man als leraar zelf altijd vrij is in de schoolvakanties. Daardoor zouden we straks met 3 kinderen ca 360 euro meer per maand moeten betalen dan we afnemen aan opvang en dat vind ik toch wel zonde van het geld.

Nu zitten we erover te denken om straks een gastouder te gaan zoeken. Het enige dat mij al 9 jaar tegenhoudt is dat ik bang ben dat een gastouder niet betrouwbaar genoeg is. Niet dat ik bang ben dat zo iemand akelige dingen uitspookt met mijn kind, maar wel dat ze het om de haverklap laat afweten. Omdat ze ziek is, zelf op vakantie gaat, ineens iets anders wil gaan doen met haar leven. En naast mijn stressvolle werk kan ik die zorgen er gewoon echt niet bij hebben.

Hoe is jullie ervaring daarmee? Heeft je gastouder je inderdaad wel eens zo laten zitten en hoe los je dat op? Of zijn de contracten hier gewoon op berekend en kan het niet gebeuren?

2. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Heb nog geen echte ervaring, maar we hebben voor een gastouder aan huis gekozen. Zij is alleenstaande moeder en dit is echt haar bron van inkomsten. Zelf op vakantie gaan of ziek melden=geen inkomsten. Zal dus niet snel gebeuren. Daarnaast geeft het Gastouderbureau de back up bij ziekte een vervanger te regelen als dat lukt.
    Als zij een go zouden hebben die constant ziekt meldt geloof ik nooit dat ze die persoon in het bestand houden overigens. Zou me er dus niet zo druk om.maken.

Edit: iets anders doen met leven kan natuurlijk altijd, maar daarom ben ik uiteindelijk in overleg met gob op een 40+ er uitgekomen die zelf puberkinderen heeft. Dit is haar werk, heeft ze in geïnvesteerd en doet ze al aantal jaar met veel plezier. Kleine kans op een plotselinge turn. Had zelf eigenlijk meer voorkeur voor een jongere vrouw, maar kans dat die ergens anders opdracht aanneemt met meer uren of zelf een gezin krijgt, ander studie gaat volgen is wel veel groter.

3. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Ik vind mezelf heel betrouwbaar😁

Ik heb zelf 2 backups die mijn gastkindjes ook goed konden. Toen ik onverwachts in het ziekenhuis belandde ging de opvang dus gewoon door. Nu ben ik idd gestopt omdat mijn gastkinderen geen opvang nodig meer hebben. Ik heb nog 1 gezin voor ongeveer 4 uur per maand.

4. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,275
    2,035
    113
    Ik heb een paar keer meegemaakt dat mijn zoon niet naar de go kon. Ivm vakantie (dit werd wel op tijd aangegeven), ziekte (2x, geen back up go aanwezig) en een keer omdat de schilder kwam. Dit alles in een tijdsbestek van ongeveer 9 maanden. Hoe we dit hebben opgelost? Kijken of er iemand was die kon oppassen en zelf vrij nemen. Mijn man dan, ik sta voor de klas, dus dan is vrij nemen geen optie.
    Wat raar trouwens dat jullie verplicht in de schoolvakanties opvang moeten afnemen. Er bestaat toch zoiets als een schoolvakantiepakket?

5. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Mmmm, dat vind ik dus best vaak, 4x in 9 maanden. En aangezien mijn man ook voor de klas staat, ben ik dus altijd de pineut als er iets opgelost moet worden, terwijl ik ook gewoon een hele drukke baan heb.

6. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Je kunt sowieso met een gob in gesprek en deze zorgen uiten, ik denk nl echt dat het meevalt.

7. fee90

fee90 Fanatiek lid

May 21, 2015
    1,679
    39
    48
    Je kunt sowieso met een gob in gesprek en deze zorgen uiten, ik denk nl echt dat het meevalt. Daarnaast, stel je kindje is ziek( grieperig, niet doodziek;)) dan kan de go gewoon komen. Hoef je niet thuis te blijven. Als je kind naar kdv brengt dan moet je ook thuis blijven. Dus 4 x in 9 maanden klinkt misschien veel als je het zo naast elkaar zet, maar wordt wellicht gecompenseerd daardoor?

8. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Kijk eens naar je eigen situatie? Ik denk dat je jezelf ook wel eens afmeld op je werk (om wat voor een reden dan ook). Ik vind 4 maal echt niet veel.

Mijn dochter gaat inmiddels alweer 4 jaar naar een gastouder en het gaat supergoed. We hebben duidelijke afspraken gemaakt en die worden van beide kanten nagekomen.

Ik wil niets anders meer.

9. voetstap

voetstap Niet meer actief

Voor 360 euro per maand zou ik het gaan proberen 😇

Maar wat betreft je vraag, een goede gastouder is lastig te vinden.
    Vaak ook vol.

Ik heb meerdere malen meegemaakt dat gashouders het hebben laten afweten.

Bij ons bracht dat veel onrust met zich mee omdat we niet altijd iemand achter de hand hebben.
    Daarom hebben wij ervoor gekozen om te stoppen met gashouders en gewoon bso te doen.

Ik betaal nu meer, maar dat wat wij nu meer betalen en de rust die we nu ervoor terug hebben gekregen is het mij wel waard.

Dat is de afweging die je moet maken voor jezelf.

Ik betaal nu voor 65 uur per maand, verplicht contract.
    Bij de gastouder betaalde ik wat we afnamen, gemiddeld was dat 20 uur per maand minder.

10. Luppy

Luppy VIP lid

Dec 1, 2007
    7,168
    2,283
    113
    Ja, natuurlijk heb ik ook wel eens vrij, maar niet op het moment dat ik afspraken met anderen heb staan. Nu is dat in mijn werk ook makkelijk te regelen, omdat ik zelf mijn afspraken kan inplannen, maar met gemaakte afspraken moet ik natuurlijk wel rekening houden.

En gelukkig ben ik gezegend met hele gezonde kinderen, die serieus vrijwel nooit ziek zijn. Als wij 1x per jaar iets moeten regelen voor een ziek kind is het al veel (en dat met drie kinderen).

Ik ga denk ik idd maar eens op zoek naar een gastouderbureau om te informeren hoe dit werkt. En als ik dan weet wat het gaat kosten, ga ik ook nog eens proberen om korting bij de NSO te krijgen. Kunnen ze kiezen: of ik ga minder betalen, of ik haal drie kinderen weg en dan hebben ze niks meer. Ben daar tegen die tijd al ruim 10 jaar lang trouwe klant, met potentie voor nog minimaal 6 jaar NSO voor de boeg, dus dat moet toch wel wat waard zijn, hoop ik. Want op zich bevalt de NSO me verder wel, het is een goed vast team, de kinderen hebben al jarenlang dezelfde leidsters, kleinschalig met maar 1 grote groep met 4 leidsters. Ook het kdv van dezelfde organisatie is erg solide, mijn jongste heeft dezelfde leidsters als mijn oudste 8 jaar geleden al had. Dus ze hoeven daar niet per se weg, maar ja, geld is ook wel wat waard he.

11. Audrey2014

Audrey2014 Actief lid

Dec 24, 2013
    335
    7
    18
    NULL
    Flevoland
    Ik ben zelf gastouder geweest,
    en ik heb dit zelf echt nog nooit meegemaakt en ook niet in mijn omgeving. Een goede gastouder heeft in geval van nood
    echt wel een back up en zou hier ook zeker
    tijdens de kennismakings gesprekken het er gewoon over hebben!

Ik denk dat je gewoon de gesprekken moet gaan voeren
    en het een beetje moet aanvoelen allemaal,
    vind iemand die bij jou en je gezin past !

Heel veel succes in iedere geval en zou me niet zo zorgen maken :)

12. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,482
    36,443
    113
    Zo heb ik het ook gedaan hoor. Hier ook 3 kinderen en ik wilde 5 weken vakantieopvang ipv 10. Officieel kon dat niet, toen ik dreigde helemaal geen vakantieopvang meer af te nemen kon ineens alles.

Zelf ben ik om de redenen die jij noemt geen voorstander van gastouders en zou het mijn keuze niet zijn.

13. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind het wel een beetje gekke gedachte dat een go om de haverklap af zou bellen. Als je met een professioneel iemand in zee gaat zal dat echt wel meevallen.

Ik zou wel eerst eens informeren of je een go kunt vinden die 3 bso kinderen aan wil nemen. Ik weet niet hoeveel dagen je opvang nodig hebt...maar op de dagen dat jouw kinderen we zijn kan ze over de hele dag nog maar 3 kinderen aannemen mits ze zelf geen kinderen heeft. In mijn geval betekend dat nog maar 1 kindje erbij. Terwijl ik dan voor die 3 van jou alleen na school 2/3 uurtjes betaald wordt. Dat scheelt heel veel geld wanneer ik daar 3 kleintjes voor heb. Ik doe om die reden geen bso meer.

14. mamak82

mamak82 Actief lid

Nov 6, 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    Tja het ligt er maar net aan hoe iemand er naar kijkt wat betreft zich ziekmelden. De een meldt zich om de haverklap ziek de ander gaat gewoon door. Wij hebben nu 2 verschillende gastouders aan huis gehad. De eerste 1 jaar en meldde zich 6x ziek in dat jaar. Met de 4 wkn vakantie erbij vond ik dat ook extreem veel en zijn wij op zoek gegaan naar een andere gastouder. Die is er nu ook een jaar en die heeft zich nooit ziek gemeld. Ze is weleens niet helemaal fit geweest maar als moeder zijnde kan je ook niet in bed gaan liggen als je beroerd bent..

15. mamak82

mamak82 Actief lid

Nov 6, 2011
    196
    0
    16
    NULL
    NULL
    even een aanvulling wij hebben het hier tijdens de kennismaking uitgebreid over gehad. Omdat je op dat vlak behoorlijk afhankelijk bent van 1 persoon.

16. Mams136

Mams136 VIP lid

Jun 26, 2007
    22,837
    0
    0
    achterhoek
    ik zit bij een GOB dat ook een KDV heeft en zij hebben vaak in noodgevallen ook nog wel een plekje vrij.
    Ik overleg altijd met mijn vraagouders, als mijn eigen kinderen ziek zijn dan mogen de gastkinderen gewoon komen. Maar als ik het voorleg blijkt toch vaak dat de ouders zelf liever geen risico lopen dat hun kids ook ziek worden en die kiezen dan voor opa/oma ofzo. En dan gaan de uren 50/50.
    Ik werk alleen niet als ik buikgriep heb ofzo, dan is het gewoon echt niet praktisch. En verder gooi ik voor alles gewoon ibuprofen in de mik ;) Ik geen begin van het jaar vakanties door voor het hele jaar. Totaal 5 weken. 3 in de zomer, afhankelijk van hoe de feestdagen vallen 2 weken in de kerstvakantie of 1 week dec en 1 week meivakantie.
    Ik werk gelukkig niet 5 dagen in de week en doe dat ook bewust niet. Zo hoef ik geen opvang te weigeren voor een tandartsafspraak oid. Die plan ik gewoon op mijn vrije dagen.
    En zouden we spontaan een weekendje weg willen dan gebeurt dat ook wanneer de vrijdag leeg is in de agenda.
    Een beetje fatsoenlijke gastouder schept gewoon duidelijkheid en komt afspraken na.
    Dat ze na een jaar of wat ander werk zouden willen, tja dat is een risico maar dat heb je overal nietwaar? Een kdv kan ook overkop gaan al is die kans wel kleiner.

17. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

Feb 5, 2014
    3,992
    2,283
    113
    Noord-Brabant
    Onze GO geeft ruim van te voren haar vakantieplannen en dagjes weg aan zodat de ouders ruim van te voren iets kunnen regelen. Zij is aangesloten bij een gastouderbureau, en dat bureau kan eventueel ook voor tijdelijke opvang zorgen. En natuurlijk kan er altijd iets gebeuren waardoor de Gastouder dit niet ruim van te voren aan kan geven. Het blijven natuurlijk mensen, met ook familieleden waar iets mee kan gebeuren. Bij mijn ga is dl 1 dag in de week alleen, dl is weleens mee geweest naar de ha van onze ga op die dag omdat het gewoon niet anders kon. Dit deed zij natuurlijk wel in overleg met ons, maar wij hadden daar geen problemen mee.

18. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

Jan 4, 2013
    4,621
    1,576
    113
    Female
    het oosten
    Mijn go meld zich echt nooit af dus hier niet herkenbaar. Vakanties geeft ze voor het hele jaar op tijd door.
    Mocht er toch wat zijn. (mijn go is eens in het ziekenhuis belandt met longontsteking) dan heeft het gastouderbureau altijd een vervanging.
    Toevallig is de dochter van mijn go ook een go. Superhandig want toen wij een keer nood aan de man hadden vanwege een overlijden en mijn go op vakantie was kon hij gewoon naar haar toe. Mijn ervaring is dat er best veel backup is en het gob altijd goed met je mee wil denken.

19. Berte

Berte VIP lid

Feb 24, 2011
    7,038
    3,862
    113
    Female
    Thuis
    Bij ons wel een drama met onze eerste gastouder.

Zij wilde onze zoon na een aantal maanden van de ene op de andere dag niet meer opvangen omdat andere ouders hadden geklaagd over zijn snotneus. Mijn vriend kreeg 's ochtend om 7 uur te horen dat als dat probleem niet verbeterde, dat ze dan zou kijken wat ze zou doen. Om 9 uur werden we gebeld dat we hem moesten ophalen, kwam er een leugenachtig verhaal uit over zijn symptomen (we vertrouwden haar verhaal niet en zijn dus regelrecht naar de huisarts doorgereden die bevestige dat haar verhaal onmogelijk kon kloppen. Van deur tot deur zat er 5 minuten tussen)

De backup bleek niet te bestaan, ze gaf gewoon zelf aan ons toe dat ze problemen af en toe flink overdrijfde om haar zin te krijgen, maar het gastouderbureau bleef haar steunen. Ook begon ze te kakelen dat zij wel wat aan de snotneus van haar kinderen deed, wij niet natuurlijk, we hadden inmiddels al 3 kno artsen gezien.

Inmiddels hebben we een gastouder die wel haar werk doet, dus ik weet echt wel dat ze een uitzondering was, maar toch de volgende tips:
    - Ga ook kijken bij de gastouder die als noodachterwacht dient.
    - Neem een gastouderbureau met meerdere gastouders in je buurt, zodat je bureau een alternatief kan bieden.
    - Teken alleen een contract wat jouw geen extra financiele schade oplevert als de gastouder om wat voor reden dan ook per direct opzegt. (Wij moesten nog maanden het gastouderbureau betalen, toen we allang zonder gastouder zaten, belde die nog heel vrolijk om te vragen of we tevreden waren met de zorg van de gastouder.)

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

Feb 9, 2013
    11,820
    5,956
    113
    Female
    #20 Zoe123, Oct 31, 2015
    Last edited: Oct 31, 2015
    Hier al 9 jaar bij dezelfde gastouder.
    De keren dat zij zich ziek heeft gemeld...ik denk dat dit op 1 hand te tellen is!
    Vakantie of eventuele dagjes weg boekt zij altijd ruim van te voren, zodat we er rekening mee kunnen houden. Indien toch nodig, is er via het gastouderburo een vervanger te regelen.

Daarentegen stond zij wel klaar toen ik tijdens de zwangerschap (toen ik net met verlof was) van mijn jongste dochter 2 x onverwachts opgenomen moest worden, en kon onze dochter ongepland toch die week bij haar terecht.
    Toen mijn zoontje geboren was, kwam ze de eerste weken mijn meiden gewoon thuis ophalen, zodat ik lekker in pyama kon blijven met baby.
    En als het kan, is het geen probleem als ik onverwachts een middagje nodig heb.

Kortom, ik ervaar het hebben van een gastouder als zeer positief!

Share This Page