Dochter ineens bang op commode e.d.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by PandaBeertje, Nov 29, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Pien120213

Pien120213 Actief lid

Oct 22, 2013
    178
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mee eens. De vraag ging over angsten en de tips gaan over zelf aankleden, zindelijkheid.

2. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Persoonlijk vind ik de angst maar negeren ook erg sneu. Rond de 2 jaar komt het besef voor hoogte, en daar kan dus ook ineens een angst ontstaan. Volgens mij gaat bij de meeste kindjes die echte angst vanzelf weer over, maar dat ze echt niet vallen als ze voorzichtig doen, moeten ze eerst ervaren en dat kost tijd. Toevallig had ik laatst ook iemand op het forum de tip gegeven om op de grond te verschonen, en dat hielp.
    Ik zie de tips van tuc en shakes ook niet als kritiek, maar lees ze als volgt:je hebt de keuze:1 je negeert de angst en blijft haar op de commode leggen. 2. Je negeert de angst niet en zoekt naar alternatieven, de makkelijkste is normaal gesproken een lagere plek, maar aangezien dat nu niet gaat door je zwangerschap, worden er andere tips gegeven. Staand zou ook nog een optie zijn, maar ik denk dat je dan nog steeds teveel moet bukken toch? Wat als je haar zelf op de commode laat klimmen, misschien via een stoel? Controle kan vaak ook erg helpen bij angsten.

3. PandaBeertje

PandaBeertje Fanatiek lid

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Bedankt meiden. We gaan Gewoon zo door het zal van zelf worden ...
    en idd ik vat t als kritiek op omdat er idd gezegd wordt wat jullie kinderen allemaal kunnen en die van mij nog niet "doet". Dat voelt idd als kritiek. En ik doe de commode niet de deur uit zolang het niet nodig is. En idd dat over wat welk kind wel en niet kan, heeft niks met mijn vraag te maken.

Voor de meiden die wel op een normale vraag reageren, bedankt! Ik zal jullie tips proberen. En ik heb ook het CB even gebeld voor advies.

4. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Zitten en staan op commode vind ze geen probleem, alleen het liggen.. maar als zij gepoept heeft moet ze wel liggen.
    En nou verschoon ik had zolang het nog lukt met mijn bi, overdag gewoon op de grond, maar ik vind het met de ochtend en na het douchen savonds ideaal op de commode. En als ik haar op andere plekken ga verschonen, geef ik aan de angst toe. Van nouja als je bang bent dan maar ergens anders... dan weet ze dus "oh ik hoor bang te zijn".

5. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Rond deze leeftijd gaan kinderen diepte zien en worden hoogtes dus ineens totaal anders ervaren en daardoor vaak ook eng. Omkleden gewoon op de grond dus, verschonen op een bed of op de bank is dan de oplossing vaak :)

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Kun je sochtends en savonds dan niet zittend en staand doen op de commode?
    Een poepluier vergt ook wel wat oefening, maar gaat ook wel staand evt. Mijn 8jarige zoon is namelijk niet zindelijk en die past met zijn 1m40 niet op een verschoningskussen. Mijn tips zijn dus duidelijk niet bedoeld als kritiek. ;).
    Wat betreft de angsten, daar kijk ik toch wel anders tegenaan denk ik, voor een peuter kan de wereld nu eenmaal zomaar ineens erg beangstigend zijn en ik neig dan toch naar proberen die angsten in goede banen te leiden en niet te negeren.

7. tuc

tuc Niet meer actief

Wij hebben ook normaal gereageerd;) het is heel simpel:
    - mijn kind is bang op de commode
    *niet meer gebruiken dan
    - maar ik heb bi en met aankleden en verschonen werkt die hoogte heel fijn
    * oke verschonen kun je op de eettafel doen als ze dat minder eng vindt, dat is ook op hoogte
    - en met aankleden dan?
    * nou met deze leeftijd kan ze dat hoogst waarschijnlijk prima zelf als je haar even laat oefenen dan wordt jij minder belast met je BI.

Door ergens anders te verschonen geef je niet aan de angst toe maar toon je begrip voor je kind. Maar goed dat is ws ook niet wat je wil horen.

Zo daar heb je precies hetzelfde advies alleen heb ik mijn dochter en die van Shakes er buiten gelaten...beste advies wat er in dit topic genoemd wordt volgens mij...

8. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

Jun 5, 2013
    1,042
    80
    48
    kun je haar met een trapje/krukje zelf op de commode laten klimmen? dan heeft ze het heft zelf in handen.

Ze vind het liggen eng, zouden luierbroekjes helpen? Dan hoeft ze niet te liggen maar kun je ze staand aantrekken?

Daarnaast aan haar vragen, niet: "waarom ben je bang", maar " hoe kan mama je helpen?" wie weet is het antwoord heel simpel :)

9. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Zeker heeft luier broekjes. Maar met poepen zit alles er onder dus is t handigste als ze ligt.

10. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Ik kom wel weer verder.. heb t cb ook om advies gevraagd.

11. Butterfly1109

Butterfly1109 Fanatiek lid

Jan 3, 2015
    1,620
    43
    48
    Is een poepluier staand verschonen niet simpel een kwestie van oefenen? Ik kan het ook niet, hoor, maar het lijkt me niet onmogelijk.

En op een andere plek verschonen kan ook gezien worden als 'meedenken', en kan haar wat rust geven totdat ze de commode of hoogtes wat minder eng vind.

12. PandaBeertje

Nov 19, 2015
    1,681
    4
    38
    Female
    Moet wel kunnen, maar dan eerder als ze op 't potje of de wc poept, dan zit ze er namelijk minder onder. Nu met luier zit alles eronder, dus gaat dat echt niet lukken, wat wordt dat een drama dan.

13. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Waarom wordt dat dan een drama, omdat ze dan tegen gaat werken? Anders gaat dat uiteraard wel na oefening of denk je dat de poep bij anderen die staand verschonen wel heel netjes in een hoopje in de luier blijft ;).

14. Beckje

Beckje VIP lid

Jul 12, 2010
    8,652
    4
    36
    hier gaat staand een poepluier verschonen ook echt niet. alleen al omdat je niet goed in de huidplooien kan komen bij de liezen enz.

15. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

Dec 1, 2014
    7,394
    5,298
    113
    Mijn zoon van 8 is vrij mager, dus die heeft daar geen huidplooien. Eerlijk gezegd heeft mijn dochter van 1 die ook niet heel erg, want dat is een lichtgewichtje, maar die verschoon ik ook nog liggend, want ze loopt nog niet los, en kan maar een paar seconden los staan, dus dat maakt staand verschonen redelijk onmogelijk ;).
    Maar mijn zoon wordt altijd staand verschoond, sinds hij niet meer op het kussen past, dat is al wel even.

Maar het wordt een beetje off topic, als ts staand verschonen niet ziet zitten, gaat dat over. Hopelijk heeft het consultatiebureau nog tips waar ze wel wat mee kan.

16. X11

X11 Fanatiek lid

Jul 8, 2015
    1,768
    1
    0
    Staand verschonen vond ik ook altijd een ramp. Ofwel vanwege totale poepexplosies in de luier, ofwel vanwege bewegelijke kinderen die alle kanten op schoten als ik ze liet staan...
    Ik vond zelf, ook met BI, op de bank of bed heel fijn. Ikzelf gewoon op m'n knieen erbij dan of ernaast zittend. Niet te hoog voor de kids en voor mij dan dus ook goed te doen :)

17. IJsthee

IJsthee Bekend lid

Feb 23, 2014
    711
    0
    0
    Niet alles gelezen dus misschien is de tip al gegeven. Maar als je (nog) niet staand wil verschonen en wel de commode wil blijven gebruiken (wat ik me kan voorstellen als je bekkeninstabiliteit hebt), misschien kun je haar dan lichtjes vastmaken op de commode? Met een riempje van een stoeltje of een stukje rekbare stof. Misschien voelt ze zich dan wat veiliger? Of iets aan de muur maken waaraan ze zich kan vasthouden. Ik zou het jezelf en haar in elk geval niet te moeilijk maken, als je straks wat mobieler bent kun je nog altijd wat anders proberen.

18. butterfly0511

butterfly0511 Fanatiek lid

Dec 7, 2008
    2,303
    13
    38
    pedagogische medewerkster
    Zit je dochter misschien op het kdv? Zoja, zou het niet kunnen zijn dat ze daar terwijl je dochtertje op verschoontafel lag de tafel plotseling omhoog/omlaag hebben gedaan? Vaak zijn die verstelbaar. Dit kan voor kinderen heel angstig zijn

19. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

Jan 4, 2015
    1,725
    809
    113
    Tja, ik weet niet, is het erg om aan angst toe te geven?

20. Shandy

Shandy Fanatiek lid

Jan 14, 2012
    2,603
    18
    38
    Dit herken ik van mn zoon. Die was ineens ook helemaal overstuur bij verschonen als hij moest liggen. Hij bleek al gauw daarna slecht te zien en met 1 oog juist geen diepte te zien. Ook op peuterpee!szaal heel angstig met verschonen. Daar vroegen ze ookof hij was gevallen. Niet gevallen,maar die angst?
    Wat hij welheel griezelig vond was ommet zn hoofd laag/plat te liggen. Dikke handdoek onder hoofdeind van aankleedkussen hielp al...

Share This Page