dochter is 4 weken stille ondervoeding ?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ccwomen, 8 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn dochter is vanaf week 1 een slechte drinker geweest...
    Ze was 1 week en toen heeft ze in het zh gelegen omdat ze slecht dronk..., ze was al aan het uitdrogen en kreeg via de zonde de voeding die ze niet meer dronk.
    Daar zeiden ze dat ze in een negatieve spiraal zat ( weinig drinken, veel slapen om energie te besparen en zichzelf niet meer op temperatuur houden)
    Na 4 dagen zh ging t een stuk beter en dronk dr hele flessen weer op.
    Nu is ze 4 weken en weer rommelt ze erg met haar flessen!
    Ze krijgt 7 flessen aangeboden van 120 water met 4 scheppen en moet rond de 675 binnen krijgen.. Daar komt ze niet aan en de ene dag komt ze aan de 550 cc en de andere dag ff over de 600 cc...
    Ze.stopt vaak al bij de 50 cc omdat er een boer dwars zit en krijgen dan met veel moeite de fles er weer in en zijn gemiddeld een uur bezig...
    Ze is verder heel rustig, komt bijna nooit om een voeding, alleen als ze al wakker is, maar als ze slaapt blijft ze slapen!
    Ik maak me toch wel een beetje zorgen weer, maar of dit terecht is...?!
    Gisteren avond en vanmiddag en vanavond was ze erg moe en moeilijk wakker te krijgen ,als ze eenmaal de fles krijgt drinkt ze weinig en valt heel snel weer in een diepe slaap!
    als ze morgen nog zo is ga ik zoiezo mn huisarts weer bellen om te overleggen!
    Alle symptomen van stille ondervoeding heeft ze... maar of dat t ook echt is... geen idee... maar t zit me iig niet lekker!!!
    Wie herkent dit en heeft er tips ???

2. evelienharmsen

evelienharmsen Actief lid

15 jan 2013
    447
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb me daar toendertijd ook in vergist. Bijna exact hetzelfde verhaal als jij. 1 vraag: als ze wakker is, is ze dan ook wat slapjes?

Ik vind, omdat mij dat toen na 8 dagen ziekenhuis verteld is over mijn dochter, dat je beter vanavond nog kunt bellen naar huisartsenpost. Ik heb dat toen ook gedaan en we moesten meteen even langskomen gewoon voor de zekerheid, maar ze hebben haar toen wel daar gehouden. Die kleintjes kunnen zo snel ineens uitdrogen dat ik zo de nacht niet in zou gaan als ik jou was.
    Ik wil je echt niet bang maken zo is het niet bedoeld, maar wel zeggen dat je alarmbellen niet voor niets gaan rinkelen.

Heel veel succes en laat je nog wat weten?

3. CindyJessie

CindyJessie Bekend lid

21 mei 2012
    802
    15
    18
    Ja ik herken dit van mijn oudste.
    Hoe zijn haar luiers? Plast ze voldoende?
    Hoe is haar groei? Kan je misschien extra wegen?
    Dat zijn belangrijkste graadmeters.
    Wel kan je haar gerust wakker maken voor een voeding op deze leeftijd.

Wat ik bij mijn dochter heb geleerd is om de cc's niet als graadmeter te nemen, maar in de eerste plaats mijn dochter.
    Is ze tevreden (lastig als je stille ondervoeding vermoed), genoeg goede luiers? Ontlasting oke? Groei voldoende?

Mijn dochter maakt ik op deze leeftijd dus echt wakker voor een voeding, maar al gauw merkte ik dat ze veel beter dronk wanneer ik echt op verzoek voedde. Dat vond ik alleen best "eng" zeg maar.

4. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Het lijkt me goed om in de gaten te houden. Mijn zoon dronk ook slecht en kreeg ook niet veel binnen. Hij kwam ook nooit zelf om eten en nu met ruim 1,5 jr geeft hij nog geen honger aan. Toch deed hij het er gewoon goed op. Niet alle kindjes hebben blijkbaar veel nodig. Maar als de plasluiers minimaal zijn en je kindje ook lusteloos en slapjes is dan gaat t echt niet goed. Beter een keer teveel contact als 1x te weinig

5. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Bedankt voor je snelle reactie!
    Mijn ervaringen met de huisartsen post zijn niet echt positief dus t liefst bel ik daar niet heen...
    Ik houd haar zoiezo heel goed in de gasten sinds ze uit het zh is en als ze vanacht nog zo doet bel ik morgenochtend meteen de dokter!!
    Net was ze.een tijdje goed wakker en ook alert en lacht regelmatig, dus dat is wel positief!
    Echter blijf ik me zorgen maken over de voeding!
    Ze is zoiezo regelmatig slap vind ik... maar net kneep ze de hele tijd hard in mijn vinger (ook weer positief gelukkig)
    ik houd je zeker op de hoogte via hier!!
    Hoe is t met jou dochter gegaan toen??? Dronk zij ook slecht?
    Het.zh vertelde me ook dat ze een verkeerde drink techniek heeft, ze klakt veel tijdens de fles en krijgt veel lucht binnen waardoor haar maatje snel vol met lucht zit en daardoor niet meer verder wil drinken...
    Ze krijgt op haar zij de fles, maar ook dat werkt niet echt..
    Heb je nog tips waardoor ik haar beter kan laten drinken ?

6. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ik maak haar iedere 3 uur wakker voor een voeding soms 3,5 uur en s' nachts om de 5 uur, ze komt bijna nooit uit zichzelf ! Helaas!
    Ze was 4150 gram en 54 cm toen ze geboren werd dus een flinke dame, is toen afgevallen tot 3900 gram en woog maandag ( na 4 weken ) 4545 gram en was 56 cm...
    vonden ze goed op het cb, toch vind ik het matig gegroeid na 4 weken...
    Plasluiers heeft ze voldoende maar dat had ze ook voordat ze in het zh terecht kwam , dus daar kijk ik toch niet echt naar...

7. sydneys

sydneys Niet meer actief

Niet echt ervaring mee maar welk soort flesje gebruiken jullie? En welke speen?
    Misschien moet ze te hard zuigen en word ze daardoor te moe om te drinken en kan een speen met een groter gaatje iets helpen?

Wij hadden dr brown en met 5 maanden gebruikten wij al de papspeen, bij de vorige wilde hij niks drinken en het gaatje van die papspeen is kleiner dan een nr2 van een ander merk wat ik heb gehad.
    Met 5 weken gebruikten wij al speen nr 2 of 3 zelfs

8. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    We gebruikte eerst de avent, toen over gegaan op diffrax (s speen), ook al de dr Brown fles geprobeerd tussendoor maar daar moet ze teveel haar best voor doen en heb ook de breedte diffrax fles in huis om te proberen... De s fles van diffrax gaat r nog het beste af! Hebben dus al aardig wat geprobeerd !

9. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Het gaatjes groter is geen optie want se laat nu al voeding lopen en klakt heel erg tijdens de fles en verslikt zich soms en als ie nog sneller gaat word t alleen maar erger denk...
    Ook spuugt ze regelmatig een hele golf voeding uit... niet elke fles hoor maar zeker bij 1 fles op een dag... die voeding mist ze dan ook weer zou je denken....

10. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.541
    3.057
    113
    Welke speen had je bij dr Brown?

Plast ze nog wel goed?

11. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    De speen die erop zit...
    Ja Plasluiers heeft ze voldoende ! Elke luier is flink nat!! Maar dat had ze ook voordat ze in het zh kwam en toch was ze al aan het uitdrogen...

12. adi

adi Niet meer actief

Als zij dagelijks > 500cc drinkt is dat voldoende mbt uitdroging.

Kinderartsen houden het volgende aan:
    - 120cc tot 180cc per kg gewicht per dag voor de goede groei
    - 500cc minimum intake voor het normaal functioneren
    - 300cc tegen uitdroging

Probeer dus die hoeveelheden los te laten, want daar zou het niet aan moeten liggen.

De uitdrogingsverschijnselen zijn (om het goed in de gaten te houden):
    - te weinig plas, of sterk ruikende urine
    - huilen zonder tranen, droge tong
    - holle fontanel
    - vel is niet soepel

Wat me uit je verhaal opvalt is haar slapheid en slechte drinktechniek. Hiervoor zou ik naar de kinderarts gaan. Is ze nagekeken op spruw?
    Laat haar reflexen en motoriek even nakijken door de kinderarts, het kan ook zijn dat haar iets dwarszit, bijv een verkrampte nekwervel
    Verder denk ik ook aan reflux, is ze daarop nagekeken?

13. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ja dat op verzoek voeden vind ik ook maar eng aangezien ze nu al niet aan dr voeding komt... ben bang dat ze dan helemaal niet aan dr voeding komt.... Ze had nu ook om 21.15 moeten hebben maar ligt nog te slapen, dus maak haar uiterlijk om 22.15 wakker dan zit er 4 uur tussen...

14. tuc

tuc Niet meer actief

Ik zou morgen iig bellen voor overleg. Dat ze zo slap is...dat is iets om naar te kijken.

15. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Mijn middelste zoontje heeft ook erge reflex gehad en had veel medicijnen hiervoor.
    Zelf denk ik ook dat ze reflex krijgt of heeft... Verder huilt ze daar niet Door ofzo... Ze slikt wel veel en steekt veel haar tong uit..
    Haar bedje staat al schuin en we houden haar ook al goed recht op na de fles...
    spruw is ze ook al op gecontroleerd en dit heeft ze niet, ik klaar tong riempje is lang genoeg dus daar kan het slechte drinken ook niet Door komen...
    Maar nagekeken op reflex? Mijn zoontje is ook nooit nagekeken hierop maar uitgaande van zijn klachten toen zeiden ze "verborgen" reflux.
    Begin februari moet ik zoiezo naar de kinderarts met haar voor nacontrole omdat ze in het zh heeft gelegen!
    Ze heeft gewoon veel moeite met dr fles drinken, maar waardoor dit dan komt.... ons een raadsel !!
    Ze boert ook erg slecht tussen de flessen Door waardoor je erf lang zit met haar...

16. Cato1981

Cato1981 Actief lid

23 apr 2013
    422
    3
    18
    Heb geen ervaring met ondervoeding maar mijn zoontje kwam ook nooit om een voeding al vanaf de eerste nacht dat hij geboren is moesten we hem wakker maken voor een voeding ook overdag alleen om 5:00 niet. Wil niet zeggen dat je niet moet oppassen vooral
    omdat ze zo slecht drinkt maar niet elk kindje komt om een voeding sommige kindjes zijn tevreden en wachten het af ik gaf wel bv dat is natuurlijk iets anders dan fv dan zit je niet op de cd's te letten maar gewoon op het gewicht. Mijn zoontje deed wel 45 minuten over een voeding lag lekker te slapen en te drinken.
    Als je, je zorgen maakt zou ik wel aan de bel trekken en snel een moedergevoel is er niet voor niets vooral gezien het verleden wat ik zo lees.
    Wil alleen wel meegeven voor andere lezers dat niet elk baby'tje (zoontje laat zich nu wel horen ;)) die niet huilen om een voeding stille hongeraars zijn mijn zoontje sliep veel en overdag maakte we hem dan ook altijd wakker na 3 uur slaap.

17. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Ga zoiezo morgen ochtend mn huisarts bellen!!
    Ze is niet altijd slap hoor , maar gisteren avond wel extreem slap en vanmiddag ook niet wakker te krijgen voor een fles!
    Ze maakt ook al vanaf dat ze geboren is een piep geluid tijdens de fles en je hoort haar in haar slaap ook veel een soort groot hik geluid maken zonder dat ze de hik heeft, de verloskundige zei toen dat dat kon komen doordat het kraakbeen nog niet goed ontwikkelt was... maar dat zou nou toch wel een keer goed moeten zijn lijkt me...?!

18. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Ik zou ook het advies van een pre-logopedist vragen. Hier bleek een raar geluid bij het drinken verslikken te zijn en moesten we gaan
    verdikken. Ze luisterde tijdens het drinken mee met een stethoscoop op haar halsje.

19. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    Oké bedankt voor de tip! Ga gelijk even Google waar zo iemand zit !!

20. ccwomen

ccwomen Fanatiek lid

11 okt 2008
    2.005
    0
    0
    De logopedist zit vlakbij de school van mn zoontjes! Ik kijk het even aan en bel zoiezo mn huisarts morgen, of ze moet ineens weer goed gaan drinken!!

Deel Deze Pagina