Tanden poetsen drama..

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door piccolina, 4 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Was altijd drama, maar toen ze nog 6 maanden was kon ze niet zo zich verzetten als nu. Alleen ik of mijn man kunnen dat niet: er moet altijd iemand haar vasthouden armen, andere houd kin vast en zo aan de slag.
    Ze krijst, wegduwt, lippen op elkaar.
    Echt drama ze is erg overstuurt als ze hoort "tanden poetsen" of ziet borstel rent ze gelijk weg.
    Ze heeft 4 boventanden en 2 ondetanden. Ze drinkt flesje voor slapen gaan dus gepoetst moet erna....

Wat wel lukt is haar borstel geven dan doet ze dat zelf maar poetsen zou ik niet noemen. Ze laat ook borstel in mond zetten maar als het begint bewegen is dus draak ontwaakt..

Liedjes, andere tandenborstel, elektrisch, liedjes etc alles geprobeerd.

Tja weet eigenlijk niet wat ik wil, advies? Linkt dat we alles hebben geprobeerd...

2. beebje2013

beebje2013 Actief lid

13 aug 2013
    360
    0
    16
    Hier gaat het ook niet van harte, maar wat wel eens werkt is dat ik doe alsof ik mijn tanden poets, daarna vindt ze het heel interessant dat ik die van haar ook doe. Duurt maar even, maar ach, ik vind het voor nu wel prima zo. Soms doe ik met m'n vingers nog wat na.

Overigens, vasthouden lijkt me alleen maar het tegenovergestelde effect hebben...daar zou ik nooit voor kiezen :)

3. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wij hadden dat hier ook rond die periode. Wat wij gedaan hebben: een week of 2 niet zelf poetsen, maar haar zelf laten prutsen. Geen druk en geen "o jee, het is niet goed gepoetst". Haar gewoon plezier laten hebben en ondertussen het tandenpoetsliedje zingen. Na een paar weken had ze haar lol gehad en vond ze het blijkbaar niet meer nodig hierover een strijd te leveren. Nu big smile als ze de tandenborstel ziet, en mee zingen.

4. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Hier ook en het lijkt steeds erger te worden. :( Ik lees even mee. Ze is nu bijna 2 en dan moet het zelfs 2 x. Het enige wat mijn tandarts zegt:'deze strijd moet je echt winnen!' En ik ben het met haar eens. Wat hier een beetje helpt is afleiding. Tanden poetsen terwijl ze een filmpje kijkt. Ook afwisselen met haar, dus zelf laten doen en dan jij het weer doen. Verder doe ik net zoals bij het eten 'vliegtuig of auto' met de geluiden erbij. Ook helpt popje tanden laten poetsen als oefening (om het concept te leren). Verder zoek ik filmpjes op youtube over tanden poetsen. Ze spiegelen vaak gedrag van anderen. Hoe dan ook het helpt allemaal maar mondjesmaat.

5. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48

Ik moet helaas ook vasthouden. Ben er ook geen voorstander van. Maar helaas heeft dochter slechte tandjes waardoor poetsen noodzakelijk is. Dus vasthouden moet hier wel.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hier vergelijkbaar. Gelukkig oudere zussen die ze het ziet doen en soms mag de een of de ander wel poetsen. Maar meestal is het tandenborstel in de mond, hap slik weg tandpasta, 'op' en weg proberen te racen. Soms is het wel grappig als mama alles opnoemt wat ze aan het wegpoetsen is, soms dus een liedje, de andere keer een zus die het doet en soms gaat het nauwelijks. Heel irritant, want met al haar tanden en kiezen is het gewoon wel belangrijk goed te poetsen.

7. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Oh, als ik dit zo lees staat me nog heel wat te wachten :$:$:$

is dat bij jullie al vanaf het begin of begon het bij een bepaalde leeftijd?

Dochterlief vind het nu nog fantastisch. Doet goed haar mond open en laat haar 2 tandjes prima poetsen. Hopelijk blijft ze het nog heel lang zo goed doen :)

sorry ts: geen tips voor je maar de antwoorden roepen bij mij wel vragen op :)

8. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is van begin zo helaas geweest. Met alles ze laat nooit gezicht of handen afwassen of poetsen ook (wil niet vastgehouden worden of zo) maar daar kan ik snel doorheen en is soort schoon ;)
    Haar wassen ook drama altijd maar dat lukt nog redelijk.
    Handen knippen nagels gaat trouwens wel ok onder babytv maat als ik net strakker haar hand vasthoud is ook afgelopen moet onopvallend ter werk gaan...
    Dus het is echt geen fase.. Helaas..

Maar tanden poetsen... Ik weet ook en wil ook dat geweld niet want ze moet echt met geweld vastgehouden worden waardoor ze vlak voor slapen gaan erg van streek raakt.
    wat jullie opnoemen: tv kijken helpt niet, tanden zelf poetsen geven werkt wel ze kan echt lang mee lopen in haar mond maat ze poetst dus kiezen welke er niet zijn geen voortanden wat moet... Dus stel geef ik borstel pakt ze die en loopt ze weg ermee in mond dus zelf doen vind ze prima. Maar als ik eerst zelf doe onder geweld dan haar geef wil ze niet meer, ze gooit ermee. Of stel doet ze eerst zelf dan pak ik ze geeft het gewoon niet en als ik met geweld afpak dan gaan we weer... Als ik zelf poets vind ze reuze interessant en komt ze bij ze doet zelfs mondje open en komt naar voren reiken en Ik mag gewoon insteken maar op moment van beweging draait ze totaal door.

Ze zelf doet ze bijten erop en ik doe gewoon bewegingen of elektrisch op zachte stand.. Zo irritant ze doet haar bovenlip eromheen zo lukt het nog minder goed. Is wel zo erg dat mijn man durft niet te poetsen hij houd haar vast en ik poets dus door de zwijn geschreeuw heen ;)

@ona
    Bedankt voor vele tips ik ga denk ik filmpje proberen en soort van pop laten poetsen. Wie weet of dat helpt.

Andere tips welkom al denk ik al niets over bleef..
    Ik had nog gedacht over andere tandpasta? Ze had in begin elmex, nu prodent banaan. Als ik haar bestudeer in haar gedrag is denk ik dat ze het zelf wil doen gewoon of dat ze op een of andere manier de bewegingen niet fijn vind?
    We hadden ook net over met mijn man dat geweld moet niet want tja snap wel dat kind niet leuk iets vind maar het lijkt alsof we met messen haar tanden poetsen. Ik zei dat laten we dan zelf doen maar hij zegt dat het dan niet schoon wordt want ze bijt niet eens erop met voortanden maar steekt naar achter. Tandarts zei ook dat je kan ook poetsen zonder tandpasta dat is minste van belangrijk is, dat het beweging zeld belangrijk is.

He langs zouden jullie trouwens poetsen 6 tandjes? Hier met dus geweld lukt dat maar 10 seconden maximum.. Ze is erg sterk en we zijn bang haar pijn te doen met onze handen

9. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Staand op dr wasmand voor de spiegel. Kwam sm met dat idee en werkt super. Achter haar staan en poetsen maar

10. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Wat fijn dat ik er hier 1 heb die zelf vraagt om tanden poetsen! Nooit een probleem geweest.

Zou het niet helpen om even een week niet te poetsen, alleen zelf laten prutsen en haar steeds mee te nemen zodat ze ziet dat iedereen de tanden poetst? Zodat het normaler wordt? Poets dan liefst 3 x daags zodat ze het vaak ziet.
    En dan heel langzaam gaan opbouwen. Dat jij eerst de tandenborstel alleen maar vasthoudt en niets doet. Dan 1 kleine beweging en verder niets en zo steeds een heel klein beetje meer. Eigenlijk zou het het beste zijn om haar achteraf te belonen met iets dat ze erg leuk vindt. Dan wordt poetsen leuk.

Dwang heeft haar in elk geval laten ervaren dat het verschrikkelijk is. En kan het niet dat ze haar mond zicht houdt en het poetsen daardoor pijn doet? Dan betekent tanden poetsen pijn.

11. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    @sandana: zo hebben we het dus ook gedaan: alles even laten rusten, zodat ze 'vergat' dat ze daar een strijd van moest maken. Heeft Herk goed geholpen hier. En ok, twee weken werden haar tanden nauwelijks gepoetst. Dat had ik er graag voor over, nu het tandenpoetsen plots wél vlot en vrolijk kan.

12. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ga het proberen...
    Ik zelf poets tanden 3x per dag en altijd naast haar en ze vind dus niet erg insteken maar daarna niet leuk meer.
    Gaan dus proberen indd nu 2 keren per dag zelf haar laten poetsen en af en toe 1 beweging van mij tussendoor.

Ze heeft verschrikkelijke eigenwijze karakter ;)

13. Nescio

Nescio Niet meer actief

Helaas hier ook nog zo. Ik heb haar, toen het nog niet zo 'belangrijk' was, heel veel zelf laten prutsen. Dat vond ze erg leuk. Maar hoe ouder ze werd, hoe meer ze zich ging verzetten.

Het ligt er wel aan of ze moe is of niet. "Samen met mama tandenpoetsen", dan poets ik gelijk mee, werkt ook wel. Maar in het midden moet ik toch de borstel overnemen en dan is het 1 minuut gevecht. Dan is dat maar zo, ik vind het veel te belangrijk om het maar half of niet te doen.

14. Nicci1982

Nicci1982 Niet meer actief

Wij poetsen samen. Toen het minder ging heb ik hem een borsteltje gegeven waarmee hij mijn tanden doet en dan kan ik ondertussen die van hem doen. Lol dat ie heeft!
    Hij ligt op een boxkleed op tafel dus niets vasthouden en dwingen. Heerlijk relaxte sfeer.

Belangrijk om het leuk te houden. Zo belangrijk is het niet omdat ze de tanden nog kwijtraken. Het is vooral aanleren van de gewoonte volgens mijn tandarts. Als ik mijn zoon vast hou gaat ie oom door het lint. Hij kan daar echt niet tegen. En het lijkt mij alleen maar angst opleveren.

15. Quinny85

Quinny85 Niet meer actief

Wij hadden ook tandenpoets drama. Maar sinds kort heb ik ontdekt dat als ik haar in de badkamer op het kinderopstapje laat zitten met haar rug naar me toe. En haar dan een bad speeltje geef o.i.d. Ze het poetsen dan geen probleem meer vindt! Blij kindje blije ouders :)

En natuurlijk een tandenpoets liedje verzinnen; tandjes poetsen!

16. Nescio

Nescio Niet meer actief

Tandenpoetsliedje hebben we hier ook, maar haalt helaas weinig uit. Ze is er ook niet bang van, maar wordt gewoon woedend als ik het waag mijn hand naar de tandenborstel uit te steken ;)

17. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    In bad tanden poetsen hebben we ook geprobeerd lukte ook niet ze pakt borstel af en wil zelf..
    Liedjes helpen niet hihi de gekrijs is 10x harder ze hoort het niet eens hihi

Met spiegel ga ik ook proberen alleen ze zit of staat nooit stil dus weet niet hoe ik haar kan dwingen tegen spiegel kijken..

18. Quinny85

Quinny85 Niet meer actief

#18 Quinny85, 8 jun 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 jun 2014
    Misschien twee tandenborstels? 1 voor haar om vast te houden en 1 om te poetsen. Weet het anders ook niet. Alles uitproberen en probeer het leuk te houden.

19. lisanne123

lisanne123 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.862
    0
    36
    Krijgt ze soms tanden / kiezen . Dat het pijn doet op het moment van bewegen? Of is dat het niet ? Kan je misschien kijken voor een klein elektrische tanden borsteltje dan hoef je niet te bewegen ?

20. tuc

tuc Niet meer actief

in de houtgreep, tanden borstel erin en laten gillen, het moet gewoon goed gebeuren.

Deel Deze Pagina