Dat lijkt me zeker heerlijk zeg, zo'n app! En ik ben ook een beetje te gevoelig op dit onderwerp...heb een beetje te vaak de schuld gekregen van het feit dat mijn dochter zich niet volgens het boekje ontwikkelde. Nu ze dit geheel en al heeft ingehaald, vindt iedereen het echter 'een wonder dat een kind zich zo anders kan gaan ontwikkelen'. Blijkbaar komt dat dan weer níet door mij of zo...
Mijn schoonmoeder zei al heel snel dat onze dochter eenkennig zou worden. We sliepen samen, borstvoeding, wordt veel gedragen en gaat niet naar kdv. Toch is Lotte 1 van de meest vrije kinderen die ik ken, iets wat ze ook niet van mij of haar vader heeft. Ze loopt zonder problemen met andere mensen mee of gaat bij een vreemde moeder op schoot zitten, ook niet altijd ideaal, maar het is makkelijker dat is makkelijk te veranderen dan een heel verlegen kindje.
Dat is echt een karaktereigenschap, daar kan je weinig aan veranderen. En al helemaal niet forceren. Het beste is je kindje veiligheid bieden en jouw aanwezigheid. Blijkbaar heeft ze dat nodig. Onze jongste dochter was ook extreem eenkennig vanaf twee maanden. Dat heb ik af en toe als zwaar ervaren. Nu is het een sociale vijf jarige. Als ze alleen met mij thuis is dan wil ze nog graag in mijn buurt zijn. Anders dan haar zus en broertje die meer vrijbuiters zijn. Zij is een lief, knuffelig meisje die bevestiging van mij nodig heeft. Lang verhaal, de boodschap is dat het bij haar karakter past. En dat ze nu ook in zo'n fase zit. Gaat weer over!
dit heeft mijn dochter ook heel lang gehad, toen ze ongeveer 18 mnd was ging het langzaam beter. ik ben in de periode ook met haar op peutergym gegaan in de hoop haar een beetje uit haar schulp te krijgen, maar of het daaraan lag of dat ze er vanzelf overheen is gegroeid weet ik niet natuurlijk. ga het vooral niet forceren want dan maak je het alleen maar erger, maar probeer haar aan de andere kant niet teveel te beschermen; het is lastig om daar een evenwicht in te vinden. je kunt overigens best tegen mensen zeggen dat ze een beetje rustig moeten doen met haar, sommige mensen denken dat alle kinderen alles wel best vinden, dat is echt niet zo.
onze oudste ook extreem eenkennig, waar iedereen zei dat het een fase was en wel goed kwam is ze nu 3 en nog steeds wil ze alleen mama. Zo extreem dat we uiteindelijk gestopt zijn bij de peuterspeelzaal en we dit over een aantal maanden opnieuw moeten gaan proberen Ik had het nu totaal anders gedaan, veel eerder/vaker ''los'' laten bij een ander wat ik nu dus ook doe bij de jongste