Dochter jaar naar highschool, ervaringen?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door tumtummetje, 8 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MrsBucket

MrsBucket Fanatiek lid

27 mei 2014
    1.225
    650
    113
    Ik vond het wel erg leuk dat mijn moeder een keer naar Amerika vloog (en Frankrijk) om een weekje te komen kijken waar ik zat enzo. Ik had natuurlijk wel veel verteld al, maar dan kon ze het zien. Maar veel langer wilde ik niet, want ik had gewoon mijn leven daar en dat was juist zonder mijn moeder. Dus als het aan mij ligt, dan neem je je nu het juiste voor :)

2. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Ik begrijp dit helemaal! Mijn dochter is inmiddels op uitwisseling geweest (gelukkig maar 2 weken naar Noorwegen) maar toch met 14 jaar een grote stap.
    Die van mij wil na haar vwo een wereldreis maken (slik) dus die is volop aan het sparen, dan liever een tussenjaar naar Amerika!
    Goed idee dat Travel Active; ik ga eens neuzen!

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Een highschool jaar kan toch alleen tot ze 18 zijn? Ik heb liever dat mijn dochter een wereldreis maakt op haar 18e, dan een minderjarige een jaar lang in Amerika te laten wonen. Mijn dochter spaart ook nu al voor een wereldreis.

Knuffelmonster en Neuzeke vinden dit leuk.
  4. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Als ze een highschool jaar doen, dan vallen ze onder de school en het gezin waar ze verblijven, ze kunnen dus altijd op iemand terugvallen.
    Dus of ze dat doen als ze 16-17 zijn of met 18 een wereldreis alleen wel een verschil. (ook afhankelijk waar die wereldreis dan naar toe gaat..)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.814
    113
    Dat klopt, maar ze lopen ook een jaar vertraging op. Lijkt me heel moeilijk als je zo zelfstandig bent geweest, om daarna dan nog weer terug te gaan naar je ouders, een jaar over te moeten doen en dus niet samen met je klasgenoten diploma uitreiking te hebben.
    Zou dan eerder kijken naar een jaar studeren aan een buitenlandse universiteit.

Shay25 vindt dit leuk.
  6. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Ik wilde dit als tiener. Zelf alles bij elkaar gespaard. En toen leerde ik mijn man kennen dus niet gegaan. Het niveau is idd lager dan vwo maar de buitenschoolse activiteiten en alle extra vakken zorgen toch wel voor een verrijking.

7. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    We hebben inmiddels al heel wat info verzameld en dochter heeft op school geïnformeerd. Zoals het nu lijkt moet ze inderdaad een jaar over doen. Aangezien het niveau daar toch wel een stuk lager ligt (denk aan mavo niveau ongeveer). Niks mis mee natuurlijk, maar niet te gebruiken in Nederland.

Ze wil perse naar een highschool en dit is de enige manier. Na 6 wvo is ze helaas te oud.

Ze wil het nog steeds erg graag, dus we gaan binnenkort een plan bedenken en naar een informatieavond en zo komen we steeds verder bij haar doel :)

Spectre, rijo en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.224
    4.456
    113
    Vrouw
    Laat je vooral informeren over hoe verder als ze terug komt van zo'n jaar. Mijn broer wou dat ook graag, maar in 5vwo krijg je ook toetsen die meetellen voor je eindexamens. Dat zou hem een jaar gaan kosten, op zich geen ramp maar... Omdat hij op de basisschool al eens was blijven zitten zou hij dus 2 jaar ouder zijn dan zijn klasgenoten, 5vwo 'over' moeten doen in een nieuwe klas (die al 5 jaar samen is, waar je dan moeilijk tussen komt) en een examenjaar met zijn vrienden missen. Na veel wikken en wegen is hij na zijn examen en half jaar stage gaan lopen in Amerika en heeft hij daarna 2 jaar in het buitenland gestudeerd. Achteraf heel blij met die keus

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Niveau hoeft echt niet lager te liggen hoor! Net zoals er in Nl verschillende niveaus zijn, is dat in de VS ook het geval - alleen wordt het dan vaak per vak bepaald. Als je alles op advanced niveau doet, dan leer je complexere wiskunde dan in NL ;).
    Alleen moet je dan dus wel zeker weten dat je kind dat in het Engels allemaal aankan en moet het kind toelatingstoetsen doen om voor de advanced lessen in aanmerking te komen. Zelfs als een kind redelijk vloeiend Engels spreekt, is wiskunde in het Engels een heel ander verhaal.

10. tumtummetje

tumtummetje Fanatiek lid

8 jul 2006
    1.844
    1.585
    113
    Onze dochter doet TTO (tweetalig onderwijs) en heeft bijna alle vakken in het Engels. Dat scheelt weer:D

humptydumpty vindt dit leuk.
  11. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.818
    18.533
    113
    Vrouw
    Wat super gaaf zeg!!
    En helemaal tof dat jij hierbij wilt helpen om haar droom werkelijkheid te laten worden, want als moeder je kind zo loslaten op die leeftijd zal vast niet makkelijk zijn. Maar wel heel goed voor haar ontwikkeling denk ik.
    En als je een goede organisatie vindt, dan zal dat vast goedkomen.

Heb zelf geen ervaring met een highschool year. Maar ben op mijn 20ste naar de VS afgereisd voor mijn stage. Ik heb echt een geweldige tijd gehad, echt een hele toffe ervaring die ik niet snel zal vergeten! Ben in mijn eentje afgereisd en had een tussenstop op Atlanta. Mijn ouders lieten het niet merken, maar dat vonden ze nog het meest spannend. Gelukkig staat alles goed aangegeven op de luchthavens, veel kan er niet fout gaan en anders is er altijd wel iemand die verder kan helpen. Bij een tussenstop is het wel fijn dat je een aantal uren de tijd hebt, dat is misschien een tip voor wanneer je werkelijk gaat boeken.;) Ik had zo'n 3uur de tijd en Atlanta is echt megaaa groot, eerst nog door de douane en daar sta je ook wel even in de rij dus dan is het fijn dat je wat extra tijd hebt ;)

Saartje33 vindt dit leuk.
  12. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    In dat geval zou je best kunnen kijken of ze toelatingstesten voor de advanced levels kan doen en zo het toch kan laten meetellen. Er zijn echt ontzettend goede high schools, die totaal niet onderdoen voor het Nederlandse gymnasia. Je moet alleen wel even goed je huiswerk doen bij de school keuze. Niche en Greatschools zijn twee hele handige websites om scholen op te beoordelen.

Edit: sommige grote steden hebben overigens ook verschillende international schools. Misschien dat Nederlandse scholen minder moeilijk doen over deze scholen. Nadeel is wel dat ze flink aan de prijs zijn. Maar voor een jaartje is het misschien te doen?

Deel Deze Pagina