Slim of hoog begaafd?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Patri1982, 30 mei 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ik heb een zoontje die 19 maanden is. Hij is erg slim; zijn woordenschat is erg hoog, praat met twee en soms drie worden, begrijpt abstracte begrippen zoals omhoog en omlaag, herkent cijfers en kan tellen tot tien. Hij zegt ook twee spenen als hij twee in zijn handen heeft. Hij is dus erg slim, maar misschien ook hoog begaafd? Ik vroeg me dus af of er moeders waren met hoog begaafde kinderen die dit herkennen en misschien tips voor mij hebben.

2. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    zijn er specifieke vragen waarover je tips wil hebben? of algemeen?

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in leiden hebben we stichting jonge uil met ouders van HB kids op allerlei leeftijden.
    straks als je een school moet kiezen moet je tijdig aanmelden bij die school. met 2 jaar oud ben je al te laat voor een heleboel scholen in leiden.
    dus snel afspraken maken met scholen en vraag specifiek naar hun beleid, hun plus klassen, hun deelname aan stads HB leerling project etc.

4. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    hoog begaafdheid kan niet met zekerheid vastgesteld worden op deze leeftijd. ook niet als kleuters kun je vast stellen. daarom worden de slimme kinderen soms meerdere keren een test doen. maar het heet zeker tot 6 jaar oud ontwikkelingsvoorsprong.

5. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    19 Maanden is inderdaad te jong om hoogbegaafdheid vast te stellen. Ik zou hem gewoon blijven aanbieden waar hij aan toe is, ongeacht wat dat is. Mocht hij over een jaartje of 4 à 5 nog steeds duidelijk voor lopen op leeftijdsgenootjes, dan kun je, als je dat wilt, een test doen. Maar zelfs dan hoeft het niet.

6. Patri1982

Patri1982 Fanatiek lid

5 feb 2011
    1.118
    266
    83
    Vrouw
    Werken en moeder zijn.
    Ja, algemene tips, zoals wat kan ik doen? Moet ik hem gewoon zijn gang laten is? Zijn dit kenmerken van hb? In ieder geval bedankt voor het reageren.

7. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.243
    11.823
    113
    Gewoon zaken blijven aanbieden waarvan je merkt dat hij er aan toe is of het leuk vind. Meer hoef je niet te doen. Kijk gewoon goed naar je kind en volg je gevoel.

8. Bubbel

Bubbel Niet meer actief

Ik heb geen hoogbegaafde kinderen, maar ik herken het wel. Onze meiden zijn ook heel vlot op taalkundig gebied. Met name de oudste. Met 19 maanden spraken ze met behoorlijke zinnen (zeker tot zes woorden, misschien al wel meer), die grammaticaal ook al goed klopten. Kenden ze alle kleuren, herkenden bepaalde letters en cijfers.
    Onze oudste heeft zichzelf leren lezen en schrijven. Ze zit pas in groep twee, dus daar zijn ze nog maar minimaal mee bezig op school. Ondanks dat ze hier behoorlijk op voorloopt, vindt ze het op school helemaal geweldig. Sociaal gezien hoort ze ook echt in groep 2. Ze maakt de CITO's wel foutloos, en scoort dus een A op alle gebieden (taal en rekenen). Maar ik weet niet of dat al iets zegt over hoe slim een kind is..

Wij zijn altijd meegegaan in haar vraag naar dingen. Maar we hebben het nooit uit onszelf aangeboden. We doen veel spelletjes en lezen boekjes met haar. Maar ze kan (gelukkig) ook heel erg goed zelf spelen (vooral fantasie, vadertje en moedertje/schooltje).

Ik weet niet of je hier echt iets aan hebt, omdat ik geen ervaring heb met hoogbegaafdheid.

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    #9 piccolina, 30 mei 2015
    Laatst bewerkt: 30 mei 2015
    Je kan meer tips etc van hb forum krijgen.

Maar ik vind dat zelf iets boven gemiddeld;) hangt ook wat/wie je vergelijkt en welk ontwikkelingsschema je bekijkt.
    Als die van cb dan is elk 2e kind in hoogbegaafd als je americanse neemt of russische bij is echt gemiddeld.

Hoogbegaafd ben je pas met 6 jaar als je iq ook boven 130 ligt.
    Tot die tijd is ontwikkelingavoorsprong die kan ook weg gaan. Of met sprongen. Echter er zijn ook hb/ov lijstjes te vinden. Mijn dochter heeft ontwikkelingsvoorsprong die va geboorte voorloopt zeg maar maar of dat blijft weet ik niet al voldoet ze aan alle lijstjes;) ook cb/ha/ka schatten ze potentieel hb kind.

Wat praten/tellen betreft mijn dochter pratte met 1.5 jaar 3-4 woorden grammaticaal zinnen en is tweetallig. Ze telt nu tot 10 en kent al lang links/rechts, hoog/laag, groot/klein, alle kleuren va 1.5.
    Ze denkt ook anders dan gemiddelde kindjes, haar hersens werken blij aar snel. Ze is of erg slim of hb weet ik niet. Op kdv/psz kunnen ze dat beter constateren dan als je moeder zelf al wist ik al va maand of 10 dat iets niet klopt.

Hb kenmerken zijn in algemeen:
    - zwaar geboren, grote hoofd
    - gelijk hoofd optillen en vasthouden en alert kijken
    - kruipen overslaan of eerder lopen dan kruipen.
    - lopen met 8-10 mnd
    - met 2 jaar zinnen van 4-5 woorden grammatical uitspreken en vroeg praten of juist erg laat maar gelijk goed.
    - perfectionistisch, zelfstandig enorm
    - nooit iets in mond nemen of erg kort. Ze hebben te behoefte niet aan om zo ontdekken.
    - weinig slaap nodig en kan slechte slaper zijn
    En zo veel meer je kan online die vinden.

Wat je kan doen is gewoon hem kind laten zijn want echte slimmeriken leren zelf dingen. Ze laten ook zelf zien wat ze willen weten letters of cijfers bijv. Ik heb hier veel montessori dingen gedaan want dar sluit aan bij soort kinderen erg goed.

hoogbegaafdheid gaat vaak gepaard met syndromen en problemen in gezondheid. Autisme, asperge of andere.
    Hb ziet ook in familie is genetisch namelijk 40% de rest is wat je bent en wie je treft in je leven vormen andere 60%
    Zowat 2 van 10 kinderen hoogbegaafd/ontwikkelingsvoorsprong hebben. Dus zo gek is het niet. Op basisschool waar mijn dochter zal gaan hebben ze in elk groep 1 a 2 hb kinderen zitten.

O ja opzich hoef je nu niets te doenmaar als je merkt met 2-3 jaar onvoldoende interactie met oudere kinderen kan je peers afsprakjes maken met ook slimme kinderen maar zijn lerftijd. Hier dochter kon va 1.5 jaar gelukkig op peutergroep 2.5-6 jaar op kdv. Ze vind namelijk iedereen "baby" die minder dan ze is maar ze kan enorm goed spelen met 3-5 jarige kinderen. Ze leert zoveel van.

10. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Mijn dochter kon dit toen eigenlijk ook wel. Voor testen is het nog erg vroeg. Een ontwikkelingsvoorsprong kan ook wel weer stagneren. En vaak zijn ze met andere dingen weer wat minder goed. Mijn dochter was motorisch niet zo sterk.
    Zorg voor voldoende uitdaging, maar kijk uit dat je hem niet overstimuleerd.
    Mijn dochter is vervroegd naar de peutergroep gegaan op het kdv. Dat was bij haar voldoende.

11. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Tja eigenlijk maakt het niet uit of je kind slim is... Gewoon naar je kind kijken en mee gaan in zijn ontwikkeling.
    Dan doe je het altijd goed.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    O ja wat nog erg kenmerkend was volgens kdv is dat mijn dochter nooit eigen naam zei/zegt. Ze ging gelijk met 17 mnd zeggen: mag Ik die?? Waar ben JE? Etc. En ook dat ze echt fenomenaal geheugen heeft ze herinnert zich echt alles ook wat weken geleden was of welk auto is audi of wel auto is toyota etc waar wel winkel ligt, alle namen en wie waar woont etc

Ik koop spelletjes etc hier nooit op leeftijd maar op behoeftes. Puzzels doen goed op die leeftijd maar ik koop die van 3+ en 5+ jaar
    Verder gewoon kijken wat ie wil, in winter zijn we vaker thuis doen we dingen en nu veel veel buiten daar leer ze ook van.
    Mijn dochter mag altijd zelf aangeven wat ze wil doen. Mag ze zelf pakken etc maar ik stuur het bij dat het algemene ontwikkeling blijft dus dat we per dag gewoon divers doen. En we hebben nooit interactieve spelletjes hier of zo iets met knopjes. Apps voor peuters doen het ook goed laatst favo is: pret voor peuters.

En slim kind kan ook gewoon slim zijn omdat zijn ouders slim zijn, hbo ouders doen veel meer en leren op andere niveau kind dan zonder opleiding. Dus dar speelt ook rol en in taal en in andere dingen.

13. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik was als kind hoogbegaafd. Door een auto-ongeluk en een hersenbeschadiging kwam daar in praktisch opzicht een einde aan. Mijn twee broers en zusje zijn ook hoogbegaafd.
    In ons gezin betekende het dat we in zinnen spraken voor de eerste verjaardag en konden lezen, schrijven en met tafels rekenen voor 2,5 jaar. Allemaal als kleuter getest en zulke hoge scores dat het onmiskenbaar hoogbegaafdheid was. Allemaal grote problemen gehad ook door de hoogbegaafdheid. Ik wens het niemand toe, slim zijn is leuk, maar hoogbegaafdheid brengt zijn eigen set van problemen met zich mee. Ik maak me nu al zorgen over mijn dochtertje van vier maanden. Ze loopt erg voor al. Ik moet er niet aan denken dat ze hoogbegaafd is. Hoewel hopelijk er tegenwoordig beter mee wordt omgegaan.

14. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik zou maar gewoon rustig afwachten wat er gebeurt. Je ziet heel vaak dat dit soort verschillen tussen kinderen nog erg bijtrekken voor hun vierde verjaardag. Op de peuterspeelzaal zie je heel duidelijk dat het ene kind verder is dan het andere, maar in groep 1 kunnen ze allemaal min of meer hetzelfde. Mocht er toch meer aan de hand zijn, dan kom je daar de komende jaren vanzelf wel achter.

15. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Eensmet saskia78. Piccolina dat herken ik ook heel erg.

16. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Precies!
    Broer van mijn man is ook hb en ongelukkigste mens van 45.
    Ik ben zelf erg slim maar niet hb(niet getest) ik deed ook wonderen toen ik klein was maar uiteindelijk ben ik gewoon talentvol opgegroeid. Gelukkig ik goed gekomen maar ook mede alleen dankzij mijn eigen karakter dan omgeving. Ik denk ook 10 stappen vooruit dan andere waardoor ik slecht kan communiseren omdat mensen lijken mij traag en simpelen dingen niet begrijpend.. Lekker handig dus;)
    Vroeger werd het ook niet herkent en niet begeleid. Nu dus andere verhaal nu elk school bijna heeft kleuters signalering en op kdv/psz.
    Nu is dus wel meer hoop voor begeleiding en goede ontwikkeling. Hb kinderen kunnen zich aanpassen aan omgeving en andere waardoor ze inzichzelf in knoop raken dus is erg erg belaagrijk dat ze op hun eigen niveau kunnen blijven werken en denken.

17. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Jeetje wat heftig zeg. Wat erg voor je.
    Jouw beschrijving is wel heel duidelijk ja. Tegenwoordig gaan ze er wel beter mee om heb ik het idee. Op de pabo werd er veel aandacht aan geschonken.

18. Vladivostok

Vladivostok Actief lid

10 mrt 2015
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet niet welk stukje je erg voor me vindt, maar dat ongeluk (was 14) heb ik vaak als een zegen beschouwd. Ik vind het heerlijk dat dingen nu iets meer moeite kosten. Tot die tijd stonden mijn hersens eigenlijk nooit stil, sinds het ongeluk heb ik meer rust in mijn hoofd. Door het revalideren kwam ik nadien ook bij mensen in de klas die wat dichter bij mij in de buurt kwamen qua leeftijd en het revalidatieproces was erg goed voor het ontwikkelen van bepaalde vaardigheden die ik niet had (doorzettingsvermogen, om kunnen gaan met falen etc.). Mijn broers en zus hebben allemaal wel eens een zelfmoordpoging gedaan en last gehad van depressies, maar ik dus niet. Maar goed, ik piep hem dus wel voor dochter. Gelukkig weet ik nu ook welke valkuilen er zijn en wat je nog kunt doen om die te vermijden. Het is bijvoorbeeld zo belangrijk dat er dingen zijn die moeite kosten om te doen. Wanneer het je dan lukt geeft je dat zelfvertrouwen en een gevoel van trots dat je niet krijgt wanneer alles altijd maar lukt en iedereen je prijst voor dingen waarvan je zelf vindt dat het helemaal niet moeilijk was.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

Dat is op school ook vaak het probleem merk ik.
    Als alles vanzelf gaat... Maakt dat de wereld niet leuker of mooier.

20. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik kon lopen met 9mnd (niet gekropen) en ook al praten. Toen ik twee was antwoorde ik op de vraag of ik een broertje of zusje wilde: "dat hangt ervan af of er een jongenszaadje of meisjeszaadje bij het eitje komt"..

En ik ben echt niet hoogbegaafd hoor. Ik ben best gis, maar dat is het dan ook wel. Waarom ga je niet gewoon van een lekker pienter voorlijk kindje uit? Waarom meteen een 'diagnose'?

Deel Deze Pagina